هم دردی با حضرت زینب در آیین عمه کُوار شهرستان خرم بید

۱۳۹۴/۰۷/۲۹ - ۰۸:۵۹:۲۶
کد خبر: ۳۳۱۸۷۹
هم دردی با حضرت زینب در آیین عمه کُوار شهرستان خرم بید
در آیین عمه کُوار شهرستان خرم بید که هر سال شب تاسوعا برگزار می شود، شرکت کنندگان با حضرت زینب(س) بزرگ بانوی کربلا هم‌دردی می کنند.

خبرگزاری برنا-فارس: عمه کوار یا مراسم عباس خواهی، از آیین های منحصر به فرد شهرستان خرم بید در استان فارس و کشور است که بنا بر مستندات بیش از 150 سال قدمت دارد و هر ساله در شب تاسوعا در مقابل قدیمی ترین مسجد شهرستان ( مسجد جامع صفاشهر) برگزار می شود.

واژه عمه کوار ( عمه کو یار) بنا بر اعتقاد برخی خطاب به حضرت زینب (س) است و منظور از یار، یار حضرت امام حسین (ع) یعنی حضرت ابوالفضل العباس است.

عضو شورای مرکزی خانه فرهنگ جاودان در مورد میراث معنوی عمه کوار خرمبید به خبرنگار برنا گفت: در این آیین ، علم های مختلفی از مناطق شهرستان در مقابل مسجد جامع صفاشهر آورده می شود و در تاریکی مطلق ، عمه کوارخوان ها یک حلقه را تشکیل می دهند .

سپیده نژاد حقیقی افزود: در این آیین یک نفر وسط می ایستد و شعرخوانی می کنند، دور علم می چرخند و به نشانه تکریم علم، در مقابل آن تعظیم می کنند.

وی ادامه داد: بخشی از این اشعار که توسط ملا فتح علی سروده شده به این شرح است:

عمه کُوارم عباس، ای شهریارم عباس، ای تاجدارم عباس، بنگر سوی سکینه، ای شهریارم عباس، بر اُشتر برهنه، داده است جای بیمار، ما بار ناقه بستیم، دل مانده پیش یاران، با کودکان معصوم، بیمار و بی پرستار...

عضو شورای مرکزی خانه فرهنگ جاودان تاکید کرد: چند نکته در مورد مراسم عمه کوار حائز اهمیت است: شخصی که در وسط حلقه می ایستد علمدار گروه است، زمانی که حلقه تکمیل شد کسی حق ورود به حلقه را ندارد، کسانی که در حلقه گرد هم می‌آیند دست چپ خود را دور شال نفر کناری خود می‌گذارند تا حلقه یک دست و متحد به دور علم بچرخد.

 نژاد حقیقی اضافه کرد: در آخر مراسم پارچه ای که از کربلا آورده شده را بین هیات های عزاداری می چرخانند و بعد آن را به علم متصل می کنند که به این علم بیش از 140 پارچه متصل است و نشان از قدمت علم و مراسم دارد.

وی تصریح کرد: در پایان مراسم مردم به سوی علم می آیند و برای تبرک دستی به علم می کشند یا علم را می بوسند و پس از پایان مراسم علم را به دست علمدارها (صاحبان و مراقبان علم امام حسین) می سپارند.

نظر شما
نظرات
مسلم
|
-
|
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
0
0
از فارس پروه جوان وپزوهشگر ارجمند استاد جابر حیدری فردکه این اثر معنوی را برای نخستین بار معرفی وثبت کرد ممنونیم اجر ایشان با امام حسین
خسروانی
|
-
|
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
0
0
با سلام من از معتمدین خرم بید هستم از خانم حقیقی تشکر میکنم که به موقع این مطلب را گذاشنتد . از استاد جابر حیدری فرد هم که به حق پدر میراث فرهنگی وگردشگری خرم بید بحساب میایند کمال سپاس را داشته وبه این شاعر اهل بیت افتخار میکنیم