خلأ صنایع تبدیلی در استان لرستان

۱۳۹۴/۱۰/۰۵ - ۰۸:۳۲:۰۹
کد خبر: ۳۵۳۶۰۰
خلأ صنایع تبدیلی در استان لرستان
متاسفانه در استان لرستان بیشتر محصولات کشاورزی زنجیره صنایع تبدیلی را طی نمی‌کنند و مستقیم وارد بازار می‌شوند، که البته به طور کلی در ایران این مشکل وجود دارد.

 به گزارش خبرگزاری برنا از لرستان ،محصولات کشاورزی نیاز اولیه جمعیت هر منطقه و هر استانی به شمار می‌آید که در همین زمینه تولیدات کشاورزی به دو صورت باید به‌دست مصرف‌کنندگان برسد، یا مصرف تازه خوری دارد یا باید در صنایع تبدیلی مورد استفاده قرار گیرد و فرآوری شود.

متاسفانه در استان لرستان بیشتر محصولات کشاورزی زنجیره صنایع تبدیلی را طی نمی‌کنند و مستقیم وارد بازار می‌شوند، که البته به طور کلی در ایران این مشکل وجود دارد. همان‌طور که می‌دانید در تمام دنیا محصولات کشاورزی که بعد از برداشت در صنایع تبدیلی فرآوری می‌شوند، هم قیمت آنها بالا می‌رود و هم ماندگاری این محصولات زیاد خواهد شد، از سوی دیگر اشتغال هم ایجاد می‌شود. 

 متاسفانه در بسیاری از مناطق استان این زنجیره در صنایع تبدیلی وجود ندارد و با توجه به اینکه محصولات کشاورزی فسادپذیر هستند اگر به سرعت مصرف نشوند ضایعات آنها نیز بیشتر می‌شود. بنابراین با توجه به اینکه صنایع تبدیلی در این استان وجود ندارد در این مرحله دلالان وارد بازار می‌شوند و این محصولات را از کشاورز با قیمت پایین می‌خرند و به قیمت بالا به مصرف‌کننده عرضه می‌کنند. حالا وجود بازارچه‌های از تولید به مصرف این مزیت را دارد که این خلأ را پر می‌کند، یعنی محصول تولید شده به جای اینکه به‌دست دلال برسد، مستقیم به مصرف‌کننده می‌رسد. میزان تولید محصولات کشاورزی و دامی در استان لرستان ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن است. سرانه تولید محصولات کشاورزی در این استان نیز با توجه به جمعیت، یک‌هزار و ۴۰۰ کیلوگرم است در حالی‌که سرانه تولید محصولات کشاورزی در کشور هزارکیلو گرم است. همچنین در این زمینه باید ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تن از محصولات کشاورزی استان که بیشتر سبزی و صیفی‌جات است، به خارج از استان و کشور صادر شود.

میزان برداشت سیب‌زمینی، لوبیا و هویج از سوی کشاورزان لرستانی به ترتیب ۳۰۰، ۳۵ و ۵۰ هزار تن است که در این‌باره کشاورزان در فروش این محصولات نیز با مشکلاتی مواجه شده‌اند. هنگام بارندگی محصولات کشاورزی لرستان مانند هویج، چغندرقند و سیب‌زمینی در کنار مزارع روی هم انباشته و در نهایت سرمازده می‌شوند. عمده مشکلات محصولات کشاورزی لرستان بعد از تولید است که باید برای ۸۰۰ هزار تن از محصولات کشاورزی مازاد استان چاره‌اندیشی کرد. محصولات کشاورزی لرستان سرمایه این استان به شمار می‌آیند، ارزش‌افزوده محصولات کشاورزی لرستان ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال است که هزار میلیارد ریال آن از استان خارج می‌شود، اگر بتوانیم محصولات را در استان فرآوری کنیم، به طور قطع اشتغال ایجاد کرده و مانع هدررفت این سرمایه خواهیم شد. مسئولان ذی‌ربط باید به کشاورزان الگوی کشت ارائه می‌کردند تا به این میزان محصولات کشاورزی مازاد نداشته باشیم. از سوی دیگر، شرایط خوبی برای صادرات سیب‌زمینی وجود دارد، در حالی‌که بازرگانان لرستان محصولات دیگر استان‌ها را صادر می‌کنند. در استان لرستان ناوگان حمل‌ونقل نیز ضعیف است چون این محصولات باید با ماشین‌های سردخانه‌دار به خارج از کشور صادر شوند وقتی به اندازه کافی این ناوگان مجهز نیست و نمی‌تواند این محصولات را جابه‌جاکند، مشکلاتی هم ایجاد می‌شود. در بحث استانداردسازی محصولات کشاورزی، باید در سطح استان‌ها آزمایشگاه‌های مجهز احداث شود که محصولات قبل از برداشت برای صادرات آزمایش شوند و برگه بهداشت بگیرند که متاسفانه استان ما به اندازه کافی در این زمینه در شرایط مناسب قرار ندارد. 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز