مهندس سیدحمیدطهائی:

صادرات استان البرز بر واردات پیشی گرفت

۱۳۹۴/۱۰/۲۰ - ۱۵:۱۹:۵۱
کد خبر: ۳۵۹۴۵۲
صادرات استان البرز بر واردات پیشی گرفت
استاندار البرز گفت:با بارور شدن خوشه های اقتصادی، آمار و اطلاعات جامعی از محصولات تولید استان خواهیم داشت

 

استاندار البرز با اشاره به اینکه در حال حاضر 14 خوشه اقتصادی در استان شناسایی و فعال شده است، گفت: کار علمی و تحقیقاتی برای شناسایی تعداد بیشتر این خوشه های ادامه دارد،طرحی که انقلابی در صنعت و اقتصاد این استان ایفا می کند.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرج، مهندس سیدحمیدطهائی در چهارمین جلسه کارگروه اقتصادی استان که در سالن شهدای البرز برگزار شد؛ به تشریح مهمترین محورهای طرح شده در این کارگروه پرداخت و اظهار داشت:  تشکیل خوشه های صنعتی، کشاورزی و.. در بخش های مختلف متشکل از صنایع کوچکی  که همانند حلقه هایی پیوسته به یکدیگر اند و شاخه ای از تولید بشمار می روند؛ بعنوان  یکی از مباحث مهم این کارگروه مطرح شد.

وی افزود: با توجه به تازه تأسیس بودن استان یکی از این خوشه ها که طی دو سال کار علمی و تحقیقاتی به عرصه تولید رسیده، خوشه  پلاستیک است که در این نشست از ابعاد مختلف فرایند توسعه آن مورد بررسی قرار گرفت.

استاندار البرز با اشاره به اینکه در مجموع 14 خوشه تا کنون در استان  شناسایی شده است، گفت: در چرخه باروری این خوشه ها، فرایند تولید آن  از صفر تا صد  و تبدیل به محصول فراوری و تولید نهایی  و رسیدن  به چرخه بازار دنبال می شود.

 مهندس طهائی این فرایند را تحولی بنیادین در تولیدات اقتصادی استان دانست و تصریح کرد: شناسایی واحدها و حلقه های مفقوده، آغاز حرکت تولیدی اقتصادی در استان خواهد  بود.

استاندار البرز گفت:با بارور شدن خوشه های اقتصادی، آمار و اطلاعات جامعی از محصولات تولید استان خواهیم داشت و در کنار آن آموزش، مشارکت تولید کنندگان و دست اندرکاران امر را نیز در این فرایند در دستور کار قرار می دهیم.

مهندس طهائی با اشاره به شاخصه اصلی خوشه های صنعتی، تصریح کرد: یکی از امتیازات ویژه خوشه های صنعتی این است که 50 درصد هزینه ها را دولت تقبل خواهد نمود و مابقی را شرکت شهرک ها بعنوان سرمایه ای، آورده  برای استان خواهد داشت.

وی افزود: فعال شدن این چرخه موجب اشتغالزایی، افزایش سطح تولیدات و سرمایه گذاری های اقتصادی در این حوزه خواهد بود.

 مهندس طهائی در ادامه به عملکرد 9 ماهه دوم سالجاری در حوزه صادرات نیز پرداخت و گفت: بر اساس آمار اداره کل گمرک استان  صادرات بر واردات البرز در طراز مثبت قرار دارد و صادرات نیز بر واردات پیشی گرفته است.

پنجره واحد فرایند صدور مجوزهای ترخیص کالا را کاهش می دهد

  استاندار البرز در محور دیگری به موضوع استقرار گمرک استان در منطقه ویژه اقتصادی پیام اشاره کرد و گفت: وجود اداره کل گمرک استان در منطقه ویژه پیام با خدمات به موقع به صادرکنندگان و واردکنندگان در قالب پنجره واحد با حضور نمایندگان دستگاه ها و اتصال به شبکه الکترونیکی بخش عمده ای از خدمات ترخصیص کالا و مجوزهای لازم را انجام می دهد.

وی افزود: پنجره واحد امتیاز ارزشمندی است که از رفت و آمدها به گمرک پایتخت کاسته از روزها و هفته ها معطلی می کاهد و طی آن در کوتاه ترین زمان ممکن فرایند صدور مجوزهای لازم صورت می گیرد.

فرودگاه خصوصی آزادی بستری توسعه محور بین استانهای تهران، البرز و قزوین

مهندس طهائی همچنین ارائه گزارش فرودگاه خصوصی آزادی و طرح درخواست برگزاری نمایش هوایی را نیز از دیگر محورهای طرح شده در چهارمین کارگروه اقتصادی استان برشمرد و گفت: اگر مقدمات مناسبی برای برگزاری این نمایشگاه مهیا شود علاوه بر ورزشی هوایی،بستری برای حضور سرمایه گذاران و اشتغالزایی نیز خواهد بود و بعنوان  نمایشگاه هواپیمایی بین سه استان تهران، البرز و قزوین می تواند کارکردهای خوبی ایفا کند.

نظر شما