حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی:

آل‌سعود تداوم جریان راهبردی استکبار است/عملکرد کنونی عربستان در حد دولتی نادم نیست

۱۳۹۴/۰۷/۲۰ - ۱۲:۲۲:۲۱
کد خبر: ۳۲۸۸۸۱
آل‌سعود تداوم جریان راهبردی استکبار است/عملکرد کنونی عربستان در حد دولتی نادم نیست
دادستان کل کشور گفت: آل‌سعود تداوم جریان راهبردی استکبار در عالم است و این حکومت به عنوان دست استکبار فعالیت‌های ضدفرهنگی منطقه را رقم می‌زند.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی در همایش بررسی زوایای حادثه خونین منا که به همت جامعه مدرسین حوزه عملیه قم در سالن اجتماعات مدرسه عالی دارالشفا برگزار شد با بیان اینکه فاجعه منا دارای ابعاد مختلفی است، اظهار داشت: نزدیک به 500 نفر جانباخته ایرانی و 5 هزار نفر از کشورهای دیگر بخشی از آمار این فاجعه است و این واقعه نشان از سهل‌انگاری نیست.

وی ادامه داد: هرچند هشدار رهبر معظم انقلاب اسلامی رعب خاصی در میان مسئولان عربستانی به وجود آورده است، اما اکنون بعد از تذکرات، عملکردی که در عربستان دیده می‌شود در حد دولتی نادم نیست.

دادستان کل کشور با تأکید بر اینکه نظام دادرسی داخل کشور و نظام دادرسی بین‌المللی موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهند، خاطرنشان کرد: مذاکره نیز یکی دیگر از راهکارهای بیان شده در مورد بررسی حادثه مذکور است.

رئیسی با اشاره به اینکه آل‌سعود برای از بین بردن آثار جرم اقدامات گسترده انجام می‌دهد، تصریح کرد: مستندسازی در اولویت کار دستگاه قضایی نظام اسلامی قرار گرفته است، به همین دلیل از مجموعه دستگاه‌ها و مردم درخواست می‌کنیم در تکمیل مستندات فاجعه منا مشارکت داشته باشند.

وی اضافه کرد:‌ نظام اسلامی برای پیگیری فاجعه منا باید از ظرفیت‌های مختلف استفاده کند که در این زمینه می‌توان به ظرفیت‌های بین‌المللی توجه کرد و نظام اسلامی با این مسئله که مسئولان عربستان برای بررسی وضعیت موجود و تشکیل کمیته حقیقت‌یاب با حضور نمایندگان نظام اسلامی اقدام کنند مشکلی ندارد، اما این یکی از ابعاد فاجعه منا است.

دادستان کل کشور یادآور شد: ایران و عربستان سعودی عضو دادگاه بین‌المللی کیفری یا همان آی‌سی‌سی نیستند، به همین دلیل این مسئله باید توسط شورای امنیت به این دادگاه ارجاع داده شود.

رئیسی به معاهدات‌های ایران و عربستان اشاره کرد و متذکر شد: قضا و قدر الهی بهانه نادرستی است که توسط مسئولان عربستانی مطرح می‌شود؛ ایران اسلامی با جریانی مواجه است که میثاق‌شکن هستند و نخستین پیمان‌های الهی را مورد خدشه قرار می‌دهند و اکنون 1400 نفر را بدون اجازه خانواده آن‌ها دفن کرده و اگر اصرار مسئولان ایرانی نبود همه زائران فوت شده در عربستان دفن می‌شدند.

وی، بررسی علت فاجعه منا را ضرورتی اجتناب‌ناپذیر خواند و گفت: وزارت خارجه یا رئیس جمهور باید نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل و شورای امنیت نوشته و خواستار تشکیل کمیته حقیقت یاب شوند، چراکه بیش از هزار سال است که حجاج در منا حضور می‌یابند اما حادثه خاصی رخ نداده است، در صورتی که فاجعه امسال قابل پیش‌بینی و پیشگیری بوده است.

دادستان کل کشور تأکید کرد: در فاجعه منا قصد در نتیجه قابل اثبات نیست، اما قصد فعل قابل اثبات است؛ قدم به قدم دوربین‌هایی را نصب کرده و این فیلم‌ها را ضبط کرده‌اند و فیلم‌های مردمی در گوگل و برخی از شبکه‌های مجازی در روزهای نخست بعد از فاجعه قابل مشاهده بود، اما اکنون با هزینه‌های سنگین فیلم‌های آن شبکه‌ها را جمع‌آوری کرده‌اند تا علت‌ها از بین برود.

رئیسی با اشاره به اینکه دادگاه کیفری و بین‌المللی زیر نظر نظام سلطه است و نمی‌تواند نتیجه خاصی داشته باشد، مطرح کرد: با این وجود نظام اسلامی به تکلیف حقوقی خود عمل می‌کند و برای گرفتن حق قربانیان حادثه مذکور اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

وی با تأکید بر اینکه ایران اسلامی برای برقراری ارتباط دیپلماتیک با کشورهایی که مردم آن‌ها در عربستان فوت شده‌اند آمادگی کاملی دارد، توضیح داد: کشورهایی که در فاجعه منا قربانی داشته، باید در روشن‌سازی این مسئله مشارکت کنند؛ هرچند نگاه آن‌ها به حکومت سعودی نسبت به نگاه ایران بسیاری متفاوت است.

دادستان کل کشور تبیین کرد: هرچند قضایای دیگری در مورد آل‌سعود رخ‌ داده است، اما ایران اسلامی باید ادعانامه بلندی علیه آل‌سعود داشته باشد تا در فاجعه منا شکی باقی نماند، امیدواریم وزارت خارجه و مسئولان در این زمینه مشارکت مناسبی داشته باشند.

رئیسی با بیان اینکه بستن خیابان در فاجعه منا با حادثه مسجدالحرام بی‌ارتباط نیست، متذکر شد: سئوالات فنی حادثه مسجدالحرام پاسخ داده نشده و این سئوالات در مورد فاجعه منا نیز قابل بحث است؛ افرادی که به نظر خودشان فاجعه منا سبب کاهش علاقه حجاج به حضور در خانه خدا می‌شود می‌توانند عاملان اصلی این فاجعه باشند.

دادستان کل کشور با اشاره به اینکه استکبار و خودخواهی‌های سعودی‌ها که نه تنها در حج بلکه در اقدامات دیگر دیگر از جمله جنگ با یمن، عالم اسلام را خدشه‌دار کرده است، اضافه کرد: آل‌سعود تداوم جریان راهبردی استکبار در عالم است و این حکومت به عنوان دست استکبار فعالیت‌های ضدفرهنگی منطقه را رقم می‌زند.

وی از دنباله‌های جریان راهبردی نظام اسلامی در دنیا یاد کرد و افزود: اکنون به دلیل توجه مسلمانان به خانه خداوند و قبور ائمه اطهار(ع) وهابیت در عربستان انحراف فکری ایجاد کرده است که برای تداوم آن اقدامات گسترده انجام می‌دهد و روز به روز این نگرش در حال گسترش است و اکنون مردم برخی از استان‌های کشور را تهدید می‌کند.

رئیسی در پایان نوع انحرافات وهابیت را بسیاری پیچیده دانست و عنوان کرد: اکنون در پاکستان، افغانستان و هند فعالیت‌های تبلیغی وهابیت مشاهده می‌شود، به همین علت روحانیت باید برای محافظ از ملت ایران و ممانعت از انحراف عالم اسلام گام بردارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز