مرکز مشاوره سرمایه گذاری در اتاق کرمان راه اندازی می شود

۱۳۹۴/۱۰/۲۴ - ۰۸:۱۵:۰۲
کد خبر: ۳۶۰۹۷۵
مرکز مشاوره سرمایه گذاری در اتاق کرمان راه اندازی می شود
رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق کرمان از راه‌اندازی مرکز مشاوره سرمایه‌گذاری در این مجموعه برای ارایه خدمات به داوطلبان سرمایه‌گذاری در پروژه های صنعتی و معدنی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ عباس جبالبارزی در نشست کمیسیون صنعت و معدن با حضور فعالان بخش خصوصی و معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، افزود: با راه‌اندازی این مرکز مشاوره، پیش از دریافت مجوز سرمایه گذاری، میزان عرضه و تقاضا و سایر پارامترهای مختلف در این زمینه بررسی و اعلام می شود تا سرمایه گذار بتواند تصمیم صحیح‌تری بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: این پیشنهاد در نشست اخیر فعالان صنعت و معدن جنوب استان با حضور استاندار کرمان مطرح شد و اتاق کرمان آمادگی خود را برای ارایه مشاوره به سرمایه گذاران قبل از ورود به پروسه دریافت مجوز اعلام کرد.

جبالبارزی، در ادامه با اشاره به کاهش تقاضا و رکود ایجاد شده در واحدهای صنعتی، بیان کرد: بنا به گفته رییس اتاق ایران امیدواریم برجام تا پایان ماه جاری اجرایی و تحریم ها لغو شود که این مهم به صنعت کمک خواهد کرد.

وی با بیان اینکه پس از اجرایی شدن برجام حضور سرمایه گذاران خارجی را در کشور خواهیم داشت، افزود: بنگاه های کوچک و متوسط باید آمادگی مذاکره با این هیات ها را داشته باشند که شفافیت مالی بنگاه ها و هدفگذاری سازمان صنعت، معدن و تجارت برای برقراری این ارتباط ها، تاثیرگذار خواهد بود.

رییس کمیسیون صنعت و معدن در ادامه ضمن گلایه از بالا بودن نرخ بهره بانکی تصریح کرد: در حال حاضر نرخ بهره بانکی 24 درصد است اما در واقع این نرخ با توجه به هزینه های دیگر آن حدود 27 درصد برای هر واحد تولیدی تمام می شود.

وی در ادامه 30 تا 35 درصد قیمت تمام شده محصول تولیدی در واحدهای صنعتی را مربوط به بهره بانکی، مالیات بر ارزش افزوده و مواردی از این دست، عنوان کرد و اظهار داشت: با وجود چنین شرایطی نمی توانیم کالای رقابت پذیر تولید کنیم. وی با بیان اینکه در سطوح کارشناسی سازمان های مختلف مشکلاتی وجود دارد، از آمادگی اتاق کرمان برای دفاع از منافع بخش خصوصی در این سازمان‌ها خبر داد و گفت: اینگونه مشکلات بخش خصوصی از طریق کمیسیون صنعت و معدن اتاق پیگیری خواهد شد.

در ادامه جلیل کاربخش، رییس کمیسیون بیمه، بانک و امور مالیاتی استان کرمان با بیان اینکه از 75 هزار میلیارد ریال یارانه در نظر گرفته شده دولت برای بخش صنعت، دو هزار میلیارد ریال آن به استان کرمان اختصاص خواهد یافت، افزود: اگر این اعتبار به عنوان یارانه تسهیلات بانکی در نظر گرفته شود، به مشکل سرمایه در گردش بنگاه های اقتصادی کمک خواهد کرد.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان نیز در ادامه این نشست به عدم توانمندی برخی از واحدهای تولیدی استان به دلیل سوء مدیریت ها، وجود ماشین آلات فرسوده و عدم استفاده از تکنولوژی های مدرن در کنار سیستم بیمار دولتی اشاره کرد و افزود: بنگاه های اقتصادی برای رقابت پذیر بودن باید توانمند شوند. امین غفاری نژاد خاطرنشان کرد: در ارزیابی های اخیر انجام شده، از بین هزار بنگاه اقتصادی استان،50 بنگاه که در زمینه های صادرات، استفاده از تکنولوژی مدرن، مهندسان و کارشناسان فعال، ماشین آلات به کار برده شده و داشتن توان رقابت، عملکرد خوبی داشتند شناسایی و همچنین مشخص شد 350 واحد با نیمی از ظرفیت تولیدی خود فعالیت می‌کنند.

وی به تعطیلی 330 بنگاه اقتصادی استان کرمان اشاره کرد و گفت: 16 هزار میلیارد ریال سرمایه این بنگاه های اقتصادی مانند زمین، سوله، امکانات و... بدون استفاده مانده که در ابتدا باید تکلیف این بنگاه‌ها را تعیین کرد.

غفاری نژاد، از آغاز فرآیند عارضه یابی و افزایش بهره وری واحدهای صنعتی توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت خبر داد و افزود: شیوه های پایش تولید و مدیریت در پنج بنگاه بزرگ صنعتی و موفق کرمان استخراج شده و از برخی کارشناسان این مجموعه ها برای کمک به بنگاه های نیمه فعال استفاده خواهد شد.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان، با بیان اینکه کارگروه های پنجره واحد، شورای گفت و گو و رفع موانع تولید سه تشکل موازی هستند، گفت: این سه کارگروه تا کنون 274 مصوبه داشته که باید دید چه تعداد از این مصوبات اجرایی شده است.

وی اجرایی شدن بخش عمده ای از این مصوبات را منوط به همکاری بانک ها عنوان و خاطرنشان کرد: اگر استاندار و اتاق کرمان از مشاوران بانکی مسلط بر علم روز بانکداری، استفاده کنند و مطالبه گری خود را از بانک ها افزایش دهند، مشکلات بانکی ما نیز حل خواهد شد.

غفاری نژاد با اشاره به اینکه 80 درصد واحدهای صنعتی استان مشکل تامین سرمایه در گردش و 50 درصد مشکل تامین سرمایه ثابت دارند، اظهار داشت: در هشت ماه اول سال جاری 63 درصد منابع بانکی در کشور به تسهیلات سرمایه در گردش اختصاص داده شده که 38 درصد سهم صنعت و معدن بوده، اما اختصاص این تسهیلات در کرمان کمتر از میانگین کشور است.

وی به اجرای طرح اعطای کمک های فنی اعتباری به بنگاه های تولیدی اشاره کرد و گفت: در این رابطه مقرر شد به میزان پنج درصد مبلغ سرمایه در گردش بنگاه های تولیدی که از منابع داخلی تسهیلات دریافت کردند، تسهیلات بلاعوض اختصاص و برای تسهیلات سرمایه ثابت این میزان 10 درصد در نظر گرفته شود.

گفتنی است در این نشست برخی واحدهای صنعتی به بیان مشکلات بیمه ای، مالیاتی و بانکی خود پرداختند که رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق کرمان برای پیگیری آنها قول مساعد داد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز