آسمان آبی لرستان عاشورایی شد/ عزاداری بی نظیر عاشورا در لرستان

۱۳۹۴/۰۸/۰۲ - ۱۳:۱۱:۳۶
کد خبر: ۳۳۲۷۶۹
آسمان آبی لرستان عاشورایی شد/ عزاداری بی نظیر عاشورا در لرستان
همزمان با شیعیان جهان در روز عاشورا لرستان غرق در ماتم و اندوه شهادت مظلومانه سالار و سرور شهیدان حضرت امام حسین (ع) و یاران با وفایش شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از خرم‌آباد، یکی از رسم‌های سنتی و دیرینه مردم دیار ولایت‌مدار لرستان به‌ویژه خرم‌آباد آئین گل‌مالی در عزای امام حسین(ع) است.DSC_0685

 از ساعات اولیه صبح امروز آیین عزای حسینی در جای جای استان لرستان برگزار شد و مردم این دیار برای ابراز همدردی با اسراء و شهدای دشت کربلا می گریند.
آیین عزای حسینی و 72تن از یاران با وفایش هر دل غمدیده ای را به سوی خود فراخوانده است و پیر و جوان ،بزرگ و کوچک همه در عزای حسینی حاضر شده اند.

_MG_0105
هیات ها و تکایا مراسم عزای حسینی را مانند سالیان گذشته در تاریخ این مرز و بوم با تمام توان و اعتقاد بر جای می آورند و هر دلسوخته ای را به سوی خود فرا می خوانند .
شرکت کنندگان در عزاداری سید الشهدا حضرت امام حسین (ع) در لرستان با به صدا در آوردن طبل عزا و به بر افراشتن پرچم های سرخ و سبز حسینی و اشعار دست نوشته های بر روی پارچه های سیاه و همچنین به حرکت در آمدن طوق و علم ها در جلوی هیات های عزاداری در خیابانهای اصلی شهر های این استان شور و شعور حسینی را با شکوهی وصف ناپذیر به نمایش گذاشتند.
بسیاری از عزاداران حسینی با توزیع نذورات خود در بین عزاداران سهمی از این سوگواری را ادا می کنند و حاجات خود را از سرور و سالار شهیدان طلب دارند.

مردم لرستان همزمان با آغاز روز عاشورا در گل و گلابی که از قبل آماده شده، فرو رفته و خود را گل‌مالی می‌کنند، همچنین زنان نیز به یاد مصیبت و بی‌برادر شدن حضرت زینب(س) گل را بر چادر سیاه و سر خود مالیده و به سوگ اباعبدالله الحسین(ع) نشسته و به عزاداری می‌پردازند.

آئین گل‌مالی در دیار فلک الاافلاک مسئول و غیرمسئول، نوزاد و پیر و جوان نمی‌شناسد، از این‌رو با اذان صبح مردم لرستان به ویژه مردم خرم‌آباد خود را برای گل‌مالی آماده می‌کنند.

امروز همانند سال‌های گذشته شاهد حضور پرشور مردم خرم‌آباد در این آئین بوده‌ایم، به نوعی که حضور کودکان، نوجوانان و جوانان حال و هوای ویژه‌ای به این آئین داده است.

این مراسم با حضور نماینده ولی‌فقیه در لرستان و استاندار لرستان در خرم‌آباد برگزار شد.

 در حاشیه این مراسم مسئولان هیئت‌های مذهبی از حضور پررنگ نیروی انتظامی طی شب‌های گذشته و امروز تقدیر کردند.

 عشق به حسین در دیار لرستان سرما، گرما، تابستان و زمستان نمی‌شناسد، مردم این دیار امروز هم مانند سال‌های گذشته رسم چندساله گل‌مالی را برگزار کردند.

گزارش محمود داودی نژاد

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز