معاون امور توسعه ورزش اداره کل ورزش وجوانان سیستان و بلوچستان:

کشتی کچ گردان سیستان ثبت ملی می شود

۱۳۹۴/۱۱/۲۸ - ۱۴:۴۷:۱۸
کد خبر: ۳۷۴۶۷۶
کشتی کچ گردان سیستان  ثبت ملی می شود
ادهم کرد زابلی گفت: با توجه به اینکه کشتی کچ گردان بازی بومی و محلی هم حوزه سیستان و هم حوزه بلوچستان است در نظر داریم این رشته را ثبت میراث ملی کنیم.

معاون امور توسعه ورزش اداره کل ورزش و جوانان استان در گفت و گو با خبرنگار برنا از زاهدان ، با اشاره به برگزاری اردو تیم ملی کشتی نونهالان در شهرستان زابل اظهار داشت: در منطقه کشتی خیز سیستان ، بعد از آن که آقای پودینه و آرامی در سطح ملی و فراملی خوش بدرخشند و همچنین آقای محمد غلامی نایب قهرمان سابق کشتی فرنگی آسیا  در کشتی عالیش  به مقام اول کشور برسد ، ما یک وقفه طولانی در بحث قهرمانی کشتی در حوزه سیستان داشتیم.

وی اضافه کرد: ما تلاش کردیم با آقای ثوری مدیرکل ورزش و جوانان و آقای شاهسونپور رئیس هیئت کشتی استان که اردوی مشترک تیم ملی نونهالان با کشتی گیران استان به مدت 10 روز در شهرستان زابل برگزار شود که انصافه مورد استقبال مربیان و کشتی گیران قرار گرفت که خود این امر باعث خوشحالی سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی شد.

ادهم کرد زابلی بیان کرد: جای دارد از امام جمعه محترم شهرستان زابل تقدیر تشکر کنم که در بحث کشتی حوزه سیستان اینقدر حساسیت نشان داد که خودش کار ما را سنگین تر می کند.

وی ادامه داد: امروز اعضای تیم ملی کشتی که در اردوی مشترک با کشتی گیران استان به سر می بردند به مصاف کشتی گیران شهرستان های زهک ، زابل ، زاهدان ، خاش و ایرانشهر می روند.

کرد با اشاره به استقبال خوب ورزشکاران استان از برگزاری اردوی تیم ملی در شهرستان زابل ، اذعان کرد: حوزه کشتی سیستان تا حدودی مغفول واقع شده بود که ان شالله بتوانیم در این بحث هم ورود کنیم و شرایط کشتی این خطه مستعد را نسبت به گذشته سر و سامان دهیم.

معاون امور توسعه ورزش اداره کل ورزش و جوانان استان به بازدید امام جمعه زابل از اردوی تیم ملی کشتی اشاره کرد و گفت: واقعا جای خوشحالی است که رهبر مذهبی ما از این اردو ها بازدید کرد و برای افزایش روحیه ورزشکاران ضیافت ناهار را نیز برایشان ترتیب داده است.

وی افزود: این کار حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر کیخا جای تقدیر و تشکر دارد که دیدگاه وسیعی نسبت به ورزش دارد.

ادهم کرد زابلی  با اشاره به کشتی کچ گردان سیستان ، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه این رشته بازی بومی و محلی هم حوزه سیستان و هم حوزه بلوچستان است در نظر داریم این رشته را ثبت میراث ملی کنیم.

وی ادامه  داد: آقای براهویی رئیس هیئت ورزش های روستایی و عشایری به عنوان مسئول کشتی کچ گردان کشور منصوب شده است .

کرد تصریح کرد: در اولین فرصت ما مسابقات استانی کشتی کچ گردان را در شهرستان زابل برگزار خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: کشتی کچ گردان نماد بزرگ مردم سیستان و بلوچستان است .

وی افزود: ما در سال آینده با برگزاری مسابقات این رشته ورزشی مهیج روند ثبت ملی این رشته را به اتمام می رسانیم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز