مشاور جوان استاندار سیستان و بلوچستان:

زاهدان، پایتخت وحدت ایران و جوانترین کلانشهر ایران معرفی شد

۱۳۹۴/۱۱/۰۴ - ۱۲:۲۳:۲۲
کد خبر: ۳۶۴۹۱۸
زاهدان، پایتخت وحدت ایران و جوانترین کلانشهر ایران معرفی شد
سید محسن کالوندی گفت:با توجه به اینکه از روزهای نخست تشکیل زاهدان تا کنون، اقوام و ملیت‌های متنوعی از قوم‌های بلوچ، سیستانی، هزاره، کرمانی، یزدی، خراسانی و حتی مردمانی از ملیت‌های دیگر نظیر هندی، افغان و پاکستانی در سازندگی آن نقش داشتند، می‌توان زاهدان را پایتخت وحدت ایران اسلامی دانست.

 به گزارش خبرگزاری برنا از سیستان و بلوچستان سید محسن کالوندی دبیر همایش (روز زاهدان)  در نخستین همایش روز زاهدان که با حضور سرکنسول‌های پاکستان و هندوستان در تالار فردوسی دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار شد، اظهار داشت :   دزدآب نام قدیمی شهری است که بیش از 80 سال است  زاهدان خوانده می‌شود، کهن‌ ترین سند مکتوبی که در آن به واژه دزدآب اشاره شده، فرمانی از ناصرالدین شاه قاجار است که در سال 1256 هجری قمری خطاب به محمد رضا خان سرابندی صادر شده است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه از روزهای نخست تشکیل زاهدان تا کنون، اقوام و ملیت‌های متنوعی از قوم‌های بلوچ، سیستانی، هزاره، کرمانی، یزدی، خراسانی و حتی مردمانی از ملیت‌های دیگر نظیر هندی، افغان و پاکستانی در سازندگی آن نقش داشتند، می‌توان زاهدان را پایتخت وحدت ایران اسلامی دانست.

مشاور جوان استاندار سیستان و بلوچستان افزود: دزدآب تا قبل از سال 1301خورشیدی آبادی کوچکی محسوب می‌شد اما در سال 1301 هجری شمسی به صورت رسمی به شهر تبدیل شد و سال 1309 خورشیدی نیز در پی سفر پهلوی اول به این شهر، نام دزداب به زاهدان تغییر یافت.

 وی با بیان اینکه شهر زاهدان در کارنامه خویش چیزی به عنوان ساکنین بومی ندارد، گفت: نخستین کسانی که در دزداب ساکن شدند چند خانوار از طوایف بلوچ بودند.

کالوندی خاطرنشان کرد: طبق آمار  زاهدان جوانترین کلانشهر ایران است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز