در کمیسیون بیمه و بانک تصویب شد:

تخصیص تسهیلات ویژه برای صادرات محصولات کشاورزی

۱۳۹۴/۰۹/۰۷ - ۱۳:۳۸:۱۷
کد خبر: ۳۴۴۴۳۷
تخصیص تسهیلات ویژه برای صادرات محصولات کشاورزی
در نشست کمیسیون بیمه، بانک و امور مالیاتی اتاق کرمان که با حضور مدیر شعب بانک کشاورزی و رییس سازمان جهاد کشاورزی استان همراه بود، اعطای برخی تسهیلات ویژه برای صادرات محصولات کشاورزی مورد تصویب قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ در حالی که سهم آورده متقاضیان برای دریافت تسهیلات صادراتی، باید 20 درصد کل مبلغ دریافت تسهیلات باشد، در این نشست مقرر شد که 10 درصد از سهم آورده متقاضی 5 روز قبل و 10 درصد دیگر 5 روز بعد از دریافت تسهیلات و با نرخ بهره 19.5 درصد پرداخت شود. همچنین در این نشست با تاکید بر کاهش بروکراسی اداری در تکمیل پرونده‌های دریافت تسهیلات صادراتی، تشکیل کمیته‌ای با حضور نمایندگان بانک، اتاق و جهاد کشاورزی کرمان برای بررسی موردی پرونده‌های مشکل‌دار در بانک کشاورزی استان به تصویب رسید. در ادامه نیز پیگیری برای ایجاد خط اعتباری ویژه به منظور خرید محصولات باغی استان و اعطای تسهیلات صادراتی محصولات کشاورزی تا سقف یک میلیارد و 200 میلیون تومان بر اساس قرارداد لازم الاجرا توسط بانک کشاورزی تصویب شد.

همچنین رییس کمیسیون بیمه و بانک اتاق کرمان به درخواست استاندار کرمان از بانک مرکزی برای در نظر گرفتن ردیف اعتباری برای صادرات محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت: قائم مقام بانک عنوان کرده است که صادرکنندگان برای دریافت تسهیلات به بانک کشاورزی مراجعه کنند. جلیل کاربخش افزود: بانک و وزارت کشاورزی تسهیلاتی را از حوزه اصلاح باغات به صادرات محصولات کشاورزی اختصاص دادند که این تسهیلات در استان 272 میلیارد تومان بوده که 200 میلیارد تومان آن برای پسته و مابقی برای باغات خرما، گردو و... اختصاص داده شد. وی با بیان اینکه تعدادی از صادرکنندگان برای دریافت این تسهیلات به بانک معرفی شدند، به وجود برخی مشکلات برای دریافت این تسهیلات اشاره کرد.

همچنین در ادامه این نشست رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان با بیان اینکه اعتبارات اصلاح باغات به اعتبارات خرید محصولات باغی تغییر پیدا کرده است، افزود: در برخی شهرستان ها، واگذاری تسهیلات در بانک های کشاورزی به کندی انجام شده بود، این در حالی است که صادرکنندگان نیاز به دریافت این تسهیلات در کوتاه ترین زمان ممکن داشتند تا بتوانند محصولات خود را به فروش برسانند. عباس سعیدی افزود: همچنین از صادرکنندگان انتظار داریم که تبادلات مالی خود را در بانک کشاورزی انجام دهند تا در زمان دریافت تسهیلات بتوان خدمات بهتری به آنها ارایه کرد. وی از راه اندازی صندوق تخصصی پسته در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: این موضوع را در قالب مصوبات پیشنهادی به هیات دولت در سفر به استان کرمان مطرح و پیگیری می کنیم.

در ادامه مدیر شعب بانک کشاورزی استان کرمان با بیان اینکه بانکداری در کشور ما باید به روز و متناسب با استانداردهای جهانی شود، گفت: بانک کشاورزی سعی دارد در حیطه اختیارات استانی بهترین خدمات رسانی را در حداقل زمان به مشتریان خود ارایه دهد. مهدی جهان نجاتی در ادامه در رابطه با تسهیلات ارایه شده توسط این بانک اشاره و نرخ سود تسهیلات برای اصلاح باغات کشاورزی را 18 درصد و نرخ سود برای تسهیلات صادراتی بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار را 21 درصد عنوان کرد و گفت: در حال حاضر 92 هزار هکتار باغ پسته در استان زیر پوشش بیمه قرار دارند و بانک کشاورزی در سال جاری باید هزار میلیارد ریال برای پسته و خرما غرامت پراخت کند. وی تصریح کرد: 30 درصد شاغلان استان در بخش کشاورزی فعالیت می کنند و بانک کشاورزی به تنهایی نمی تواند نیازهای این گروه را پاسخ دهد. جهان نجاتی در ادامه به ساده سازی فرآیند اعطای تسهیلات در راستای کاهش بروکراسی اداری و روان سازی امور اشاره کرد و گفت: فرم های مربوط به دریافت تسهیلات صادراتی از 30 صفحه به سه صفحه رسیده است.

گفتنی است در این نشست صادرکنندگان محصولات مختلف کشاورزی، تفویض اختیارات به شعب بانک کشاورزی استان، افزایش سرعت کار، افزایش تعداد شعب بانک کشاورزی در استان و کاهش زمان تکمیل پرونده های تسهیلاتی را خواستار شدند

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز