استاندار البرز:

نرخ رشد جمعیت در البرز چالش برانگیز است

۱۳۹۴/۱۰/۱۸ - ۰۷:۱۱:۵۷
کد خبر: ۳۵۸۳۶۲
نرخ رشد جمعیت در البرز چالش برانگیز است
استاندار البرز با اشاره به استقرار دو سد مهم کشور در تأمین ذخایر و منابع آبی، انتقال بخشی از این پساب از تهران به البرز را جهت صرف در بخش کشاورزی انتظار به حق این استان دانست.

استاندار البرز گفت: از آنجایی که از منابع آبی پایتخت از دو سد البرز تأمین می شود،انتظار می رود بخشی از آن نیز جهت استفاده در بخش کشاورزی به این استان باز گردد.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرج، مهندس سیدحمید طهایی در «سی‌ و دومین گردهمایی مدیران ارشد بخش آب کشور» که به میزبانی "شرکت آب منطقه‌ای البرز" برگزار شد؛ ضمن تشریح شرایط ویژه و خاص استان البرز از حیث مهاجرت ها و افزایش رشد جمعیت و تأثیر مستقیم آن بر افزایش مصرف منابع آبی در بخش های مختلف مصرفی، صنعتی و کشاورزی اظهار داشت: روند رو به رشد نرخ جمعیت در این استان که با شاخص های ملی نیز قابل قیاس نیست، چالش برانگیز است.

وی با تأکید بر لزوم تأسیس صنایع کم آب بر افزود: هر چند آمار 3 هزار و 500 واحد صنعتی در البرز چشمگیر است اما  به جهت کمبود منابع آبی بخشی این صنایع آنگونه که ظرفیت دارند کارایی لازم را نخواهند داشت.

دستگاه های تولیدکننده و مصرف کننده منابع آبی هماهنگ باشند

استاندار البرز با تاکید بر اینکه باید طرح‌های ویژه استفاده بهینه از منابع آبی در استان البرز ارائه شود، تصریح کرد: باید هماهنگی بین دستگاه‌های تولیدکننده و مصرف‌کننده ایجاد شود که تحقق این مهم مستلزم عزم جدی و همگانی است.

وی با اشاره به استقرار دو سد مهم کشور در تأمین ذخایر و منابع آبی، انتقال بخشی از این پساب از تهران به البرز را جهت صرف در بخش کشاورزی انتظار به حق این استان دانست.

طهائی با اشاره به اینکه وجود رودخانه کرج- چالوس به طول 38 کیلومتر ظرفیتی برای استان البرز محسوب می‌شود که باید اندازه حریم این رودخانه رعایت شود، افزود: بخش عمده آب شرب این استان از طریق چاه تامین می‌شود.

استاندار البرز با اشاره به موقعیت اقلیمی شهرستانهای این استان همچون اشتهارد و ساوجبلاغ خاطرنشان کرد: در شهرستان اشتهارد با بافت کویری منطقه و همچنین در ساوجبلاغ به جهت استقرار صنایع و زمین های کشاورزی که نقش بسزایی در تولیدات داخلی دارند، شاهد کم آبی هستیم.

مهندس طهائی تصریح کرد: این در شرایطی است که بیش از 110 هزار واحد مسکونی مهر در البرز احداث شده و با سرریز جمعیت در این نقاط حجم برداشت ها از منابع آبی دو چندان خواهد شد و نیاز به تدبیر ویژه ای از سوی مسئولان ملی دارد.

تراکم جمعیت البرز 10 برابر تراکم کشور است

استاندار البرز با اشاره به نرخ تراکم جمعیت در این استان گفت: تراکم جمعیت در هر کیلومتر مربع در کشور 47 نفر است در حالی که تراکم جمعیت در استان البرز 471 نفر یعنی 10برابر تراکم کشوری است.

عمق برداشت آب از چاه های البرز به 250 متر می رسد

استاندار البرز با بیان اینکه امروز عمق برداشت آب از چاه های حفر شده افزایش یافته است، گفت: امروز برای برداشت آب باید بیش از 250 متر زمین حفاری صورت گیرد تا به منابع آب زیرزمینی برسیم.

در حاشیه گردهمایی یک روزه مدیران ارشد آب کشور، نمایشگاهی از دستاوردهای علمی، پژوهشی و صنعتی کشور در بخش آب نیز دایر شده بود که استاندار البرز همراه مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز و جمعی از مسئولان از این دستاوردها نیز بازدید بعمل آورد.

 پایش آنلاین اطلاعات چاه‌های «پیزومتر» استان البرز

بهزاد پارسا مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان البرز با بیان اینکه برای نخستین بار در کشور سیستم پایش آنلاین چاه‌های پیزومتر استان البرز افتتاح شد، گفت: با افتتاح این سیستم، اطلاعات چاه‌های پیزومتر استان را به صورت آنلاین در اختیار داریم و وضعیت آبی البرز به صورت لحظه‌ای قابل گزارش است.

وی تصریح کرد: در اجرای این طرح از تجهیزات دانش‌بنیان داخلی استفاده شده و خوشبختانه این محصول با یک دهم قیمت جهانی تولید و نصب شده که البرز در این بخش پیشتاز است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز