بانک‌ها حلقه مفقوده توسعه اقتصادی در لرستان

۱۳۹۴/۱۱/۲۸ - ۰۹:۲۱:۴۵
کد خبر: ۳۷۴۴۰۴
بانک‌ها حلقه مفقوده توسعه اقتصادی در لرستان
در مناطق توسعه یافته بانک‌ها به دلیل ساختار و نوع کارایی‌شان سهم قابل ملاحظه ای در جهش اقتصادی داشته اند.

 به گزارش خبرگزاری برنا از لرستان ،بانکهادر لرستان نتوانسته است پایه گذار جهشی قابل ملاحظه در رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال شود.
بانک‌ها از ارکان اصلی اقتصاد هر جامعه هستند. این ویژگی را دارند که با بهره‌گیری و استفاده ازظرفیت‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها نقش کلیدی درحل مشکلات استان از جمله اشتغالزایی و افزایش رفاه اجتماعی ایفا کنند. اما به دلیل برخی تصمیم‌گیری‌ها و موانع،قوانین و نگاه محدود و مهم‌تر از همه نگاه به بیرون برخی بانک‌های خصوصی، سرمایه‌ها و سپرده‌های مردم لرستان برای رفع چالش‌ها به‌کار نرفته است و در جاهای دیگری این سرمایه‌ها تبدیل به ظرفیت می‌شود.
در چند سال اخیر نگاهی به عملکرد بانک‌های خصوصی نشان می‌دهد باور مردم لرستان به عملکرد و جهت گیری بانک‌ها توأم با بی اعتمادی است و سابقه درخشانی نزد مردم ندارند.
این درحالی است که اگر موانع و چالش‌های حمایت بانک‌های خصوصی از سرمایه گذاری در استان برطرف شود خیلی از مشکلات اقتصادی به خصوص در بخش اشتغالزایی حل خواهد شد.
مشکل اغلب سرمایه‌گذاران و صاحبان صنایع در لرستان این است که واحد‌های آنها با کمبود منابع مالی و اعتباری مواجه شده اند.
باید سعی شود زمینه برای تأمین منابع مالی با شرایط ویژه فراهم شود تا امکان توسعه فعالیت‌های آنان و رونق اقتصادی ایجاد شود. در این زمینه بانک‌های لرستان نقش کلیدی دارند.
بانک‌ها می‌توانند با اعطای تسهیلات در روند حمایت از سرمایه گذاران به ویژه سرمایه گذارانی که با مشکل کمبودنقدینگی یا بدهی‌های بانکی مواجه شده اند به بهبود شرایط معیشت و اقتصاد در استان کمک کنند.
بانک‌های خصوصی در این زمینه کمکی نمی‌کنند و به گفته مقامات مسئول در لرستان سهم این بانک‌ها در اشتغالزایی فقط 7درصد است که بیانگر بی‌توجهی این بانک‌ها و نظارت ناکافی بر عملکرد آنها ازسوی مسئولان استان است.
منابع مردم لرستان در این بانک‌ها به عنوان سپرده نگهداری می‌شود و باید صرف سرمایه گذاری در همین استان شود وپذیرفتنی نیست که سرمایه مردم لرستان توسط بانک‌های خصوصی در استان‌های دیگر سرمایه گذاری شود.
نماینده عالی دولت در لرستان باید تکلیف دولت را با بانک‌های بی توجه به اشتغالزایی و سرمایه گذاری در استان مشخص کند.
بانک‌های خصوصی در لرستان چندان خود را ملزم به اجرایی شدن برنامه‌های اشتغالزایی استان نمی‌بینند و پاسخگو هم نیستند.
نقش سیستم‎های بانکی در استان‌های کمتر توسعه یافته مثل لرستان باید متفاوت با سایر استان‌ها باشد.
بانکی که منابع و سپرده‌های مردم را جمع می‎کند باید با آن منابع کار اقتصادی انجام دهد.
سیستم بانکی لرستان تسهیلات کافی در بخش اشتغال ارائه نداده و زمینه‌های لازم را برای رفع بیکاری فراهم نکرده است.
بانک‌ها در امر اشتغال استان تاثیر چشمگیری ندارند، زیرا اگر معدود پرداخت تسهیلاتی هم صورت گرفته به سمت مصرف هدایت شده است؛ چون نظارتی از سوی بانک‌ها بر هزینه‎کرد وام‌ها وجود ندارد بنابراین  این وام‌ها تأثیری بر تولید و اشتغال نداشته است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز