معاون رئیس جمهور در میمند کرمان:

روز ثبت جهانی میمند یک روز به یادماندنی برای مردم ایران است/رتبه ایران به لحاظ آثار ثبت شده در فهرست میراث جهانی رتبه یازده است

۱۳۹۴/۱۱/۲۰ - ۱۲:۳۳:۲۵
کد خبر: ۳۷۱۵۴۴
روز ثبت جهانی میمند یک روز به یادماندنی برای مردم ایران است/رتبه ایران به لحاظ آثار ثبت شده در فهرست میراث جهانی رتبه یازده است
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: روز ثبت جهانی میمند یک روز به یادماندنی برای مردم ایران است.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ "مسعود سلطانی فر" با تبریک ایام دهه فجربه فجر آفرینان سال 57  و پیروزی تاریخی ایران در مذاکرات هسته ای ،افزود: خوشبختانه بعد از 30 ماه مذاکرات سخت و فشرده به دو هدف حفظ حقوق هسته ای و لغو تحریمها دست یافتیم.

وی با بیان اینکه بعد از قرنها ایران در منازعه با قدرتهای جهان به دو پیروزی بزرگ دست یافت ، افزود: متاسفانه در قرنهای گذشته ایران در هر رویارویی با قدرتهای جهان طعم شکست را می چشید.

 سلطانی فر به ثبت جهانی روستای تاریخی میمند در فهرست میراث جهانی اشاره کرد و افزود: آیین گرامیداشت ثبت جهانی میمند یک روز تاریخی و به یادماندنی نه تنها برای مردم شهربابک بلکه برای مردم کرمان و ایران است.

معاون رئیس جمهور بابیان اینکه همه ایرانیها در سراسر جهان خونشان برای عزت و ابادانی ایران جوشش دارد ، اظهار داشت: با ثبت جهانی یک اثر ، نام آن بنا در چندین هزار سایت گردشگری درج و به مقصد اصلی گردشگران تبدیل خواهد شد.

سلطانی فر با اشاره به اینکه محتوای اصلی پکیج های گردشگران خارجی مقوله های فرهنگی،تاریخی ، مذهبی ، زیارتی و طبیعی است ، تصریح کرد: در حال حاضر بسیاری از پژوهشگران و باستانشناسان جهان در تلاش هستند تا در محوطه های تاریخی کشورمان فعالیت کنند و به مطالعه و تحقیق بپردازند.

وی با اشاره به سفر اخیر خود به همراه رئیس جمهور به کشور فرانسه افزود: در حال حاضر به تعدادی از دانشجویان فرانسوی زبان فارسی آموزش می دهند تا در آینده در تعاملات موزه ای با ایران همکاری داشته باشند.

معاون رئیس جمهور خطاب به مردم روستای میمند تصریح کرد: قهرمان شدن سخت و قهرماندن سخت تر است بنابراین از این پس علاوه بر نظارت های میراث فرهنگی ، یونسکو نیز بر روستای میمند به عنوان یک اثر جهانی نظارت خواهد داشت.

وی بیان داشت: اگر مردم یک کشور و یا یک منطقه نتوانند به خوبی از اثر ثبت جهانی خود حفاظت و حراست کنند در مرحله اول در فهرست آثار در معرض خطر قرار داده خواهد شد و در صورت ادامه از فهرست میراث جهانی خارج می شود.

 رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با اشاره به اینکه 19 اثر ، سایت و محوطه تاریخی از ایران در فهرست جهانی یونسکو ثبت شده است ، افزود: از این تعداد 3 اثر شامل ارگ بم ، باغ شاهزاده ماهان و میمند از استان کرمان در این فهرست قرار دارد.

وی با بیان اینکه رتبه ایران به لحاظ آثار ثبت شده در فهرست میراث جهانی رتبه یازده است ، بیان داشت: در حال حاضر 45 اثر دیگر در نوبت ثبت جهانی قرار دارد.

سلطانی فر با اشاره به اینکه براساس قوانین یونسکو در هرسال از هرکشور یک اثر جهت ثبت در فهرست میراث جهانی مطرح می شود ، اظهار داشت:از آنجاییکه بین 200 تا 300 اثر دیگر از ایران قابلیت ثبت جهانی را دارند تا 2 الی 3 قرن آینده ایران در هرسال یک اثر برای طرح در یونسکو برای ثبت جهانی دارد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز