رئیس مجلس شورای اسلامی در کرج:

حرکت اقتصاد مقاومتی باید از سوی مردم ایجاد شود

۱۳۹۴/۰۸/۱۷ - ۱۳:۵۶:۰۶
کد خبر: ۳۳۷۶۶۳
حرکت اقتصاد مقاومتی باید از سوی مردم ایجاد شود
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در بخش اقتصاد مقاومتی بار اصلی به روی تولید است؛ گفت: نگاه صادراتی و برون زایی باید وجهه همت قرار گیرد تا سیاست های اقتصاد مقاومتی محقق شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: تحقق اقتصاد مقاومتی با سردمداری مردم باید تحقق پیدا کند و مجلس نیز  مصمم در اجرای آن است.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرج، دکتر علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، در جلسه شورای اداری استان که با حضور سیدحمیدطهائی استاندار البرز، معاونان، مشاوران و جمعی از مدیران کل درسالن شهدای دولت برگزار شد، با اشاره به مسائل طرح شده اظهار داشت: بخشی از مسائل استان البرز اختصاصی و برخی مبتلابه سایر استانهاست با این وجود این استان از بُعد مهاجرت و تازه تأسیسی متمایز از سایر استانهای کشور محسوب می شود و می توان در برنامه ششم و بودجه سال آینده تدابیری را اندیشید تا البرز یک گام جلوتر برود.

لایحه حمایتی مجلس از شهرداری ها در آینده نزدیک

وی با اشاره به اختصاص سرفصل مدیریت شهری در برنامه ششم توسعه به منظور رفع بخشی از مسائل و دغدغه های استان، افزود: از دیگر تمهیداتی که می توان اتخاذ کرد، دیده شدن سرفصلی مرتبط است  تا علاوه بر روان سازی کار شهرداری ها، باری نیز از دوش دولت برداشته شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر به شهرداری ها کمکی صورت گیرد برای آن است که فشار از بودجه های دولتی برداشته شود.

رشد شهرداری های خرد

وی افزود: شرایط کلانشهرها از شهرداری های خرد متفاوت است و می توان در مجلس شورای اسلامی؛ برای شهرداری ها شرایطی گذاشت تا رشد کرده و کمک حال دولت باشند.

مجلس مخالف تهاتر نیست

لاریجانی همچنین با اشاره به سیاست های مجلس در توسعه استانها نیز اضافه کرد: با استفاده از اموال غیرمنقول و تهاتر مخالف نیستیم و در برنامه پنجم هم این اجازه داده شده بود تا بخشی از امور کشور روان شود بنابراین می توان در برنامه ششم این طرح را  پایدار کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه به تحولات کشور و شرایط پس از برجام اشاره کرد و گفت: دوره سختی را سپری کرده ایم، در چند سال اخیر فشارهای مختلفی وجود داشت که یک بُعد آن تحریم های بین المللی بود و کارها به سختی پیش می رفت، مخصوصاً در بخش بانک ها موانعی وجود داشت و در کنار آن مشکلات اجرایی و ساختاری نیز بر این امر دامن زده بود.

وی با بیان اینکه مشکلات اقتصادی فعلی ناشی از سوء مدیریت در دوره های پیشین است، افزود: بدهی دستگاه ها به بخش خصوصی ربطی به تحریم ها ندارد بلکه سوء مدیریت هایی است که در دوره های قبل صورت گرفته بود.

رئیس مجلس با بیان اینکه سهم سوء مدیریت در بخش اقتصاد را بیش از تحریم ها می دانم، تأکید کرد: ما باید کمک کنیم تا بخش خصوصی رشد کند.

وی افزود: امروز از گردنه ها عبور می کنیم و امیدواریم بعد از توافق هسته ای کشورها عاقلانه عمل کنند تا شرایطی برای آبادانی ایران اسلامی نیز  فراهم شود.

رودخانه اقتصاد کشور باید خروشان باشد

لاریجانی با تأکید بر اینکه رودخانه اقتصادی کشور باید خودجوش عمل کند، افزود: تحریم ها مثل سنگی در رودخانه است و اگر آب این رودخانه زیاد باشد سنگ مانع خواهد بود و اگر آب در آن نباشد قطعاً حرکتی هم صورت نخواهد گرفت.

وی افزود: امروز اقتصاد ما پرهیجان و خروشان نیست و باید درد اصلی را دوا کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: حرکت اقتصادی باید در کشور فعال شود، از رکود خارج و تا جایی که می توانیم عرصه را فراهم نماییم.

تحقق اقتصاد مقاومتی با سردمداری مردم

دکتر لاریجانی با تأکید بر ضرورت اجرای راهبردهای اقتصاد مقاومتی به منظور توسعه اقتصادی کشور، گفت: همانگونه که رهبرمعظم انقلاب اسلامی تأکید داشته اند، حرکت اقتصاد مقاومتی باید از سوی مردم ایجاد شود. ما باید بپذیریم آبادانی در کشور بدون حضور مردم و بخش خصوصی امکان پذیر نیست. باید راه را تسهیل کنیم تا اقتصاد روان شود در غیراین صورت با اقتصاد دولتی کاری از پیش نمی رود.

وی بر ضرورت هم افزایی دولت و مجلس تأکید کرد و افزود: در برهه ای قوانینی در مجلس برای تسهیل کسب و کار دیده شد اما هنوز اجرا نشده است، در حال حاضر 4000 طرح عمرانی با 30 هزار میلیارد اعتبار کلنگ زنی شده که تا 20 سال آینده نیز به بهره برداری نمی رسد و این ناشی از عدم واگذاری طرح ها به بخش خصوصی است.

وی با تأکید بر ضرورت تغییر رویکرد و جهش برای تحولات اقتصادی در کشور تصریح کرد: در شرایط فعلی باید از هر امکانی برای اینکه کارها به مردم واگذار شود استفاده کرد و با شناخت نسبی از شرایط به سمتی برویم تا از ظرفیت های موجود در تمامی بخش ها استفاده شود و حرکت آبادانی در کشور جهش پیدا کند.

اداره امور کشور گران تمام می شود

رئیس مجلس شورای اسلامی بر ضرورت هم رأی بودن مجلس و دولت تأکید و تصریح کرد: با فضایی که در بودجه جاری کشور وجود دارد، نیاز است که مجلس و دولت هم رأی باشند؛ البته یک اشکال بزرگ در ساختار بودجه ای نیز وجود دارد و آن اینکه در سطح استانی و ملی باید یاد بگیریم اداره کشور را ارزان تمام کنیم.

وی با تأکید بر ضرورت همدلی و همفکری در مجلس و دولت افزود: دود گران تمام شدن اداره کشور به چشم مردم می رود بنابراین باید چابک سازی سیستم اداری را در دستور کار قرار دهیم و بدون رو دربایستی با مردم صحبت کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به سیاست های دولت افزود: نقص کشور ما در بخش اقتصادی است، در مسائل استراتژیک منطقه ای خوب عمل کردیم و حرکت ما از طمأنینه برخوردار و عقلایی بوده است چرا که  به دنبال نظامی گری و ماجراجویی نبوده ایم.

وی افزود: امروز جایگاه ایران در منطقه را همه تأیید می کنند و می دانند جایگاهی تأثیرگذار داریم

پختگی در گام های مذاکره کنندگان هسته ای وجود داشت

لاریجانی تصریح کرد: در صحنه بین المللی نیز فراز و فرودهایی داشته ایم . پشت حل این مسئله، ساعت ها فکر و اندیشه بوده است و گام های مذاکره کنندگان هسته ای از پختگی برخوردار بوده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با تحلیلی بر نقاط ضعف کشور بیان کرد: نقطه آسیب ما در دو بخش «اقتصاد و آسیب های اجتماعی» است، در حوزه اقتصاد موضوع جدی است تا موتور تولید کشور به حرکت نیفتد با اتکا به نفت نمی توان مسائل را اداره کرد.

وی با بیان اینکه باید کمک کنیم تا واحدهای تولیدی که برخوردار از تجهیزات هستند سراپا بمانند؛ قانون بخشودگی و تقسیط را از تمهیدات مجلس برای حل بخشی از مسائل دانست و افزود: اگر امروز به داد بخش خصوصی نرسیم پس کی زمان تنفس این بخش واهد بود.

لاریجانی تصریح کرد: همت ما در وهله اول نجات واحدهای رو به تعطیلی است.

وی افزود: از سوی دیگر اقبال خوبی از سوی سرمایه گذاران وجود دارد که در این خصوص هم باید زمینه را فراهم کرد تا بتوان بخشی از مسائل همچون بیکاری رفع شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در بخش اقتصاد مقاومتی بار اصلی به روی تولید است؛ گفت: نگاه صادراتی و برون زایی باید وجهه همت قرار گیرد  تا سیاست های اقتصاد مقاومتی محقق شود.

لاریجانی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مصمم هستیم تا در برنامه ششم به جد بخش اقتصاد مقاومتی را اجرایی نماییم.

وی در محور دیگری از سخنان خود به مطالبات طرح شده در استان اشاره کرد و گفت: پیش بینی می شود با بهبود شرایط کشور و تغییراتی که در آینده اتفاق خواهد افتاد، با همفکری دولت و مجلس و رونق تولید شاهد بهبود وضعیت در استان تازه تأسیس البرز نیز باشیم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز