نقد تئاتر خاطرات و کابوس های یک جامه دار از زندگی و قتل میرزا تقی خان فراهانی

۱۳۹۴/۰۹/۱۸ - ۰۹:۳۷:۴۴
کد خبر: ۳۴۷۸۹۹
نقد تئاتر خاطرات و کابوس های یک جامه دار از زندگی و قتل میرزا تقی خان فراهانی
نقد نمایش نام خود را با خلق آثاری چون «یرما»، «شکار روباه»، «عروسی خون»، «آشپزخانه»، «کلفت‌ها» و ... در تئاتر خاطرات و کابوس های یک جامه دار از زندگی و قتل میرزا تقی خان فراهانی به کارگردانی علی رفیعی

به گزارش خبرگزاری برنا از اصفهان،نمایش نام خود را با خلق آثاری چون «یرما»، «شکار روباه»، «عروسی خون»، «آشپزخانه»، «کلفت‌ها» و ... در تئاتر خاطرات و کابوس های یک جامه دار از زندگی و قتل میرزا تقی خان فراهانی

به کارگردانی علی رفیعی

ارغوان دهقان

 به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان : علی رفیعی یکی از موفق‌ترین کارگردان‌های تئاتر کشور است که سال‌هاست در عرصه نویسندگی و کارگردانی تاریخ تئاتر ایران برای همیشه ثبت کرده است و همواره به عنوان یکی از بزرگترین و تاثیرگذارترین افراد از او یاد می شود. وی اکنون نمایش «خاطرات و کابوس‌های یک جامه دار» را در باب زندگی و قتل میرزا تقی خان فراهانی درتالار وحدت به صحنه برده است.

نخستین چیزی که در برخورد با نمایش تماشاگر را جلب می کند دکور عظیم و خلاقانه آن است. نمایشی تاریخی با تمام ملزومات درخور و لایق بخش مهمی از تاریخ و شخصیتی مطرح و اثرگذار.

صحنه ای عظیم که کف آن با آب به حجم 4500 لیتر پوشیده شده و تمام بازی ها در آب اجرا می شود و همینطور عمق صحنه نمایش تا انتهای آن مورد استفاده قرار می گیرد. این دکور که نماد حمام فین کاشان است تا انتهای نمایش تعویض نمی شود و تمام اتفاقات و رویدادها را در چهارچوب همین دکور با تغییراتی اندک نشان می دهند.

نمایش، طراحی صحنه، نور، صدا و لباس را به شکلی قوی در بردارد و تصاویری بدیع را در معرض دید مخاطب قرار می‌دهد.

این اثر در سال ۱۳۵۶ در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر با بازی مهدی هاشمی در نقش ناصرالدین شاه و گلاب آدینه در نقش گلین به صحنه رفته است. و آنچه اکنون بعد از 38 سال به روی صحنه است رنگ و لعاب بیشتری گرفته و با دکوری عظیم و ویژه در تالار وحدت اجرا می شود

رفیعی چند سالی بود که قصد داشته این اثر نمایشی را با رویکردی جدید به صحنه ببرد. وی درباره اثر خود و شخصیت اصلی داستان چنین می گوید :«تاریخ را که نگاه می‌کنیم، مدام باید بگوییم امیرکبیر، امیرکبیر. اگر میرزا تقی خان را قدیس کنیم و بگوییم شهید شده، می‌بایستی بلافاصله از او مجسمه بسازیم و سر تکریم و تعظیم فرود آوریم و به او نگاه کنیم. این در حالی است که دولت‌مردان نسل های آینده باید میرزا‌ تقی خان را بهتر بشناسند. من هرچقدر میرزا تقی خان را بیشتر شناختم، علاقه ام به این شخصیت بیشتر شد، چرا که بدون تعصب به او نگاه کردم.»

دکتر رفیعی برای یادآوری و بازگویی بخشی از تاریخ و انچه در گذشته اتفاق افتاده است این اثر را به روی صحنه برده است تا این وقایع در گذر زمان به دست فراموشی سپرده نشوند. پروسه نمایش وی چنین است که آنچه را می خواهد نمایش دهد در صحنه اول نمایش به طور کامل افشا می کند. صحنه آخر را در اول نشان می دهد و پس از آن تنها در حال گره گشایی است و توضیح آنچه که اتفاق افتاده است.

این نمایش به کارگردانی و نویسندگی علی رفیعی و دراماتورژی محمد چرمشیر و با بازی سیامک صفری، مهدی سلطانی، مریم سعادت، مصطفی ساسانی، نسرین درخشان‌زاده، سارا رسول‌زاده، فروغ قجابگلی، زهیر یاری، عباس جمالی، ساناز روشنی، هوشنگ قوانلو، یلدا عباسی، عزالدین توفیق، وحید آجرلو، عباس آقاجانی، مجتبی آقامیرزایی، حامد احمدجو، سعید احمدی، مهسا باقری، شیما بختیاری، نواب ثریا، مسعود جهانبخش، میثم دامن‌زه، راشین دیدنده، شیرین ریاضی، فرزانه زینتی، علی صادقی، حسین کریمی، مصطفی لطیفی‌خواه، لاله نورالدین موسی، روهان نیکخواه، نرگس نیک‌سیرت، پریا وزیری تا دوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۴ هر شب ساعت 18 در تالار وحدت به روی صحنه است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز