معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان کرمان در گفت‌وگو با برنا:

به دنبال افزایش مشارکت نهادمند و ساختار یافته سازمان‌های مردم نهاد هستیم/ بعضی از دستگاه‌های متولی در حوزه جوانان متاسفانه در خواب غفلت هستند

۱۳۹۴/۰۷/۱۴ - ۱۶:۲۱:۱۹
کد خبر: ۳۲۶۹۶۰
به دنبال افزایش مشارکت نهادمند و ساختار یافته سازمان‌های مردم نهاد هستیم/ بعضی از دستگاه‌های متولی در حوزه جوانان متاسفانه در خواب غفلت هستند
معاونت فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان کرمان از زمان انتخاب روح‌ا... اسدی به این سمت جانی دوباره گرفته و فعالیت‌های شاخص و فوق‌العاده‌ای انجام داده است. بسیاری از کارشناسان انتخاب اسدی به این سمت را از انتخاب‌های خوب محمود محمودی‌نیا مدیرکل ورزش و جوانان استان می‌دانند. اسدی دانشجوی دوره دکتری در رشته مدیریت دولتی گرایش منابع انسانی است و سابقه سال‌ها فعالیت در تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد را دارد و می‌توان گفت با کوله باری از تجربه پا به این عرصه گذاشته است. برای بررسی آخرین فعالیت‌های معاونت فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان به سراغ وی رفتم تا هم از وضعیت سمن‌ها بگوید و هم مابقی تشکیلات معاونت فرهنگی. آنچه در پی می‌آید حاصل گفت‌وگوی اختصاصی خبرگزاری برنا با این مدیر جوان است:

**برای شروع از فعالیت‌های ستاد ساماندهی جوانان بگویید...

یکی از حوزه‌هایی که بعد از ادغام ورزش و جوانان از بین رفت ستاد سامان‌دهی بود و در اکثر استان‌ها توجه خاصی به این حوزه نشد و در حقیقت این یک مشکل بود و مشکل دیگر این بود که این ستاد در حوزه ورزش ناشناخته بود. لذا ما ظرفیت زیادی را از دست دادیم. به مرور هم سازمان‌های متولی امور جوانان که بالغ بر 18 دستگاه به طور مستقیم می باشند نقش‌شان در حوزه جوانان کم رنگ شد. در رویکرد جدید سعی کرده‌ایم که این ستاد و ظرفیت را احیاء کنیم که تاکنون در اکثر شهرستان‌ها ستاد‌های ساماندهی به ریاست فرمانداران محترم در زمینه‌های مختلف از جمله بزرگداشت هفته جوان، اوقات فراغت و مسابقات قرآن ویژه جوانان و ورزشکاران برگزار شده است و مصوبات بسیارخوب و جامعی نیز داشته به طوری که در هفته جوان بیش از 400 برنامه با کمک اعضای ستاد سامان‌دهی در شهرستان‌ها و مرکز استان برگزار گردید. در سال‌های گذشته در همه شهرستان‌ها در مجموع 19 ستاد برگزار شد ولی با توجه به پیش بینی ما 200 ستاد باید برگزار شود. در واقع ستاد ساماندهی در عملیاتی کردن سند ملی توسعه فرا بخشی امور جوانان به ما کمک می‌کند که برنامه‌های متنوعی از جمله سامان‌دهی ازدواج، مسکن، اشتغال، ارتقای هویت ملی، اوقات فراغت، ساماندهی مشارکت‌های جوانان، توانمند سازی جوانان در فناوری اطلاعات، سامان‌دهی رفاه، ساماندهی مطالعات علمی و پژوهشی و... داد که برای هر کدام باید جداگانه، ستاد ساماندهی در هر شهرستان برگزار شود. تقریبا ما 12 برنامه داریم که حداقل 10 برنامه را عملیاتی کنند و 23 تا شهرستان داریم که 230 جلسه ستاد ساماندهی می‌شود. به عنوان مثال در مورد اوقات فراغت 23 جلسه تشکیل می‌شود که ما برنامه‌ها را اعلام می‌کنیم که در اوقات فراغت چه کارهایی باید انجام شود. و بنا داریم که دیدگاه‌ها را در این مورد عوض کنیم و بگوییم که اوقات فراغت وقت زائد نیست .بعد راجع به این موضوع محور های 9 گانه‌ای تعرف کردیم و از آنها درخواست گزارش خواهیم کرد. قبلا موضوع گزارش از  بین رفته بود واما اکنون هرسازمان باتوجه به بودجه‌ای که گرفته گزارشی کامل دریافت می‌کنیم. در بعضی از شهرستان‌ها که توجهی به اوقات فراغت ندارند به دنبال این هستیم این دیدگاه منفی را از بین ببریم.

اولین حوزه‌ای که مانور خوب و زیادی روی آن دادیم بحث ستاد ساماندهی است که در  شهرستان‌ها فعال شده و درحال حاضر با تعاملی که با مجموعه استان داریم و با حمایت و نظر مساعد جناب استاندار جلسات استانی منظم‌تر برگزار خواهد شود. در استان رییس ستاد ساماندهی امور جوانان، استاندار محترم و دبیر ستاد نیز مدیرکل محترم ورزش جوانان است. در شهرستان‌ها نیز رئیس ستاد فرماندار و دبیر ستاد رئیس اداره ورزش جوانان است.

IMG_2844

**به طور مفصل در مورد سمن‌ها توضیح دهید...

157 سمن در استان داشته‌ایم که متاسفانه بعد از ادغام سمن فعال نداشتیم. منظورم از سمن فعال، سمنی بود که مجوزش را تمدید کرده باشند. به طوری که در ابتدای سال 94 آمار تشکل‌های فعال به صفر رسید. از ابتدای سال با نظر مساعد آقای محمودی نیا و تلاش همکاران فعال سازی سمن‌ها مد نظر قرار گرفت که دراین راستا تاکنون 13 تشکل مجوز دریافت کردند و تاسیس 40 تشکل را در دستور کار داریم. البته به دنبال افزایش مشارکت نهادمند و ساختار یافته هستیم لذا هم به دنبال افزایش کمی و هم افزایش کیفی سمن‌ها هستیم که در این راستا سمن‌های جوان به دوره‌های توانمندسازی اعزام می‌گردند. در مورد سمن‌ها به دنبال افزایش عضو گیری آنها نیز هستیم.

**دوره های توانمند سازی به چه شکل است؟

این دوره‌ها از طرف وزارت برگزار می‌شود که هم اکنون سومین دوره آن از ابتدای سال در همدان در حال برگزاری است که در این دوره‌ها مهارت اعضای سازمان‌های مردم نهاد طی آموزش‌هایی که داده می‌شود افزایش می‌یابد.

**در مورد وضعیت معاونت فرهنگی و امور جوانان در شهرستان‌های استان کرمان نیز توضیح دهید...

با اضافه شدن نیروهای جدید در شهرستان‌ها و تاثیر سازمان‌های مردم نهاد مشکل انجام امور جوانان تا حد زیادی برطرف شده به طوری که فعالیت تعدادی از شهرستان‌ها بسیار چشم‌گیر می‌باشد و البته در بعضی از شهرستان‌ها هم با مشکلات اساسی مواجه هستیم که انشاا... برطرف گردد.

IMG_2850

**به تعدادی از برنامه‌های موردی که در مدت این چند ماه انجام شده، اشاره کنید...

تعدادی از برنامه‌های موردی که در مدت این چند ماه انجام شده به این ترتیب است: برگزاری جشن جوان، نمایشگاه توانمندی‌های جوانان، جشن زیر سایه خورشید در دهه کرامت، نشست‌های مختلف هم‌اندیشی با مشاوران جوان استاندار و فرمانداران، برگزاری مسابقه کتابخوانی، تاسیس اولین مرکز مشاوره خانواده، برگزاری کلاس آموزش نقش حجاب در حفظ حریم خانواده، تشکیل کار گروه تخصصی ورزش امید و ازدواج آسان، ابلاغ آیین‌نامه‌های حجاب و عفاف باشگاه‌های ورزشی، عملیاتی نمودن مسابقات قرآنی، احیا ستادهای سامان دهی و ودوره‌ها و کارگاه‌های متعدد از کنترل خشم تا فرزند پروری ویژه زوج‌های جوان، برنامه‌های هفته ازدواج و برگزاری نمایشگاه خانه‌ای برای زندگی، برگزاری کارگروه رابطین فرهنگی هیئت‌های ورزشی با حضور معاون محترم وزیر آقای دکتر احمدی و دکتر امینی، برگزاری یادواره شهدای ورزشکار توسط کارشناسان فرهنگی شهرستان‌ها که شناسایی و انجام شده است.

 

**از برنامه‌هایی که در آینده دارید هم بگویید...

برگزاری مسابقه کتابخوانی با عنوان سبک زندگی در عصر رسانه، برگزاری پاتوق‌های فرهنگی با هدف تقویت تعاملات سازنده میان جوانان مثل جوان و فرهنگ شهروندی، شعر و موسیقی، جوان و خانواده ،فرهنگ انتظار اوقات فراغت، اخلاق جنسی و ...

برگزاری جشنواره مستند 90 ثانیه ای جوانان از چگونگی صرف وقت در 24 ساعت، برگزاری اولین دوره جشنواره بازی‌های رایانه‌ای و جوانان، برنامه چند دقیقه‌ای همدلی و با حضور معاونت محترم وزیر و مسئوولین محترم سمن‌ها

در واقع امیدواریم که با همکاری  دستگاه های متولی جوانان  بتوانیم فضای مناسب تری را برای جوانان در راستای رشد و اعتلای نسل جوان و استفاده بهینه از تواناییهای این نسل داشته باشیم.

**تعامل شما با دستگاه‌هایی که در حوزه جوانان متولی هستند، چگونه است؟

بعضی از دستگاه‌ها تعامل بسیار خوبی با ستاد دارند و بعضی از دستگاه‌ها متاسفانه در خواب غفلت هستند که به زودی عملکرد دستگاه‌ها را در حوزه جوانان بر اساس شاخص‌های ساماندهی جوانان منتشر می‌کنیم و قضاوت را به جوانان و جامعه می‌سپاریم. در واقع کار امور جوانان یک کار فرا بخشی است و مجموعه ای از دستگاه‌های دولتی این وظیفه را بر عهده دارند که در قبال آن اعتبار دریافت می کنند. لذا باید پاسخ‌گو باشند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز