مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر:

۲۱ هزار و ۵۰۰ میلیون طرح ملی توسعه‌ای در دستور کار داریم

۱۳۹۴/۱۰/۲۱ - ۱۲:۰۵:۵۳
کد خبر: ۳۵۹۸۰۵
۲۱ هزار و ۵۰۰ میلیون طرح ملی توسعه‌ای در دستور کار داریم
مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل گهر سیرجان گفت: هم اکنون نزدیک به 21 هزار و 500 میلیارد تومان طرح های ملی توسعه ای در دستور کار این شرکت قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ ناصر تقی‌زاده در یک نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به کاهش قیمت جهانی سنگ آهن و پیگیری راهکارهایی برای تامین این اعتبارات تصریح کرد: تاکنون چهار هزار میلیارد تومان تامین اعتبار شده است و 17 هزار و 500 میلیارد تومان که تقریبا معادل بودجه عمرانی یک سال کشور است، متاسفانه در مدیریت گذشته شرکت در جهت تامین اعتبار این مبلغ هنگفت برای سرمایه گذاری برنامه ریزی نشده بود.

وی با تاکید بر فرمایشات مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد مقاومتی ادامه داد: اقتصاد مقاومتی یعنی حفظ اشتغال٬ افزایش تولید٬ کاهش هزینه ها و صرفه جویی و وظیفه همه مجموعه‌های اقتصادی این است که توصیه‌های رهبری را سرلوحه کار خود قرار دهند.

تقی‌زاده از بحرانی که شرکت‌های فولادی با آن درگیر هستند خبر داد و افزود: یک بحران رکود داخلی است و در همه زمینه ها در حال رکود هستیم که اصلی ترین آن رکود جهانی است و حتی امروز بازار چین هم به شدت در حال رکود است و تقریبا بالغ بر 100 میلیون تن مقاطع فولادی مازاد دارد که تمام صنایع فولادی دنیا را به سمت بحران سوق داده است.

وی با بیان اینکه سال 2011 قیمت کنسانتره سنگ آهن به 180 دلار رسیده بود، اضافه کرد: امروز سنگ آهن را در بندرعباس به 32 دلار می فروشیم که 10 دلار آن شامل هزینه ها می شود و 22 دلار قیمت واقعی فروش ماست، پس با این رکود داخلی و جهانی و وقتی مصرف پایین می آید قاعدتا تولید هم کاهش می یابد و شرکت هایی مثل گل گهر که تهیه کننده مواد اولیه هستند دچار بحران و کمبود جدی نقدینگی می شوند.

 

با صرفه جویی و کاهش مبالغ قراردادها در جهت خروج از بحران گام برداشته‌ایم

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر تلاش برای برنامه‌ریزی برای خروج از بحران و همچنین عمل به فرمایشات مقام معظم رهبری در راستای اقتصاد مقاومتی خبر داد و اذعان داشت: سعی کردیم با صرفه جویی و کاهش مبالغ قراردادها در جهت خروج از بحران گام برداریم و راه دیگر نیز پیگیری افزایش تولید بود که امسال نسبت به سال قبل که هشت میلیون و 900 هزار تن تولید کنسانتره و پنج میلیون تن گندله را داشتیم تا پایان سال جاری این رقم را به 10 میلیون و 500 هزار تن کنسانتره و پنج میلیون و 200 هزار تن گندله خواهیم رساند و امروز هم افزایش تولید و هم بهبود کیفیت داشته ایم.

 

تقی‌زاده با بیان اینکه منطقه معدنی سنگ آهن گل گهر شامل شش حوزه معدنی است، اظهار داشت: مجموع سنگ آهن موجود در کل معادن یکهزار و 135 میلیون تن تخمین زده شده و حوزه معدنی شماره یک آن با 270 میلیون تن ذخیره در اختیار شرکت معدنی و صنعتی گل گهر بوده است و در این مجموعه کلوخه سنگ آهن معدن با عیار حدود 50 درصد به کنسانتره سنگ آهن با عیار بالای 67 درصد تبدیل می شود.

 

در زمان مدیریت گذشته در زمینه حمل‌ونقل هیچ اقدامی انجام نشده است

وی با تاکید بر این که در زمان مدیریت گذشته در زمینه حمل‌ونقل هیچ اقدامی انجام نشده است، ابراز کرد: تولید سالیانه بیش از 10 میلیون تن کنسانتره و بیش از 5 میلیون تن گندله و ارسال آن به بنادر و کارخانه های فولاد داخل کشور نیاز به سرمایه گذاری در عرصه حمل و نقل را از اهمیت ویژه ای برخوردار کرده است پس با توجه به اهمیت موضوع حمل و نقل و تولیداتی که دپو شده است در زمینه افزایش ظرفیت ریلی بررسی هایی در حال انجام است که امیدواریم با افزایش امکانات و تجهیزات تخلیه واگن ها در بندرعباس بتوان ظرفیت حمل ریلی را تا سه برابر فعلی افزایش داد و بر این اساس تاکنون 10 لوکوموتیو با 700 واگن خریداری کرده‌ایم.

 

هیچ پروژه‌ای را متوقف نکرده‌ایم

تقی‌زاده با اشاره به اینکه گل‌گهر جزء نادر مجموعه‌هایی است که در کشور هیچ کدام از پروژه ها را متوقف نکرده و همه با سرعت در حال پیشرفت هستند، بیان کرد: کارخانه تولید آهن اسفنجی با ظرفیت تولید یک میلیون تن که 51 درصد سهام آن متعلق به گل گهر است با سرمایه گذاری 62 میلیون یورو و 992 میلیارد ریال احداث شده که هم اکنون در حال تولید است.

وی ادامه داد: 2 خط تولید کنسانتره آهن با ظرفیت تولید چهار میلیون تن در سال و کارخانه سنگ شکن با ظرفیت 12 میلیون تن در سال توسط شرکت گهر زمین که 30 درصد سهام آن متعلق به گل گهر می باشد نیز آغاز شده است.

مدیرعامل گل گهر افزود: تاکنون یک میلیون و 800 هزار تن محصول به فولاد مبارکه و سایر کارخانه های فولاد فروش داشتیم.

 

کاهش مزایای حقوقی و تعدیل نیرو نداشته‌ایم

این مدیر صنعتی با بیان اینکه از روزی که این مسئولیت را متقبل شدم شرکت بیش از 2 هزار و 535 میلیارد تومان بدهی داشت، گفت: خوشبختانه با این همه بدهی به گونه ای برنامه ریزی کردیم که تعدیل نیروی انسانی نداشته باشیم و حتی کاهش مزایای حقوقی هم نداشتیم و نسبت به سال 93 توانستیم قیمت تمام شده محصولات را به 9 درصد کاهش دهیم و حداقل 25 درصد هم افزایش تولید خواهیم داشت که اکنون 15 درصد افزایش داریم.

وی از راه‌اندازی کارخانه گندله‌سازی در آینده خبر داد و افزود: با راه‌اندازی این کارخانه برنامه داریم واردات گندله نداشته باشیم و حتی تبدیل به یک صادر کننده گندله شویم.

 

امسال بیش از یک میلیون تن صادرات داشته‌ایم

تقی‌زاده با بیان اینکه صادرات در پیشرفت مجموعه گل‌گهر نقش اساسی دارد، خاطرنشان کرد: در سال 94 و تاکنون به میزان یک میلیون و 700 هزار تن صادرات داشته‌ایم و این مساله اصلی‌ترین دلیل سرپا بودن ما بوده است.

 

طرح انتقال آب از خلیج فارس با همکاری گل‌گهر در حال اجراست

تقی‌زاده به طرح انتقال آب از خلیج فارس اشاره و عنوان کرد: این طرح با ظرفیت 4 هزار و 200 لیتر در ثانیه و با سرعت در حال اجراست و بزودی از صندوق ذخیره ارزی برای شرکت مجری 250 میلیون یورو وام ارزی خواهیم گرفت.

وی بیان کرد: شرکت تامین و انتقال آب خلیج فارس با مشارکت شرکت گل گهر٬ شرکت ملی صنایع مس ایران و شرکت معدنی چادرملو با هدف تامین آب صنعت طرح های توسعه به جهت نمک زدایی و انتقال سالانه حدود 110 میلیون متر مکعب در حال فعالیت است.

 

سعی کرده‌ایم به مسئولیت‌های اجتماعی خود عمل کنیم

وی به تشکیل شورای فرهنگی در شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهراشاره و تصریح کرد: در سطح شهر سیرجان بهسازی سینما را انجام داده‌ایم و با اصحاب رسانه تعامل خوبی داشته‌ایم و جشن محلات را در شهر سیرجان به خوبی برگزار کردیم.

تقی‌زاده از اجرای طرح فاضلاب سیرجان تو سط شرکت گل‌گهر خبر داد و افزود: اجرای طرح فاضلاب شهر سیرجان را که هزینه‌ای بالغ بر 200 میلیارد تومان دربر دارد را اجرا خواهیم کرد ضمن اینکه ما شرکت بیشتر در فعالیت‌های اجتماعی را وظیفه خود می‌دانیم.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر یادآور شد: سعی کرده‌ایم فرزندان شهدا و جانبازان بالای 70 درصد را در این مجموعه مشغول به کار کنیم چراکه توجه به این قشر را وظیفه خود می‌دانیم.

 

ورزشگاه گل‌گهر تا یک ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید

تقی زاده همچنین از تکمیل ورزشگاه گل‌گهر در آینده پیش‌رو خبر داد و گفت: تکمیل عملیات اجرایی و ساخت مجموعه فرهنگی ورزشی گل گهر در زمینی به مساحت 40 هزار متر مربع و زیربنای 17 هزار متر مربع را در دستور کار داریم که عمده قسمت های آن به بهره برداری رسیده است و 66 تیم و حدود 5 هزار جوان را به خود جلب کرده و پوشش می دهد و امیدواریم حدودا تا یک ماه آینده به بهره‌برداری برسد.

نظر شما