مدیر مسئول نشریه ابراز:

نوشتن؛ عامل تحول و جامعه‌ساز است

۱۳۹۴/۰۹/۲۳ - ۰۸:۵۰:۳۶
کد خبر: ۳۴۹۰۵۲
نوشتن؛ عامل تحول و جامعه‌ساز است
هر انسان در دنیای رسانه، صرف‌نظر از هر بینش و گرایش ظاهری، یک زیست‌جهان و یک زیست‌محیط یا زیست بوم مختص به خود دارد.

مدیر مسئول نشریه ابراز و مدرس دوره مقدماتی آموزش خبرنگاری بیسج رسانه گفت: موضوع مهم " رسالت بسیج رسانه" باید در انبوه و ازدحام هجوم تبلیغی و رسانه‌ای دشمن، تبیین شود و نویسنده بسیجی موظف به حفظ کرامت انسانی، ارزش‌های الهی، ولایتمداری، بصیرت و ژرف‌اندیشی، روشن‌بینی و روشن‌گری، و بالا بردن همیشگی سطح علمی و دانایی‌های روزمره بر اساس تازه‌های علمی و آموزه‌های مدرن در دنیای دانش و دانش پژوهی است.

14903

به گزارش خبرگزاری برنا در کرمانشاه، حشمت‌اله سلطانی اظهار داشت: نوشتن دو مرحله دارد: نوشتن ذهنی که مشحون از واگویه‌های بی‌ساختار، بی‌نظم و سر درگم است و هنگامی که این واگویه‌ها؛ به سنجه‌ی دانش، بینش، برازش و ساختار درآید، آنگاه مرحله دوم آغاز می‌شود؛ یعنی انسان می‌تواند قلم را با ذهن، ذهن را با فکر و فکر را با متن انطباق عقلانی دهد.

وی افزود: روشن بینی با جزمیت، منافات دارد. نویسنده باید پدیده‌ها را بشناسد، نه آن که همچون دیگر مردم عامی و عادی، تنها آن‌ها را ببیند.

مدیر مسئول نشریه ابراز و مدرس دوره مقدماتی آموزش خبرنگاری بیسج رسانه گفت: پل ارتباطی بین دیده و دل، یک مفهوم زایشی است و آن – این که " دیده ی سر" تنها راه این ارتباط است. دیده سر می‌بیند، دل مجسم می‌کند و به دنبال آن می‌رود و در قید یک مفهوم انتزاعی و برخاسته از خویشتن، قرار می‌گیرد و جالب‌تر آن که برای وارهی از قید خود ساخته، می‌خواهد عضوی از بدن را با خنجری بزند تا دیگر نبیند و اسیر نشود! این چه دیده‌ای و چه خواستنی است  که با کور شدن، دیگرقادر به " دیدن " نیست؟! پس دیدن ظاهری – نوشتن سطحی را در پی دارد و اگر انسان ژرف اندیش، دیدن باطن داشته، بصیر باشد، نیاز به دیدن چشم سر ندارد و اصولا" به چنین دیدگاه و نگرشی، اعتماد نمی‌کند.

سلطانی  ادامه داد: نوشتن؛ بسیار مهم، ارزشمند، عامل تحول و تطور، مؤثر و جامعه ساز است، اما دربردارنده‌ی شروطی است؛ شناخت و تسلط بر ابزارهای فهم دقایق و زوایای پدیده‌ها، رویدادها و کنش‌ها و کنش گران اجتماعی – گسترش حوزه‌ی واژه‌شناسی و آوا نگاری – ارتقاء سطح قدرت تجزیه و تحلیل مفاهیم، واژگان و اصطلاحات ساختاری – سبک‌شناسی، زبان‌شناسی، شناخت فرهنگ‌ها و باورها- شناخت گرایش‌ها و رویکردهای سیاسی و فرهنگی، اجتماعی و سایر پارامترهایی از این دست است. چون مباحث تحریری با رسانه، بسیج رسانه و فرهنگ رسانه آمیخته است.

این نویسنده و پ‍وهشگر کرمانشاهی گفت:  موضوع مهم " رسالت بسیج رسانه" باید در انبوه و ازدحام هجوم تبلیغی و رسانه‌ای دشمن، تبیین شود. نویسنده بسیجی موظف به حفظ کرامت انسانی، ارزش‌های الهی، ولایتمداری، بصیرت و ژرف‌اندیشی، روشن‌بینی و روشن‌گری، و بالا بردن همیشگی سطح علمی و دانایی‌های روزمره بر اساس تازه‌های علمی و آموزه‌های مدرن در دنیای دانش و دانش پژوهی است.

سلطانی در رابطه با دانش رسانه ابراز داشت: دانش رسانه؛ پیچیده و مبتنی بر ریزه‌کاری، ترفندسازی، القاء و اقناع، شگرد و پیچش، تکنیک و تاکتیک است. هر انسان در دنیای رسانه، صرف‌نظر از هر بینش و گرایش ظاهری، یک زیست جهان و یک زیست محیط یا زیست بوم مختص به خود دارد. باید با مطالعه، تجزیه، آزمون، و دست یازی به نمایه‌ها، و نشانه‌ها این مفاهیم را پی‌گرفت و به درون افراد راه یافت. این کار یا روش، صد البته که با دخالت در حریم خصوصی و تفتیش عقاید، تفاوت ماهوی دارد.

وی در پایان گفت: کاربرد چنین روشی، نفوذ در لایه‌ها و خاست گاه‌ها برای فهم و درک منش، روش، اندیشه، تمنا، نیاز، دیدگاه و مسیر ره‌پویی مخاطب در تخصص و فن گران سنگ رسانه‌ای است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز