پیشکسوت کوهنوردی لرستان در گفت وگو با برنا :

کوهنوردی لرستان ازفضای بدون تجهیزات تا هیمالایا نوردی /کوهنوردان مبحث محیط زیست رادر جدی بگیرند

۱۳۹۴/۱۰/۱۸ - ۱۲:۰۳:۱۶
کد خبر: ۳۵۸۴۷۲
کوهنوردی لرستان ازفضای بدون تجهیزات تا هیمالایا نوردی /کوهنوردان مبحث محیط زیست رادر جدی بگیرند
پیشکسوت کوهنوردی لرستان گفت: خوشبختانه کوهنوردی لرستان از یک فضای خالی از تجهیزات که ما در گذشته آن را شروع کردیم به سمت صعودهای بزرگ وهیمالایا نوردی پیشرفت کرده است

به گزارش خبر گزاری برنااز لرستان ، پیشکسوت کوهنوردی لرستان  در گفت وگو با خبرنگار برنا می گوید:ورزش کوهنوردی در لرستان مسیری رو به رشد را طی کرده است.

کوهنوردی لرستان ازفضای بدون تجهیزات تا هیمالایا نوردی

 

حشمت اله شهروان رییس هییت کوهنوردی وصعودهای ورزشی  شهرستان خرم آباد ومسئول باشگاه کوهنوردی یافته به خبرنگار برنا می گوید :با در نظر گرفتن تاریچه شکل گیری این ورزش در لرستان وظهورهیئت کوهنوردی در لرستان وحتی روندایجاد باشگاه های کوهنوردی در این شهر می توان پی بردکه  کوه نوردی در لرستان مسیری رو به رشد را تا به امروزطی کرده است که نتیجه زحمات پیشکسوتان این رشته در جهت ترویج ومعرفی این ورزش است.

این پیشکسوت ورزش کوهنوردی  با اشاره به اینکه معلم بازنشسته ومتولد 1338 خرم آباد است درمورد زندگی ورزشی خودبیان می کند: در 16 سالگی کوهنوردی را در یک فضای خالی از تجهیزات وخالی از آموزش وخالی ازتجربه شروع کردم آن هم در زمانی که کوهنوردی در خرم آباد وحتی هییت آن هم در این شهر واستان وجود نداشت.

شهروان ادامه می دهد : تا اینکه چند سالی ما خودمان با بچه های محل جمع می شدیم وبرای کوه نوردی به کوه های اطراف می رفتیم .

حشمت الله شهروان می افزاید: به تدریج درسال 58 هیئت کوهنوردی استان بوسیله آقای پهلوانی ابداع شدولی یکسال بعد آقای حیرت آن را به طور کامل راه اندازی کردوما شروع کردیم به فتح کردن کوه های خارج از استان مانند دماوند ، سبلان ، علم کوه ، الوندو...در سال 60اولین دوره کارآموزی را رفتم وسال 64نیزدوره مربی گری را گذراندم  ودر سال 65 هم ریاست هییت کوهنوردی استان لرستان را در دست گرفتم.

این پیشکسوت ورزش کوهنوردی لرستان با بیان اینکه تا اویل دهه 70 یعنی مدت 7 سال ریاست هیئت کوهنوردی استان لرستان را برعهده داشته ام ، بیان می کند: در طی این مدت توانستیم کلاسهای آموزشی زیادی برگزارکنیم وخوشبختانه تعداد زیادی ازاین بچه هایی که الان خیلی ازآنها هیمالایا نورد هستند ازسرمایه های آن زمان به حساب می آیند که هم اینک خودشان باشگاه زده اند وهرکدامشان به نوبه خود وزنه ایی در این رشته ورزشی در سطح کشوروحتی عرصه بین المللی به شمار می روند.

حشمت اله شهروان می گوید : خوشبختانه  کوهنوردی لرستان ازیک فضای  خالی از تجهیزات که ما در گذشته آن را شروع کردیم به سمت صعودهای بزرگ وهیمالایا نوردی پیشرفت کرده است.

کوهنوردان یافته ازیک گروه تایک باشگاه

حشمت اله شهروان مدیرباشگاه یافته دررابطه با چگونگی شکل گیری باشگاه کوهنوردی یافته بیان می کند: پایه ریزی باشگاه یافته به سالهای 61 و62 می رسد ودرسال 65 به بعد مجوز کشوری آن را گرفتیم ودرسال 71 رسمیت آن از طرف فدراسیون کاملا مشخص شدو 3 سال قبل هم آن را به صورت باشگاه درآوردیم.

شهروان با بیان اینکه " یافته" قبلاً یک گروه کوهنوردی وزیرنظرفدراسیون کوهنوردی بودولی حالا یک باشگاه زیرنظر اداره ورزش وجوانان است عنوان می کند: الان این باشگاه بین 110 تا 130 نفرعضو دارد وازنظرتجهیزات نیزدرحد اینکه بتوانیم کلاسهای آموزشی وباز آموزی وفنی واحیاناً صعودهای فنی داشته باشیم شرایط خوبی دارد.

ازبام یافته تا صعودهای برون مرزی

حشمت اله شهروان درادامه گفت وگوی خود با برنا اظهار می کند: هرآنچه ارتفاع 4000 متربه بالا بوده است ،ازتفتان تا سبلان ودماوند وعلم کوه گرفته تا صعودهای آن سوی مرزها را رفته ایم .البته شخصاً به عنوان یک معلم بازنشسته وهزینه سنگین برخی ازصعودها ، رفتن به بعضی ازاین ارتفاعات بسیار بزرگ برایم ممکن نبوده است ولی در حد توانم آرارات ترکیه وآراگاتس ارمنستان را صعود کرده ام .

رییس هییت کوهنوردی شهرستان خرم آباد با بیان اینکه کوهنوردان باشگاه یافته صعودهای بالای 7000مترهم دارند عنوان می کند: درباشگاه یافته دو هیمالایا نورد داریم که دو ماه قبل قله 7500 متری "موستاق " هیمالایا را فتح کرده اند والبته سال قبل هم در کلیمانجارو بوده اند.

آموزش در کوهنوردی مهم است

مدیر باشگاه یافته ورییس هیئت کوهنوردی شهرستان خرم آباد به اهمیت آموزش وجنبه تخصصی کوهنوردی نیزاشاره می کند ومی گوید:آموزش در کوهنوردی بخصوص برای صعودهای سنگین بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه  یک کوهنورد واقعی باید حتماً این آموزشها را ببیند عنوان می کند: اکثر بچه های باشگاه یافته طبق آموزشهایی که ما ارائه می دهیم  دوره های یخ وبرف را طی کرده اند.

شهروان با بیان اهمیت وتاثیر آموزش در کوهنوردی ادامه می دهد:  آموزش آنقدر مهم است که اخیراً بچه ها درقله یخچال همدان با آن یخ وسرما وبرف سنگین یک برنامه داشتند جالب این است که بچه هایی که کلاس آموزشی نرفته بودند مجبور به برگشت شدند ولی کسانی که دوره های آموزشی را طی کرده بودند به راحتی کوه را صعود کردند.

مربی باشگاه کوهنوردی یافته اشاره می کند: البته هزینه آن خیلی زیاد است ولی ما فقط حق عضویتی بیشترازبچه ها نمی گیریم.

این مربی کوهنوردی با بیان اینکه ما برطبق برنامه ریزی آموزش می دهیم دررابطه با شیوه کار باشگاه یافته ،تصریح می کند: سه ماه سه ماه برنامه می دهیم وباشگاه خودمان هر سه ماه 6 برنامه ارائه می دهیم برخی از مواقع هم می شود 8 تا که این برنامه ها را هم معمولاً بین گروه ها وشهرهای دیگرمثلاً تا دزفول هم پخش می کنیم .

کوهنوردان شاخص زیست محیطی را جدی بگیرند

حشمت اله شهروان درادامه  گفت وگوی خود با خبرنگاربرنا  با اشاره به اینکه کوهنوردی یک فرهنگ است وحفظ محیط زیست باید در آن جدی گرفته شود ،می گوید: متاسفانه در فرهنگ ما تا بحث کوه به میان می آید فقط می گویند آیا تفنگ باهات است؟

وی ادامه می دهد:در صورتیکه تفنگ به عنوان یک وسیله خشونت بار در کوهنوردی ضد محیط زیست عمل می کند وکوهنوردان باید این بحث را جا بیاندازندکه می توان بدون تفنگ هم به کوهستان رفت .

وی به اهمیت مبحث زیست محیطی وکوهستان پاک اشاره وبیان می کند: ما آشغال را توی کوله هایمان می گذاریم وبا پایین آمدن از کوه وبازگشت به خانه خیلی راحت آنهارا داخل زباله دانی می ریزیم واین کارخیلی آسان ومهمی است .

پیشکسوت کوهنورد خرم آبادی تاکید می کند: اگر کسانی که به کوه می روند فعالیتهای زیست محیطی راجدی بگیرندزندگی در کوه هم مانند زندگی درخانه راحت می شود ولی کسانی که رعایت نمی کنند مطمئناً آنها کوهنورد نیستند.

 

اهمیت کوهنوردی در لرستان دارد جا می افتد

حشمت اله شهروان درپایان  گفتگوی خودبا برنا  می گوید: ایجاد باشگاه های کوه نوردی  واصولاً ترویج این رشته ورزشی در لرستان اهمیت زیادی دارد ودر این زمینه باید برنامه ریزی اساسی کرد.

شهروان می افزاید: الان درلرستان والبته خرم آباد باشگاه های متعددی مثل کوچ ، گاشو وطناب وغیره وجود داردکه در حال آموزش کوهنوردان حتی برای صعودهای  سنگین از جمله هیمالایا نوردی هستند. 

وی با اشاره به مبحث ترویج می افزاید: همین برنامه صعود به کبیرکوه که اخیراًدر پلدخترانجام شدوانعکاس رسانه ایی هم داشت بسیار امربا ارزشی برای ترویج کوهنوردی است وباید ادامه داشته باشد.

شهروان به زیبایی وعظمت کبیر کوه اشاره می کند ومی گوید: با این همه صعود که داشته ام به کبیر کوه عشق وعلاقه ایی عجیب دارم واین کوه برایم جذبه خاصی دارد واسفند ماه دردامنه ونوک قله های آن به سر می برم .

این پیشکسوت کوهنوردی لرستان دررابطه با ارزش معنوی کوهنوردی خاطرنشان می کند: کوهنورد زندگی می کند تا ارزش هارا نشان دهد.

شهروان اشاره می کند : خوشحال هستم که این همه مدت در طبیعت بوده ام وبه ورزش کوهنوردی پرداخته ام ومانند دیگران که دست مرا گرفتند من هم دست دیگران را بگیرم ودر این راه بالا بکشم وافتخار می کنم که در خدمت مردم وعلاقه مندان به این رشته هستم.

  گفت وگو از رضاجودکی نژاد خبرنگاربرنا

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز