علم و دانش ثروت امروز جهان / فقدان ۱۵ کتابخانه در چهارمحال و بختیاری

۱۳۹۴/۰۸/۱۹ - ۱۲:۳۹:۲۱
کد خبر: ۳۳۸۳۳۰
علم و دانش ثروت امروز جهان / فقدان ۱۵ کتابخانه در چهارمحال و بختیاری
مدیرکل نهادکتابخانه های عمومی چهارمحال و بختیاری گفت : با توجه به جمعیت استان در حال حاضر با کمبود 15 کتابخانه مواجه هستیم .

به گزارش برنا ، فرهادخلیل مقدم خلیل مقدم با اشاره به اینکه ثروت امروزی جهان علم و دانش است گفت :  دایره این دانش به وسیله مطالعه توسعه پیدا می کند و در این بین تبلیغ کتاب وظیفه ما است و اگر به این وظیفه عمل کنیم جامعه ای پویا همراه با نسلی آینده ساز خواهیم داشت .

 خلیل مقدم افزود: هم اینک 61 کتابخانه نهادی و مشارکتی در استان فعال است که از این تعداد 48 کتابخانه نهادی و 13 کتابخانه مشارکتی  می باشد .

وی کتابخانه مرکزی در مرکز استان را از محدودیت های موجود در استان دانست و افزود: برای توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی باید ابزار مطالعه که کتاب و کتابخانه است، فراهم شود و در این راستا احداث کتابخانه مرکزی پس از 10 سال در سالجاری با اختصاص هشت هزار و500  مترمربع زمین از سوی استانداری آغاز شده است

خلیل مقدم افزود: برای احداث و تامین اعتبار این طرح بزرگ فرهنگی در مرکز استان، تفاهم نامه ای با سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان بسته شده است

مدیرکل نهادکتابخانه های عمومی چهارمحال و بختیاری از قرار گرفتن این طرح در ردیف بودجه ملی و استانی خبر داد و گفت: هم اکنون در 10 شهر استان که مرکز بخش نیز هستند، کتابخانه عمومی وجود ندارد

خلیل مقدم از اجرای طرح توسعه کتابخانه شهری و روستای در روستاهای بالاتر از هزار و 500 نفر جمعیت در استان خبرداد و گفت: امسال سه کتابخانه در بخش های میانکوه، سردشت و منج راه اندازی شده و برای شهرهای سودجان، کاج ، هارونی، طاقانک، روستای امام قیس، آورگان، دزک، سردشت و سامان نیز حق انتفاع گرفته شده است.

وی برگزاری مسابقات کتابخوانی در حوزه های فرهنگی استان از جمله مسابقات مکتوب کتابخوانی، کتابخوانی آنلاین و جمله نویسی و نقاشی را از مهمترین برنامه های این نهاد در سالجاری عنوان کرد.

خلیل مقدم گفت: برگزاری نشست های کتابخوان در مرکز استان و دو شهرستان اردل و بروجن و همچنین نشست تخصصی کتابخوانان از دیگر برنامه های حوزه کتاب است.

وی همچنین از اختصاص دومیلیارد ریال اعتبار از سوی استاندار به منظور تکمیل دو فرهنگسرای شهرهای گهرو و باباحیدر و همچنین اختصاص 200 میلیون ریال ویژه خرید کتاب مشاهیر استان خبرداد

مدیرکل نهادکتابخانه های عمومی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در حال حاضر  38 ایستگاه مطالعه کوچک و هشت ایستگاه مطالعه ملی در استان فعال شده است تصریح کرد : درسالجای راه اندازی 31 ایستگاه مطالعه جدید در استان طراحی شده که از ابتدای سال تاکنون 28 ایستگاه مطالعه کوچک و دو ایستگاه مطالعه ملی در این استان فعال شده است.

خلیل مقدم افزود: در زمان آغاز طرح ایستگاه مطالعه پرواز کتاب از این ایستگاه 75 درصد بود که با فرهنگ سازی انجام شده درسالجاری پرواز کتاب در این ایستگاه ها در استان به 40 درصد کاهش یافته است.

وی گفت: ایستگاه های ملی مطالعه در شهرستان های شهرکرد ، بروجن ،فارسان و لردگان دایر است و ایستگاه های کوچک در تمام نقاط استان  راه اندازری شده است

خلیل مقدم ادامه داد: : پیش بینی می شود تا پایان سال شش هزار جلد کتاب جدید به ایستگاه های مطالعه کوچک در استان تزریق شود.

وی با اشاره به اینکه نیم درصد درآمد های شهرداری ها باید به بحث کتابخانه ها اختصاص داده شود گفت: بیشترین میزان پرداختی سهم نیم درصد درآمد شهرداری ها ازسوی شهرداری شهرکرد پرداخت شده و اکثر شهرداری ها از پرداخت این سهم به نهاد کتابخانه ها خودداری می کنند.

مدیرکل نهادکتابخانه های عمومی چهارمحال و بختیاری با اشاره  به اینکه هر ساله 21 تا 24 آبان ماه هفته کتاب و کتابخوانی نام گذاری شده است افزود: برگزاری کلاس های معارفی ، برگزاری طرح اهداء کتاب اهداء دانایی با مشارکت شهرداری ها و فرمانداران ، غبارروبی گلستان شهداء ، افتتاح پارک کتاب شهرستان بروجن ، حضور کتابداران برجسته استان در همایش تجلیل از کتابداران نمونه کشوری و دیدار با خانواده شهدا از مهم ترین برنامه های این اداره کل در هفته کتاب و کتابخوانی در استان است.

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز