مدیرکل بهزیستی استان لرستان:

باید به معلولان نگاه عالمانه شود/نگاه سنتی و ترحم‌آمیز به معلولان کنار گذاشته شود

۱۳۹۴/۰۹/۱۳ - ۱۲:۰۳:۱۷
کد خبر: ۳۴۶۱۸۵
باید به معلولان نگاه عالمانه شود/نگاه سنتی و ترحم‌آمیز به معلولان کنار گذاشته شود
مدیرکل بهزیستی استان لرستان گفت:باید به معلولان نگاه عالمانه داشته ونگاه سنتی و ترحم‌آمیز به معلولان کنار گذاشته شود.

 به گزارش خبرگزاری برنا از لرستان، اسدالله حیدری، مدیرکل سازمان بهزیستی استان لرستان در همایش روز جهانی معلولان در خرم‌آباد که در سالن همایش‌های سازمان بهزیستی لرستان برگزار شد، گفت: امروزه به‌خاطر حوادث و سوانح، جنگ، تصادفات، اختلالات ژنتیکی و سالمندی جمعیت زیادی از جامعه جهانی را معلولان تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به این‌که یک تا سه درصد جمعیت جهانی را معلولان تشکیل می‌دهند، افزود: در کشورهای درحال توسعه سه تا چهار درصد جمعیت آن‌ها را معلولان تشکیل می‌دهند.

حیدری اضافه کرد: از جمعیت یک میلیون و هفتصد هزار نفری لرستان، 150 هزار نفر آن‌ها را معلولان تشکیل می‌دهد و این می‌طلبد یک نگاه روزآمد به این قشر از جامعه داشته باشیم.

مدیرکل سازمان بهز یستی لرستان با بیان این‌که نگاه سنتی که یک نگاه ترحم‌آمیز نسبت به معلولان است باید کنار گذاشته شود، افزود: باید بدانیم که معلولیت محرومیت و ناتوانی نیست بسیاری از معلولان امروز جزء نخبگان به‌شمار می‌روند و توانسته‌اند به موفقیت‌های زیادی در زمینه شغلی و تحصیلی برسند.

حیدری به قانون جامع حمایت از معلولان اشاره و تصریح کرد: این قانون یک قانون جامع و کامل نیست اما تا حدودی توانسته است مشکلات و مسائل مربوط به این قشر را مدنظر قرار دهد که اگر به‌طور کامل اجرا شود، خوب است.

وی با یادآوری این‌که قانون حمایت از معلولان همه نیازهای مربوط به این قشر را در برنگرفته است، ادامه داد: از قانون‌گذار انتظار می‌رود قانون را جامعه‌محور تنظیم کند نه معلول‌محور، چراکه قانون باید زمینه استفاده برابر از فرصت‌های اجتماعی را برای معلول فراهم آورد و قانون مربوط به معلولان در حال حاضر به‌نحو مطلوب اجرا نمی‌شود.

مدیرکل سازمان بهزیستی لرستان به وظیفه صدا و سیما، رسانه‌ها و شهرداری‌ها در قبال معلولان اشاره و خاطرنشان کرد: نگاه دولت به معلولان یک نگاه عالمانه است و رویکرد پیشگیری مبتنی بر آگاهی‌بخشی است و این محقق نمی‌شود مگر با همکاری رسانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی که در این بین نقش رسانه ملی بسیار حائز اهمیت است.

وی با تاکید بر این‌که ما نباید اجازه دهیم معلولان علاوه بر معلولیت به محرومیت نیز گرفتار شوند، گفت: متاسفانه قانون مربوط به سهم سه درصد معلولان از استخدامی دستگاه‌های اجرایی محقق نشده و این باعث محرومیت بیشتر معلولان شده است.

حیدری با اشاره به توزیع ناعادلانه فرصت‌ها به‌ویژه در بخش معلولان افزود: دستگاه‌های اجرایی باید در اجرای مواد قانون حمایت از معلولان جدیت بیشتری داشته باشند.

مدیرکل سازمان بهزیستی لرستان با اذعان به این‌که معلولیت رابطه تنگاتنگ و مستقیمی با توسعه دارد، اضافه کرد: هرچه میزان توسعه یافتگی یک استان بیشتر باشد معلولیت و محرومیت نیز کمتر می‌شود لذا نیاز است بحث رفاه اجتماعی و امنیت اجتماعی جدی تلقی شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز