وزیر نیرو خبر داد

نیاز ۱۰ میلیارد دلاری سرمایه گذاری در صنعت برق در هر سال

۱۳۹۴/۱۰/۰۹ - ۱۹:۰۴:۲۵
کد خبر: ۳۵۵۳۷۶
نیاز ۱۰ میلیارد دلاری سرمایه گذاری در صنعت برق در هر سال
وزیر نیرو از نیاز 10 میلیارد دلاری سرمایه گذاری در بخش تولید، انتقال و توزیع صنعت برق در هر سال خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، حمید چیت‌چیان شامگاه امروز در شورای اداری خراسان رضوی، افزود: در 10 سال گذشته متوسط رشد مصرف در کشور 5.5 درصد بوده است که با بهبود شرایط اقتصادی افزایش خواهد یافت اما به دلیل محدودیت‌ها از سال 90 ما دچار عقب‌ماندگی شدیم  که در حال حاضر 1100 مگابایت به میزان مصرف رسیده‌ایم.

وی افزود: در آذر 89 با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها جهشی در حامل‌های انرژی و آب داشتیم، قرار بود در 5 سال این قیمتها به قیمت جهانی برسد اما در دولت دهم این قیمتها ثابت باقی ماند و شرایط اقتصادی 2 سال گذشته ایجاب نمی‌کرد که رشد قابل توجهی داشته باشیم.

چیت‌چیان خاطرنشان کرد: به طور خلاصه در برابر 85 تومان هزینه کیلوبایت ساعت در حال حاضر می‌توان 55 تومان دریافت کنیم به طوری که 30 تومان به ضرر بنگاه‌های برق اضافه می‌شود.

وزیر نیرو با بیان این مطلب که در سال بیش از 5 میلیارد دلار برای تولید برق و به همین میزان برای بخش انتقال سرمایه‌گذاری می‌شود، عنوان کرد: استان خراسان در صنعت برق از پیشروترین استانها و بیش از 3 هزار مگابایت ظرفیت تولید برق دارد و بیش از 2 هزار پیک مصرف استان است، به طوری که استان خراسان صادرکننده برق می‌باشد.

چیت‌چیان اذعان کرد: 2 هزار مگابایت نیروگاه جدید در دست احداث است و فردا عملیات احداث بخش بخار نیروگاه فردوسی آغاز می‌شود که از این طریق می‌توان راندمان را افزایش داد و میزان مصرف سوخت‌های فسیلی را کاهش دهیم و زیرساخت‌های برق در استان قابل توجه است و نوآوری‌هایی در این حوزه انجام شده است.

وی با نگاه به آینده خاطرنشان کرد: در 10 سال آینده بیش از 47 هزار تا 50 هزار مگابایت نیروگاه جدید در کشور نصب خواهیم کرد و یکی از نقاط قوی ما وجود نیروگاه‌های بادی است و شهرستانها به عنوان یکی از نیروگاه‌های تجدیدپذیر تبدیل خواهد شد.

وزیر نیرو با اشاره به متوسط بارش در کشور گفت: بارش در کشور حدود 250 میلی‌متر بوده است در سالهای گذشته و در 15 سال گذشته کشور خشکسالی شدیدی را تجربه کرده است و امروز متوسط بلندمدت بارش به 215 میلی‌متر رسیده است به طوری که 35 میلی‌متر کاهش داشته‌ایم.

چیت‌چیان افزود: به دلیل گرم شدن کره‌زمین که اثرات آن در منطقه ما بیشتر بوده است، 1.5 درجه متوسط حرارت افزایش یافته و از طرفی تبخیر منابع آب نیز افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: جمعیت کشور افزایش یافته، مصارف صنعتی و کشاورزی به نسبت گذشته افزایش یافته است و این شرایط نگران‌کننده‌ای حاصل کرده است، امروز دریاچه ارومیه، بختگان، گاوخونی و چندین تالاب در کشور خشک شده است و خطرناک‌ترین اتفاق این بوده است که در سالهای گذشته به بی‌موالاتی دامن زدیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز