معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در یزد:

۴۰ هزار قنات در ایران وجود دارد

۱۳۹۴/۰۸/۱۳ - ۱۱:۵۹:۲۷
کد خبر: ۳۳۶۵۱۷
۴۰ هزار قنات در ایران وجود دارد
معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: 40 هزار قنات در ایران وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری برنا از یزد، محمدحسن طالبیان در هفتمین همایش معاونین هماهنگی امور عمرانی استانداری‌های کشور، با بیان اینکه محتوای ابتدایی بافت تاریخی  باید ادامه پیدا کند، اظهار داشت:  تغییر نگرش در انجام کارهای مربوط به میراث فرهنگی ضروری است. ن

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: ما در کشورمان بی‌اندازه میراث تاریخ طبیعی داریم که در حدود 19 اثر آن در فهرست جهانی به ثبت رسیده و پرونده قنات‌ها و پرونده بیابان لوت هم برای ثبت جهانی ارسال شده است.

وی با اشاره به اینکه پرونده ثبت جهانی یزد به عنوان اولین شهر خشت طبیعی و خام جهان در حال آماده شدن است، گفت: گردشگران خارجی ما الان تقریبا یکی از اولین انتخاب هایشان استان یزد است و در گردونه استان‌های اول کشور است.

به گفته معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اثری که در سطح شهر اجرا می‌شود، حتما در محیط پیرامون آن هم تاثیرگذار است و به همین دلیل نمی‌شود محیط شهری را جدا از بافت تاریخی و بافت تاریخی را جدا از محیط شهری دانست.

طالبیان گفت: پرونده باغ ایرانی با 9 باغ در 6 استان را برای ثبت جهانی ارسال کردیم و الان هم بحث قنات ایرانی را در دست اقدام داریم که بتوانیم ارزش‌های بافت تاریخی را به ثبت جهانی برسانیم.

وی با اشاره به اینکه بیش از 40 هزار قنات در ایران وجود دارد، گفت: تعدادی از این قنات‌ها خشک و تعدادی هم زنده است امام مهم این است که به عنوان یک تکنولوژِ که در ایران از سال‌های بسیار دور ایجاد شده باید به جهانیان معرفی شوند و به همین دلیل 11 مورد این قنات‌ها را در نظر گرفتیم.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اینکه یکی از این قنات‌ها قنات زارچ یزد است، گفت: این قنات با تکنولوژی بسیار جالب و طول 82 کیلومتر در گذشته توسط پیشینیان ما ایجاد و از آن استفاده می‌کردند.

 

 

نظر شما