معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور:

صنعت گردشگری در کشور ما با تصورات غلطی رو به رو است

۱۳۹۴/۰۹/۱۲ - ۲۰:۲۵:۵۸
کد خبر: ۳۴۶۰۶۸
صنعت گردشگری در کشور ما با تصورات غلطی رو به رو است
معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، سعید شیرکوند در گردهمایی انجمن‌های فعال میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در اصفهان با بیان این که صنعت گردشگری در اقتصاد کشور نقش بسیار مهم و اثرگزاری دارد تصریح کرد: متاسفانه این صنعت در کشور ما با تصورات غلطی رو به رو است و به عنوان مثال برخی گمان می‌کنند که گردشگری مذهبی که امروزه به عنوان در جهان منبع درآمد بسیار خوبی برای برخی از کشورها به حساب می آید به نوعی دچار هنجارستیزی و هنجارگریزی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا از اصفهان، سعید شیرکوند در گردهمایی انجمن‌های فعال میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در اصفهان با بیان این که صنعت گردشگری در اقتصاد کشور نقش بسیار مهم و اثرگزاری دارد تصریح کرد: متاسفانه این صنعت در کشور ما با تصورات غلطی رو به رو است و به عنوان مثال برخی گمان می‌کنند که گردشگری مذهبی که امروزه به عنوان در جهان منبع درآمد بسیار خوبی برای برخی از کشورها به حساب می آید به نوعی دچار هنجارستیزی و هنجارگریزی است.

وی ادامه داد: اگر ما می‌خواهیم الگوی مناسبی برای کشورهای دیگر در جهان اسلام باشیم چه تریبونی بهتر از صنعت گردشگری می‌تواند برای ما مفید باشد چراکه این صنعت قوی ترین ابزار برای تبدیل شدن به الگویی جهانی است.

معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور افزود: امروزه گردشگری در تولید درآمد در جهان، حرف اول را می‌زند و این در حالی است که در کشور ما این مسئله مورد توجه قرار نگرفته است همانطورکه در شهری همچون اصفهان که پتانسیل های فراوانی برای جذب گردشگری دارد تعداد زیادی پل و جاده ساخته شده اما هتل ساخته نشده است و این درحالی است که امروز ما ناچار هستیم برای درآمدزایی به روش های دیگری فکر کنیم که بهترین آن صنعت گردشگری و توسعه آن است.

شیرکوند با بیان این که پرداخت هزینه برای میراث فرهنگی به معنای زنده نگه داشتن آن است، خاطرنشان کرد: اگر امروز برای سالم ماندن بنای چهلستون هزینه می‌شود تا گردشگر خارجی و جوان ایرانی آن را ببیند، به معنای این است که هنر و اصالت ما جاودان مانده است.

وی با تاکید بر اینکه سیاست ما در زمینه میراث فرهنگی باید در راستای کوچک کردن دولت در این زمینه باشد گفت: باید در زمینه حفظ میراث فرهنگی از حمایت های مردمی استفاده شود چراکه مردم پتانسیل فراوانی در این زمینه دارند.

معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور افزود: ما اعلام می‌کنیم که دولت آماده استقبال از سازمان‌های مردم نهاد انتفاعی و غیرانتفاعی است چراکه این سازمان‌ها با نگاهی دلسوزانه به مسئله میراث فرهنگی نگاه می‌کنند و می‌توانند فعال‌تر شده و بخش نظارت را در دست بگیرند.

توسعه، پایه و اساس موفقیت

محمود ابراهیمی، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان نیز در این گردهمایی با اشاره به اینکه برای کشورهای درحال توسعه، توسعه به عنوان یک فرآیند مهم محسوب می‌شود اظهار کرد: سازمان های مردم نهاد فرصت مشارکت مردم را در امور مهم کشور فراهم کرده و به آن‌ها امکان می‌دهد تا در اتخاذ تصمیم گیری‌های مهم نقش بسزایی داشته باشند.

وی فرآیند توسعه را پایه و اساس موفقیت دانست و با بیان این که مشارکت مردم ضامن آزادی فردی، عدالت اجتماعی و جلوگیری از سوء استفاده مدیریتی در جامعه است ادامه داد: سازمان های غیر دولتی می توانند مشارکت افراد جامعه در فرآیند توسعه را تقویت کنند؛ از طرفی این سازمان ها در عرصه اقتصادی و اجتماعی این امکان را فراهم می کنند تا در زمینه های مبارزه بافقر وگرسنگی، حفاظت از محیط زیست، جنگلداری، افزایش آگاهی های عمومی و گردشگری، رفاه، بهداشت جامعه و خانواده و کاهش آسیب های اجتماعی موفق تر عمل شود.

بناسازی با محوریت جذب گردشگر

شهردار بهارستان نیز با اشاره به اینکه باید به رشد و فعالیت سازمان‌های مردم نهاد توجه بیشتری شود، گفت: سازمان‌های مردم نهاد نقش بسیار موثری در کوچک کردن دولت و کمک به رشد اقتصادی دارند.

مهدی فاتح ادامه داد: ضرورت دارد که در شهری مانند اصفهان که از دوران صفویه و حتی پیش از آن مظهر شکوه و قدرت هنرهایی همچون معماری بوده و بناهای متعددی در آن ساخته شده، امروز نیز فعالیت‌های مهمی در جهت بناسازی با محوریت جذب گردشگر صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه باید در جاذبه‌های گردشگری توجه بیشتری به المان‌های مدرن صورت گیرد افزود: میدان امام (ره) اصفهان یکی از بناهای استثنایی در جهان است که جهت ساخت بناهای بسیاری در دنیا از آن ایده گرفته شده است اما خود ما در کشورمان از این میدان بی‌نظیر غافل مانده‌ایم و برنامه ریزی مناسبی برای بهره برداری از آن نداریم.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز