مدیر کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان کرمان خبر داد:

راه اندازی دهکده بوم گردی در روستای خبر بافت

۱۳۹۴/۰۹/۱۸ - ۰۸:۵۳:۳۰
کد خبر: ۳۴۷۸۷۱
راه اندازی دهکده بوم گردی در روستای خبر بافت
مدیر کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: به دنبال استقبال روستاییان استان از خانه های بوم گردی ، دهکده بوم گردی در منطقه گردشگری خبر بافت راه اندازی شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ "محمود وفایی" با اعلام خبر فوق افزود: اقامتگاه های بوم گردی اقامتگاه هایی هستند که به ارائه خدمات قابل قبولی به گردشگران و میهمانان در محیط های طبیعی می پردازند که تاکنون در استان کرمان به 57 اقامتگاه رسیده و طبق برنامه تا پایان سالجاری به 80 اقامتگاه خواهد رسید.

وی اظهار داشت:  این اقامتگاه ها پس از شناسایی روستاهای دارای پتانسیل و ظرفیت گردشگری و با در نظر گرفتن سطح حساسیت های موجود به خصوص کمبود فضاهای خدماتی راه اندازی شده اند .

وفایی با اشاره به راه اندازی دهکده بوم گردی در روستای خبر ، تصریح کرد: این روستا در کنار بخش شهداد ،  و روستای دلفارد دارای بیشترین خانه‌های بوم گردی هستند.

وی ادامه داد: این دهکده دارای هفت خانه است که تمامی این خانه ها در ایام تعطیل و غیر تعطیل به گردشگران و میهمانان خدمات ارائه می کنند.

وفایی با اشاره به اینکه بیشتر این اقامتگاه‌ها توسط یک خانواده محلی اداره می‌شوند که کارکرد آن‌ها تنها جنبه اقامتی ندارد، بیان داشت: اقامتگاه ها بوم گردی خدمات مختلفی مانند ارایه غذا و نوشیدنی بومی، تولید و آموزش و فروش صنایع دستی محلی، اجرای نمایش و موسیقی سنتی و آیینی و برگزاری رویدادهای بومی نیز انجام می‌شود.

 وی بیان داشت: در این اقامتگاه ها شیوه‌ی مهمان‌پذیری در روستاها مبتنی بر حفظ منابع ، توسعه و بهره‌برداری پایدار از ظرفیت ها صورت می پذیرد .

مدیر کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان کرمان در ادامه از ارائه تسهیلات بانکی به این اقامتگاه ها خبر داد و گفت: ارائه تسهیلات بر مبنای استانداردهای مشخصی صورت می پذیرد که می تواند بر اساس چگونگی مرمت خانه‌های بومی که به این منظور انتخاب می‌شوند، محصولات و فرآورده‌های بومی قابل عرضه، تبلیغات تورهای بومی، نحوه دکوراسیون داخلی و خارجی، نوع مصالح که باید منطبق با معماری سنتی و محلی باشد، مشارکت خانواده و جامعه محلی ایجاد شده و...  باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر استان کرمان از جایگاه ویژه ای در بحث اقامتگاههای بوم گردی و توسعه اکوتوریسم در سطح کشور برخوردار است.

 

 

نظر شما