وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

تاثیر قرآن و روایات بر شعر حافظ روشن است

۱۳۹۴/۰۷/۲۰ - ۲۲:۱۳:۳۲
کد خبر: ۳۲۹۰۷۶
تاثیر قرآن و روایات بر شعر حافظ روشن  است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تاثیر قرآن و روایات بر شعر حافظ مانند روز روشن است و این اثرپذیری گاه به طور مستقیم و بی پرده، گاه در قالب رمز و ایهام و گاه در قالب تداعی معانی و یادآوری قصص قرآنی است.

به گزارش خبرنگار برنا  ازفارس ،علی جنتی در آیین بزرگداشت حافظ در شیراز اظهار داشت: ژرف طلبی شعر حافظ شباهت آن را به قرآن بیان می کند، برای هر آیه قرآن هفت بحر شمرده اند و مفسران در طول تاریخ برای شرح مفاهیم قرآنی قلم ها فرسوده اند تا ذات قرآن را آنگونه که شایسته کلام وحی است بنمایانند و هنوز این تلاش تداوم دارد.

وی  با اشاره به اینکه  منبع عمده اندیشه های حافظ غیر از ذوق و آفرینشی که دارد را  مطالعه کتاب است، ژرف نگاری را از قرآن و اساطیر و دقت نظر را از حکما و متکلمان  است، تاکید کرد: حافظ در بهره یابی و اقتباس از آیات قرآن استادی چیره دست است، او با این کتاب آسمانی انس و الفتی خاص دارد و آنگونه که خود اشاره کرده آن را به 14 روایت حفظ دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه، بسیاری از ابیات حافظ مضمونی از قرآن کریم را به ذهن تداعی می کند افزود: حافظ با بهره گیری از داستان های فارسی و به ویژه قصص قرآنی، خواننده را به یاد آن داستانها انداخته و او را به تفکر و تامل وا می دارد.

جنتی در ادامه حافظ را حافظه تاریخی و مایه اعتبار و آبروی تاریخ ادبیات کشور  دانست  و اضافه کرد:غزلیات این شاعر بزرگ هم از فصاحت، بلاغت و آرایه های ادبی برخوردار است و هم در برگیرنده مفاهم و معانی سترگ و ژرفی است که اهل ذوق را به خود معطوف داشته است.

وی ادامه داد: دیوان حافظ تنها یک گنجینه ادبی نیست بلکه دریایی از گوهرهای عرفانی، حکمت، اخلاق و سیر و سلوک است که خواجه شیراز آنها را در قالبی زیبا سروده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: زبان حافظ چنان ساده و آشناست که گویی ترانه اش را از عهد گهواره و آنچنان با رمز و معما است که پنداری پیامی است که از کهکشان های دور می رسد.

حافظ در سخن طرحی نو درانداخته

جنتی ابراز داشت: حافظ در سخن طرحی نو درانداخته و در هر بیتش با باریک بینی و ظرافت، زیبایی لفظ و معنا را به هم پیوند داده است، با این همه شعرش از شور و هیجان سرشار و مناسبات بزم و آهنگ غزل هایش حساب شده است.

وی  خاطر نشان کرد: به جرات می توان گفت که شعر هیچ شاعر ایرانی به اندازه حافظ زنده، و آکنده از اندیشه های روانشناسی و تنوع تجربه نیست.

 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: اینکه هنوز هیچ هنرمندی نقاش و مجسمه سازی نتوانسته چهره ای عام پسند و مقبول از حضرت حافظ به مخاطب ارائه دهد،  به دلیل  رمزآلود بودن شخصیت  حافظ است.

جنتی اظهار امیدواری کرد این گره سخت هنری گشوده شود و چهره های مقبول و عام پسند از شاعر شگفتی ها پدید آید و دست مایه همه هنرها قرار گیرد.

وی در ادامه بیان کرد: حافظ گاه به زبان رمز و اشاره و گاه به استعاره و کنایه در طلب موعود آرمانی است و آرمان مهدویت در سراسر دیوان او پنهان و آشکار وجود دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد:  حافظ شاعری شگفت است، غزلش رفیع، خاص، تراش خورده و جلا یافته و در عین حال سرشار از رنج و کنایه، ایهام و تردید و دیگر آرایه های معنایی است.

جنتی اظهار داشت: شعر حافظ بنا به ماهیتش ژرف طلب است که این نکته ناشی از دشواری آن نیست بلکه چند پهلویی شعر حافظ را می رساند که رندانه ذهن را به هر سوی می کشاند تا منظورش را در قالب موسیقایی بیان کند و جهانی آرمانی بیافریند.

وی گفت: از ویژگی های دیگر شعر حافظ آن است که همواره در لابه لای غزلیات پرشورش انتظار و طلب موعود را تداعی می کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: لحن حافظ گزنده و کنایه آمیز است اما در آن مایه ای از خیر خواهی و اصلاح طلبی هم دیده می شود، گویی حافظ با هوشیاری و فرزانگی شیوه ای تازه ای برای مبارزه با نابسامانی ها و بداخلاقی های جامعه برگزیده است و بیان شاعرانه او تازگی دارد

 

جنتی در پایان خواستار برگزاری جشنواره سالانه یا دوسالانه بین المللی شعر و ادب در شیراز شد:و عنوان کرد   فارس و شیراز با همه ویژگی های شعری و ادبی در آینده ای نه چندان دور با تلاش فرهنگ و ارشاد استان و حمایت استاندار فارس می تواند این جشنواره را برگزار کند.

نظر شما