عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام:

گفتمان اصلاحات همان گفتمان انقلاب اسلامی است

۱۳۹۴/۰۹/۲۵ - ۱۸:۰۲:۴۳
کد خبر: ۳۵۰۱۸۵
عارف در دانشگاه بین الملل امام خمینی(ره) قزوین: گفتمان اصلاحات همان گفتمان انقلاب اسلامی است و ما به تمام اصول، ارزش ها و بندهای قانون اساسی به عنوان میثاق با نظام پایبند هستیم.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین، دکتر محمدرضا عارف، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای عالی انقلاب فرهنگی روز دوشنبه 23آذر ماه در مراسمی که به مناسبت وحدت حوزه و دانشگاه در تالار اجتماعات مرکزی و در جمع دانشجویان دانشگاه بیان داشت: جنبش دانشجویی با نشاط و پویا ضرورت نظام است.

دکتر عارف، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای عالی انقلاب فرهنگی روز دوشنبه 23آذر ماه در مراسمی که به مناسبت وحدت حوزه و دانشگاه در تالار اجتماعات مرکزی و در جمع دانشجویان دانشگاه بیان داشت: جنبش دانشجویی با نشاط و پویا ضرورت نظام است.

عارف در دانشگاه امام (3)

دکتر محمدرضا عارف عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای عالی انقلاب فرهنگی در مراسمی که به مناسبت 27آذر روز وحدت حوزه و دانشگاه در دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) برگزار شد گفت: جنبش دانشجویی با نشاط و پویا ضرورت نظام است چرا که جوانان سرمایه اصلی کشور هستند و نام دانشجو همواره با عزت همراه بوده است.

دکتر محمدرضا عارف افزود: پس از اجرای پنج برنامه توسعه مشخص شده که مزیت ما در نیروی انسانی است و جهت گیری کشور نیز باید برای توسعه نه در نفت و سایر موارد بلکه در سرمایه گذاری بر روی نیروی انسانی باشد.

وی از آذرماه به عنوان ماه خلق حماسه های جاودان و ماندگار یاد کرد و افزود: 27آذر روز پیوند حوزه و دانشگاه است که جز راهبردهای اصلی انقلاب اسلامی هستند به طوری که اگر به پیام های امام خمینی(ره) به انجمن اسلامی دانشجویان در اروپا، کانادا و آمریکا توجه کنیم عموما کلید واژه پیام های ایشان وحدت حوزه و دانشگاه یا دانشجو و طلبه بود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: با نگاه به سابقه حوزه علمیه در قرن های اول پس از ظهور اسلام می بینیم، علوم طبیعی در کنار علوم دینی قرار می گرفت اما دنیای اسلام در ادامه نتوانست از این فرصت استفاده کند و در نهایت با جدایی علم از سیاست توسط دشمنان اسلام ، حوزه ها به تحجر و دانشگاه ها به غرب زدگی و دین زدگی متهم شدند و به جای اینکه مکمل یکدیگر شوند رو درروی یکدیگر قرار گرفتند که این موضوع به منظور حفظ حاکمیت غرب طراحی شد و متاسفانه موفق نیز شد.

عارف با بیان اینکه حوزه و دانشگاه یک ماموریت مشترک دارند، خاطرنشان کرد: در این راستا گام های بلندی برداشته شده است اما نسبت به آنچه باید می شد هنوز خیلی راه داریم.

وی در ادامه با گرامیداشت 19آذر سالروز تاسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: این شورا با جهت گیری اصلی استقلال علمی کشور تاسیس شد و اگر شاخص های کمی و کیفی علمی کشور را قبل و بعد از انقلاب اسلامی ببینیم به اهمیت تاسیس این شورا پی خواهیم برد.

معاون اول دولت اصلاحات همچنین با گرامیداشت هفته پژوهش، تبدیل علم به ثروت را یک ضرورت قطعی برای نظام دانشگاهی کشور دانست و گفت: امروزه تولید علم باید متناسب با نیازهای اقتصادی و معیشتی مردم موجب تولید ثروت در کشور شود به نحوی که مردم تبدیل علم به ثروت را در زندگی خود به خوبی احساس کنند و در این راستا جوانان دانشجوی ما بهترین ظرفیت در این زمینه هستند که می توان با حمایت آنها و بهره گیری از اساتید و حمایت های دستگاه های مربوطه به این هدف جامه عمل پوشاند.

عارف در ادامه با اشاره به نام گذاری 27آذر به عنوان روز ملی مبارزه با افراط گرایی و خشونت، گفت: رییس جمهوری با عقبه فرهنگی خود سال گذشته به عنوان نماینده نظامی که هزینه های زیادی در جهت مبارزه با افراط گرایی و خشونت پرداخته است این موضوع را با قاطعیت در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح کردند.

وی افزود: امیدواریم با توجه به اوضاع منطقه و هزینه هایی که افراط گرایی به کشورهای مسلمان وارد می کند شاهد این باشیم که بزودی این حرکات خشن و مسلمان کشی که ناسازگار با روح اسلام و انسانیت است از جهان اسلام رخت بربندد.

وی از شهید مفتح به عنوان شهید مقابله با افراط و خشونت یاد کرد و در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما امروز در حوزه اشتغال از شرایط نامناسبی برخوردار هستیم و روند اشتغال طوری بوده است که هر دانشجویی به جای کارآفرینی پس از دانش آموختگی به دنبال یک میز در ادارات دولتی است.

عارف گفت: اشتغال از مهم ترین موضوع ها و مسایل جوانان کشور است و تشکل های دانشجویی نیز باید به آن بپردازند و در این رابطه برای خود رسالت قائل باشند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: سهم دانشجویان طی هشت سال دفاع مقدس در پیشرفت های علمی کشور به مراتب بیش از اساتید بود و دانشجویان ما امروز نیز این ظرفیت را دارند که با حمایت دولت و بهره گیری از اساتید خود استعدادهای بالقوه خود را به بالفعل تبدیل کنند.

عارف در ادامه این مراسم در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان که پرسید آرمان اصلی در تفکر اصلاح طلبی چیست؟ گفت: گفتمان اصلاحات همان گفتمان انقلاب اسلامی است که توسط امام خمینی(ره) به پیروزی رسید و ما نیز به تمام اصول و ارزش ها و بندهای قانون اساسی به عنوان میثاق با نظام پای بند هستیم اما با منش اصلاح طلبانه و پذیرفتن ضرورت اصلاح که امروز بهتر از دیروز باشد.

وی افزود: مقایسه ای بین برنامه سوم توسعه کشور در دوران اصلاحات با سایر برنامه های پیش و پس از آن ثابت می کند اصلاحات بر این باور است نگاه قیم مآبانه اصلا با تفکر و ارزش های انقلاب سازگار نیست و افراد را نمی توان به زور به بهشت برد.

عارف در پاسخ به پرسش دانشجوی دیگری درباره اسلامی شدن علوم انسانی در ایران و اینکه آیا ضعف علوم انسانی در ایران با اسلامی کردن علوم ارتباطی دارد یا نه؟ نیز گفت: پیش از انقلاب اسلامی ارتباط حوزه و دانشگاه بسیار ضعیف بود و علم و دانش نیز در دانشگاه ها ترجمه شده از غرب بود اما پس از آن این موضوع مطرح شد که نظریه های اسلامی در کجای دروس ایران قرار دارد.

وی اضافه کرد: ما در تاریخ اسلام نظریه های علمی فراوانی در تمام رشته ها مانند علوم اجتماعی، اقتصاد و مدیریت داریم و به طور مثال نامه حضرت علی(ع) به مالک اشتر یکی ازمصادیق و سندهای مهم و قوی در زمینه مدیریت و نگاه به مردم است که می توان آن را در علوم انسانی کشور جای داد.

عارف با بیان اینکه یکی از دلایل تشکیل سازمان سمت نیز تدوین کتب با نظریه های اسلامی در زمینه علوم انسانی بوده است، گفت: هنوز هم در دهه چهارم انقلاب با وجود تمام تلاش های انجام شده نظریه های متقن اسلام به صورت کتاب های درسی درنیامده است و به همین جهت دوباره در شورای عالی انقلاب فرهنگی موضوعی مطرح شد تا با تشکیل ستادی توسط محققین برجسته کشور نظریه های اسلام وارد علوم انسانی شود که برای پیشبرد این کار نیز عزمی جدی و مدیریتی متمرکز نیاز است.

وی افزود: یکی از مشکلات درحوزه علوم انسانی این بوده است که متاسفانه دانش آموزان ممتاز، این علوم را در اولویت چندم قرار می دادند و ما به همین منظور در اواخر دهه60 پس از اینکه تقریبا مطمئن شدیم نمی توانیم بر روی ورودی های جدید اصلاحی داشته باشیم بنابراین محدودیت رشته مدرک تحصیلی لیسانس را از روی رشته های تحصیلات تکمیلی برداشتیم و خوشبختانه این تغییر شرط ورود توانست برجستگان زیادی در علوم انسانی تربیت کند و زمینه اصلاح آموزش علوم انسانی را نیز فراهم کرد.

عارف ادامه داد: با وجود تمام صحبت ها هدف از تشکیل این ستاد در شورای عالی انقلاب فرهنگی این است که نظریه اسلام در قالب کتاب های درسی و در کنار نظریه های غربی تدریس شود.

وی در ادامه در پاسخ به پرسش دانشجویی مبنی براینکه آیا درانتخابات پیش روی مجلس نیز امکان دارد همانند سال 92 از نامزدی در انتخابات کناره گیری کنید، گفت: من هیچ گاه از هدف خود که همان ادای مسئولیت و وظیفه است در هر منصبی که باشم منصرف نمی شوم اما معتقد به خرد جمعی هستم و درسال 92 نیز بر همین اساس و برای پیروزی این گفتمان کناره گرفتم و اثر مثبت این کناره گیری را با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید دیدیم.

عارف انتخابات سال94 را یکی از مهم ترین ادوار انتخابات در کشور دانست و گفت: ما در سال 92 روند خیلی خوبی از حضور مردم را شاهد بودیم که خوشبختانه دولت دکتر روحانی نیز با حمایت مردم و مقام معظم رهبری پاسخ اعتماد آنان را با پیشبرد مذاکرات هسته ای با کشورهای پنج به علاوه یک داد و ما اعتقاد داریم در انتخابات مجلس نیز این روند باید ادامه یابد تا شاهد ارتباط صمیمانه دولت و مجلس باشیم و خواسته های به حق مردم تامین شود.

وی تاکید کرد: در انتخابات مجلس 94 هم روش من این است که اگر خرد جمعی بر کناره گیری بنده از انتخابات باشد من یک لحظه نیز نمی مانم درغیر این صورت با قوت درانتخابات شرکت و درمجلس به مردم خدمت خواهم کرد.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره انتخاب ریاست مجلس نیز گفت: ما اگر در انتخابات اکثریت آرا را کسب کنیم حق انتخاب به عنوان رییس مجلس را داریم اما در صورت کسب اقلیت ارا نیز انتظار داریم اکثریت مجلس سهمی برای ما در نظر بگیرد.

وی افزود: ما ازتمام اتفاقات سال 88 درس گرفتیم و چهار سال بعد انتخاباتی برگزار شد که با اتکا به آرای بالای مردم به روی کار آمدن تدبیر و عقلانیت در کشور انجامید.

عارف خاطرنشان کرد: انتظار می رود در محیط های دانشگاهی موضوعات مربوط به حوادث سال 88 و تمام عوامل پیش و پس از آن به خوبی و در فضایی آرام در محافل مختلفی مانند کرسی های آزاداندیشی، مناظره و هر ساز و کار دیگری بررسی و ریشه یابی شود.

وی افزود: گرچه ما نباید در گذشته متوقف بمانیم و هردولتی پس از روی کارآمدن تغییراتی را اعمال می کند و سیاست های کلی جابه جا می شوند اما در8 سال گذشته دولت قبل  خصوصا در آموزش عالی اصرار بر این بود که نگاه خاصی که متاسفانه امنیتی بود حاکم شود.

رییس بنیاد امید ایرانیان در ادامه در پاسخ به سوال دانشجوی دیگری که معتقد بود با وجود تغییر فضای حاکم بر دانشگاه ها در دولت دکتر روحانی اما هنوز در دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) و سایر دانشگاه های شهرستان ها فضای امنیتی سایه انداخته است نیز گفت: آنچه مورد نظر است حاکمیت اجرای قانون می باشد و قانون حاکم بر دانشگاه ها نیز مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است و خوشبختانه با قوت نظارت می شود و نگاه مقام معظم رهبری نیز بر آن است اما واقعیت ها را نمی توان نادیده گرفت و اگر شرایط طوری است که نمی توان کاری کرد از این رو توصیه می کنیم دانشجویان صبر داشته باشند.

وی افزود: خوشبختانه دولت دکتر روحانی نیز شرایط را به خوبی درک می کند اما به هرحال هیچ کس نمی گوید شرایط کاملا مطلوب است اما باید اجازه داد تا این مسئله به تدریج حل شود چرا که این موضوع زمان بر است و یک شبه حل نمی شود.

عارف در پایان گفت: دست اندرکاران دانشگاه ها نیز باید بدانند برخوردهای امنیتی با تشکل های دانشجویی منطقی و عاقلانه نیست و اجازه دهند که دانشجو در فضای آرام و آزاد فعالیت کند.

 در حاشیه:

-دکتر عارف سر زمان ازقبل تعیین شده در مراسم حضور یافت و در ابتدای ورود با استقبال بی نظیر دانشجویان که کف و سوت ممتد می زدند روبرو شد.

-صحبت های دکتر عارف با شعار "اصلاحات زنده باد، عارف پاینده باد" شروع شد.

-در مراسم دانشجویانی با در دست داشتن عکس هایی از بزرگان  اصلاحات و شعارهایی از جمله  "امید بذر هویت ماست"، "دانشگاه تک صدایی نمی‌خوایم"، "جای دانشجو زندان نیست، دانشگاه است" و ما رسانه ... می‌شویم" خواسته های خود را بیان کردند.

-گروهی از دانشجویان تندرو و دلواپس سعی در برهم زدن نظم مراسم داشتند و با پلاکاردها و فریادهای خود فضای صمیمی مراسم را برهم زدند که این موضوع با واکنش دانشجویان اصلاح طلب روبرو شد، اما دکتر عارف با منش اخلاق مدارانه خود دانشجویان را به صبر و تحمل یکدیگر دعوت کرد.

عارف در دانشگاه امام (2)

-در پایان مراسم دانشجویان دسته جمعی شعر "یار دبستانی من" را خواندند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز