حجت الاسلام محسن زاده در خطبه های نماز جمعه:

در مراسم عزاداری زنده نگهداشتن فرهنگ اهل بیت باید حفظ شود

۱۳۹۴/۰۷/۱۸ - ۰۸:۲۰:۳۸
کد خبر: ۳۲۷۷۹۱
خظیب جمعه امروز نماز جمعه صفادشت گفت با فرا رسیدن ایام محرم همه مراسم های عزاداری باید مدیریت شود

به گزارش خبر گزاری برنا حضرت حجت الاسلام والمسلمین محسن زاده درخطبه اول پس ازحمدوثنای الهی وصلوات برپیامبراعظم اسلام ودعوت خودومردم به تقوای الهی درادامه بحث شیوه های تربیتی به زدودن زمینه های تخلف اشاره نمود و افزود:تربیت و تعلیم باید در کنار هم باشند. خداوند متعال فرموده است تعلیم بدون تربیت مفید نیست و تربیت بدون تعلیم امکان پذیر نیست. هر قدمی که بر می داریم باید مسیر و مقصدش را بشناسیم. خدای متعال از طریق سمع و بصر انسان را هدایت می‌کند تا انسان به مرور دینداری و ترک گناه کند. گناه میکروب دارد و مسری است.

وی افزود،هرتخلفی یک زمینه ای دارد. ما الان دربعضی شهرها، حتی بعضی شهرهای کوچک، بخش ها،روستاها می رویم، می گوید: آقا این جا معتاد زیاد دارد. یک جایی می رویم می گویند معتاد کم است، اعتیاد کم است. من بررسی کرده ام آن جایی که بیکاری بیشتر است، اعتیاد هم بیشتر است. می بینی در یک منطقه زمینة کار نیست، نه شغل هست، نه کارخانه هست، نه یک مرکز آموزشی خوب هست، جوان هامعتادند یا پای قلیان نشسته اند.

خطیب جمعه صفادشت در مورد نحوه ایجاد فضای رسانه ایی و ارتباط جمعی اظهار کرد شبکة خوب تلویزیونی راه نیندازی ، شبکة بد بوجود می آید. اگر مساجد ما به رایانه های متعدد تجهیز شود، به شبکة اینترنت آسان ، و دانش آموز و دانشجو بیاید مسجد، نمازش را بخواند، در زیر زمین مسجد هم بیست دستگاه رایانه است، برود به اینترنت وصل شود، مقاله اش را بگیرد، مطلبش را بگیرد،

امام جمعه محترم بخش صفادشت  در خطبه دوم نماز  عبادی خود با دعوت همه مسلمانان به تقوا گفت: تقوا در حکمت است و راه نجات است . خداوند به کسانی که تقوا را پیشه می‌کنند وعده نصرت داده است و در روایات آمده است که اگردرهای زمین و آسمان به روی انسان ها بسته باشد خداوند آن را بر روی آدم های باتقوا باز می‌کند. و تاکید ،پاسدار دلمان باشیم،دل انسان در معرض خطرهای فکری، عقیدتی و انحرافات عملی فراوانی قرار دارد. جلوه گری های دنیا، مطامع و لذائذ و حبّ ریاست و ... دل مؤمن را به لرزه در می آورد. که در این زمینه رسول خدا (ص) فرموند:

« إنّمَا سُمِیَ القَلبُ مِن تَقَلُبِهِ ، إنّمَا مَثَلُ القَلبِ کَمَثَلِ رِیشَه بَالفَلاه تَعَلّقَت فِی أصلِ شَجَرَه تُقَلّبُهَآ الرّیحُ ظَهرا لِبَطن.»

« قلب را از این رو قلب نامیده اند که دگرگون می شود. حکایت دل، حکایت پری است که دریک دشت به بیخ درختی آویخته شده و باد آن را زیر و رو می کند.» چشم و گوش و غزائر انسان در دگرگونی قلب اثر دارد و با دادن اطلاعات غلط و نگاه بی جا ودر او اعوجاج پدید می آورند. از این رو است که حفاظت از آن یک ضرورت است. قلب مرکز هدایت انسان است، اگر این مرکز دچار انحراف شود، همه وجود انسان به انحراف کشیده می شود.

وی در ادامه با بیان اینکه  در آستانه‌ی محرم  94 قرار گرفته ایم نکاتی را از قرآن است ،روایات وفتوای مراجع عرض خواهم کرد که نمونه اولش مدیریت در مراسم عزاداری است:

او درباره مدیریت عزاداری در محرم اظهار داشت، مسائل عزاداری هم مدیریت می‌خواهد. یک مرتبه همه می‌خواهند یک ساعت خاصی بیرون بروند. مگر امام حسین ساعت هشت است؟ چه فرقی می‌کند هشت در خیابان بروی، یا نه؟ نه بروی یا ده؟ نه پدران ما ساعت یازده بیرون می‌رفتند. آقا پدران شما اشتباه می‌کردند. بی‌وقت در خیابان طبل می‌زدند مردم اذیت می‌شدند.امام صادق به یک نفر گفت: چرا خانه‌ات اینطور است؟ خانه‌ات خیلی تنگ است. تو که وضع مالی‌ات خوب است، یک خانه‌ی بزرگ تهیه کن. گفت: مرحوم پدرم و جدم در این خانه بوده‌اند. گفت: اگر پدر و جد تو کار خلاف کرد، تو هم باید کار خلاف بکنی؟ پدر و جدت نداشتند. تو که وضعت خوب است ،من از بیان امام شنیدم فرمود: قرآن خواندن هم اگر مردم آزاری باشد، گناه است. قرآن خواندن تا چه برسد به طبل! نذرهای شما اگر نذرهای خاصی نیست، تقسیم کنید. حالا دهه‌ی دوم شما، روز بعد از عاشورا غذا بدهید. اینقدر غذا نفله می‌شود، چون همه نذر کردند روز عاشورا بدهند. شما مگر نمی‌خواهی به امام حسین هدیه کنی، بگو: حسین جان من سه روز بعد از شهادت پلو می‌دهم. آبگوشت می‌دهم. ثوابش برای تو. امام حسین هروقت به ایشان هدیه کنی می‌پذیرد. چه عاشورا، چه غیر عاشورا.مجالس هم همینطور است. یکی دهه‌ی اول، یکی دهه‌ی دوم، یکی دهه‌ی سوم، به هر حال یک طوری نباشد یک شب همینطور قدم به قدم تکیه، بعد از یک هفته هیچی، مثل سیل یکبار می‌آید و می‌ایستد. این باران نم نم اثرش بیشتر است.

محسن زاده درباره  زنده نگهداشتن فرهنگ اهل بیت(علیهم‌السلام)افزودمعرفت و بصیرت. آدم در جلسه که می‌آید اگر با سیزده آمد، وقتی از حسینیه برمی‌گردد باید نمره‌اش 14 باشد، پانزده باشد. یک قدم... بگوید: یک چیزی فهمیدیم که تا حالا نشنیده بودیم. نه عزاداری، مسجد. حدیث داریم هرکس مسجد می‌رود باید هشت تا چیز گیرش بیاید. یکی از این هشت تا این است. «وَ عِلْماً مُسْتَطْرَفا» (بحارالانوار/ج75/ص108) «مستطرف» یعنی تازه، هرکس مسجد می‌رود باید حرف تازه یاد بگیرد، یعنی چه؟ یعنی باید پیشنماز هرروز مطالعه کند. 3- باید عشق آفرین باشد. عشق آفرین، یعنی باید مطالبی که گفته می‌شود، عشق مردم را به امام حسین بیشتر کند.

وی در مورد جایگاه عزاداری در قران گفت،الآن این وهابی‌ها راجع به عزاداری می‌گویند: عزاداری کجای قرآن نوشته است؟ این وهابی‌ها باید قرآن را بلد باشند. مسلمان که هستند. قرآن در سوره‌ی «إِذَا الشَّمْسُ کُوِّرَتْ» آنگاه که خورشید نورش گرفته شد. «وَ إِذَا النُّجُومُ انکَدَرَتْ» (نور ستاره‌ها گرفته شد. خورشید در هم پیچیده شد. چه شد، در آن روز می‌پرسند این دختر زنده را چرا در گور کردی؟ مسلمان‌ها که دختر در گور نمی‌کردند. مشرکین دختر زنده را در گور می‌کردند. دختر را ننگ می‌دانستند. قرآن برای دختر مشرک هم روضه خوانده است. گفته: «بِأَىّ‏ِ ذَنبٍ قُتِلَتْ» به چه گناهی این را کشتید؟ ببینید دختر مسلمان نیست. پدرش مشرک است. دختر هم مشرک است. اما چون مظلوم است، خدا برای مظلوم آیه آورده است. «إِذَا الشَّمْسُ کُوِّرَتْ، وَ إِذَا النُّجُومُ انکَدَرَتْ، وَ إِذَا الجِْبَالُ ....

خطیب نماز جمعه این هفته صفادشت در پایان گفت : آمریکا ذاتا با ما مخالف است . با جهاد،‌ شهادت طلبی و آزادی خواهی ما مخالف است.  به یمن حمله می‌کنند و در مسأله سوریه هیچ وجه مشترکی ندارد. ما دولت قانونی سوریه را که مردم به آن رای دادند به رسمیت می شناسیم ولی آن‌ها مخالفان آن دولت هستند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز