مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان خبر داد:

راه اندازی گردشگری معدن در استان کرمان

۱۳۹۴/۱۱/۱۰ - ۱۱:۴۲:۱۹
کد خبر: ۳۶۷۳۱۳
راه اندازی گردشگری معدن در استان کرمان
مدیر کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: با همکاری شرکت زغال سنگ، تورهای ویژه معادن استان راه اندازی می شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ "محمود وفایی" در نشست با مدیر عامل شرکت زغال سنگ کرمان، شورای شهر شهرستان زرند و دیگر مسئولان این شهرستان، به راه اندازی تورهای ویژه معادن استان کرمان اشاره کرد و افزود: با توجه به معادن فعال و متروکه ای که در شهرستانهای زرند ، کوهبنان و راور وجود دارد می توان گردشگری معدن را راه اندازی و علاقمندان زیادی را به سوی معادن استان جذب کرد.

وی با بیان اینکه معادن استان یک نوع ظرفیت گردشگری محسوب می شوند  که تاکنون موردتوجه قرار نگرفته اند، اظهار داشت: بدون شک عمر معادن که روزی محلی برای کار و اشتغال بودند ، به پایان می‌رسد و در نهایت به منطقه‌ای متروک تبدیل می‌شوند ، که در این زمان باید با ایمن سازی و اماده سازی زیرساختنهای مورد نیاز از آن در جهت رونق گردشگری استفاده کرد.

وفایی بااشاره به اینکه معادنی که به لحاظ ژئوتوریستی مورد توجه قرار دارند، بیشتر شامل معادن سنگ‌های قیمتی و زغال‌سنگ می‌شود ، بیان داشت: در این میان معادن زغال‌سنگ برای بازدیدکنندگان از جذابیت بیشتری برخوردار است زیرا مردم از طریق این معادن، زیرزمین را از نزدیک مشاهده می‌کنند.

وی با اشاره به موضوع فرهنگ‌سازی در بخش معدن، افزود: باید برای جذب گردشگر معدنی فرهنگ‌سازی لازم انجام پذیرد که مطمئنا در الویت کار قرار خواهد گرفت.

وفایی به راه اندازی موزه معدن اشاره کرد و گفت : خوشبختانه استان کرمان در خصوص معدن زغال سنگ دارای ظرفیتهای خوبی است که می توان انها را در یک موزه به نمایش گذاشت که این مهم با همکاری شرکت زغال سنگ در دستور کار قرار خواهد گرفت .

وی همچنین به  برگزاری جشنواره معادن در شهرستانهایی که دارای معدن زغال سنگ هستند ، اشاره کرد و گفت: برگزاری این نوع جشنواره می تواند به ارزش گردشگری معدن نیز بیفزاید.

 در ادامه این نشست "باقر نیک طبع " مدیر عامل شرکت زغال سنگ استان کرمان نیز با اشاره به پتانسیل‌های گردشگری استان، گفت: در کنار جذابیتهای تاریخی و گردشگری استان ، گردشگری معدن می تواند به رونق اقتصادی استان کمک شایانی کند که این مسئله منوط به همکاری هرچه بیشتر مجموعه میراث فرهنگی ، شرکت زغال سنگ و فرمانداریهای شهرستان‌های معدنی استان می‌باشد.

وی ادامه داد: متاسفانه تاکنون معادن استان که دارای ظرفیت خوبی در بحث گردشگری می باشد مورد توجه قرار نگرفتند که امیدواریم با توجه به این نوع گردشگری ، گردشگری معدن به گونه های دیگر گردشگری استان اضافه شود.

 

 

نظر شما