آیت الله مبلغی

جامعه بدون رهبر به هرج مرج می انجامد/ ادبیات تعامل اجتماعی را در استان تقویت خواهم کرد

۱۳۹۴/۱۱/۲۸ - ۰۸:۵۸:۲۸
کد خبر: ۳۷۴۳۸۴
جامعه بدون رهبر به هرج مرج می انجامد/ ادبیات تعامل اجتماعی را در استان تقویت خواهم کرد
آیت الله مبلغی گفت : جامعه بدون رهبر به هرج مرج می انجامد/ ادبیات تعامل اجتماعی را در استان تقویت خواهم کرد

 به گزارش خبرگزاری برنا از لرستان ،آیت الله احمد مبلغی با اشاره به نقش یک رهبر مقتدر در قوام و دوام جامعه گفت: جامعه بدون رهبر و یا جامعه دارای رهبر ولی بی توجهی به کلمات و دستورات ایشان( رهبر)، به هرج و مرج دچار می شود.

وی در مسجد جامع کوهدشت در جمع مردم و جوانان این شهرستان خاطرنشان کرد: جامعه بدون قانون هم معیار،  روش، سلوک و رفتار مورد توافق را به صورت حقوقی در بر ندارد و در نتیجه دچار هرج و مرج خواهد شد.

وی ادامه داد: سه عامل اساسی باید در جامعه استقرار پیدا کند تا جامعه در مسیر رشد، پویایی و عمق اندیشی فکری قرار گیرد و وضعیتی سالم و بدون اختلاف و تفرقه را طی نماید.

آیت الله مبلغی گفت: مجلس خبرگان نهاد مقدسی است که جامعه بدون آن دچار کاستی است. جامعه بدون اخلاق اجتماعی یا قوام نمی یابد و یا قوامی غیرپویا و مضطرب می یابد. اخلاق اجتماعی با اخلاق فردی متفاوت است. ما با اخلاق فردی آشنا هستیم و کلمه اخلاق بیش از هرچیز ذهن ما را سریعا به سمت اخلاق فردی سوق می دهد. اخلاق اجتماعی متفاوت است.

کاندیدای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: اخلاق اجتماعی سه بخش دارد، یک بخش مربوط به محبت اجتماعی است، محبت اجتماعی با محبت فردی تفاوت هایی دارد. اسلام به خصوص بر محبت اجتماعی تمرکز کرده است. ما باید هر آن چه که می تواند محبت اجتماعی را فراهم آورد ایجاد کنیم. همان گونه که در خانه خود همدیگر را دوست می داریم باید در جامعه هم این گونه باشیم.

آیت الله مبلغی اظهار داشت: ابتکار پیامبر اسلام (ص) این بود که گفت شما مردم با هم برادر هستید. اکنون محبت اجتماعی در جامعه ما نیاز به ترمیم دارد.

وی بخش دوم اخلاق اجتماعی را  تحمل اجتماعی دانست و گفت: ما باید همدیگر را تحمل کنیم؛ یعنی افراد به رغم آن که به گروهی پایبند هستند باید در قبال هم تحمل اجتماعی پیدا کنند. نبود تحمل اجتماعی جامعه را در مسیری مضطرب قرار می دهد. امام باقر (ع) فرمود «هم زیستی دو سوم آن بر پایه زیرکی و یک سوم آن بر پایه تغافل استوار شده است». یعنی چون می خواهی با مردم زندگی کنیم نباید از تحمل همدیگر فارغ شویم. تغافل یعنی دیدن و در عمل ندیدن.

آیت الله مبلغی  تعامل اجتماعی را بخش سوم اخلاق اجتماعی ذکر کرد و اظهار داشت: تعامل اجتماعی به همراهی و همکاری باز می گردد. من برای این عامل سوم، کوششی را به عنوان نماینده خبرگان انجام خواهم داد. نخست آن که می کوشم ادبیات تعامل اجتماعی را در استان تقویت کنم. دوم آن که تلاش می کنم مسئولان سطح تحمل خود را افزایش دهند. مثلا اگر وابسته به کسی بودند دیگران و بقیه را نادیده نگیرند. این استان به ویژه نیاز به تعامل دارد؛ چرا که تعامل در این استان تا حدودی ضعیف است.

وی اظهار داشت: باید نگاه کنیم که چه مشکلاتی این استان دارد و همگان روندی را بروند که به نفع استان باشد و به حل مشکلات و بیکاری بیانجامد. درست است که بیکاری وضعیت سختی دارد ولی در عین حال ما می توانستیم وضع بهتری هم داشته باشیم و بخشی از این مشکل را حل کنیم. نباید از دیگر استان ها در این مسئله عقب بمانیم.

آیت الله مبلغی یادآورشد: تعامل در استان را به عنوان یک اصل در حد قدرت و توانم اهمیت می دهم و تلاش خواه کرد در اتاق فکرهایی این مساله را در ارتباط با فرهیختگان دنبال کنم. تعامل برای تضمین آینده استان و رفع مشکلات و معضلات استان ضروری است. وساطت کردن و با مسئولان دولتی در ارتباط بودن و از این دست کارها مدنظر است.

وی ادامه داد: اخلاق اجتماعی هر چه بیش تر در این جامعه استقرار یابد هم دین مردم و هم توجه به مردم و هم توجه به فرموده های مقام معظم رهبری عمیق تر می شود و ژرفنای بیش تری می یابد.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز