بررسی روز امید در سیستان و بلوچستان؛

اصلاح طلبان استان در انتخابات می توانستند عملکرد بهتری داشته باشند/ توسعه سیستان و بلوچستان دور از دسترس نیست

۱۳۹۴/۱۲/۱۲ - ۰۹:۵۵:۰۵
کد خبر: ۳۷۹۸۸۹
اصلاح طلبان استان در انتخابات می توانستند عملکرد بهتری داشته باشند/ توسعه سیستان و بلوچستان دور از دسترس نیست
انتخابات هفتم اسفند با حضور حداکثری مردم که همان خواست مقام معظم رهبری بود با شکوه هر چه بیشتر برگزار شد و بعد از شمارش آرای مردم استان سیستان و بلوچستان اصولگرایان استان در برابر اصلاح طلبان بعد از چند دوره یکه تازی متوقف شدند، 4 نماینده اصلاح طلب و اعتدال گرا در کنار 4 نماینده اصولگرا میانگین مردم سیستان و بلوچستان بود.

این انتخابات ثابت کرد که هنور مردم استان با حزب گرایی و تفکر حزبی فاصله دارند، در واقع نه احزاب اصولگرا و نه احزاب اصلاح طلب در روند انتخاب مردم تاثیر گذار نبودند. نداشتن تفکر حزبی در جامعه استان سیستان و بلوچستان تقصیر مردم نیست بلکه اندیشمندان استان مقصر واقعی هستند، ورود مقطعی اهالی اندیشه در بین مردم آن هم صرف زمان انتخابات تبدیل به معضلی شده در ننتیجه عوام از احزاب سیاسی دور خواهد ماند. فعالان سیاسی در زمان انتخابات از مردم یاد می کنند و بدون داشتن کمترین پایگاه اجتماعی از کاندیدا مد نظر اعلام حمایت می کنند ، در نهایت کاندیدا مد نظر رای نخواهد آورد این اتفاق باعث کمرنگ شدن تاثیر احزاب در جوامع سنتی خواهد شد.

انتخابات هفتم اسفند 94 برگ زرینی در تاریخ انقلاب اسلامی ایران و علی الخصوص استان سیستان و بلوچستان رقم زد، مردم استان در این  روز به 7 نماینده کارت قرمز و به یک نماینده کارت زرد دادند. انتخاباتی که باعث شد اسطوره نماینده زاهدان در چهارمین دوره نماینده گی اش شکسته شود ، به نظرم وی با این که تفکر اصولگرایی دارد اما رای آوردنش را مدیون اصلاح طلبان است و باید درون مجلس دهم نسبت به اصلاح طلبان و اعتدال گرایان ادای دین کند. دو دستگی میان اصلاح طلبان سیستان و بلوچستان باعث شد تا نماینده اصولگرای زاهدان برای بار چهارم به مجلس راه یابد.

تفکر سنتی مردم استان سیستان و بلوچستان که به واسطه عدم تاثیر گذاری جدی احزاب به شدت خودنمایی می کند به سوپاپ اطمینانی  برای برخی از اصولگرایان مبدل شده است، اصولگرایانی که با حربه قومیت و مذهب و تحریک احساسات مردم برای خودشان جایگاه کسب می کنند.علاوه بر سیستان و بلوچستان در خود کشور حزب گرایی نداریم ، احزاب به واسطه فعالیت های محدود از قدرت مردمی برخوردار نیست ، از این رو اشخاص برای کسب مقبولیت اجتماعی به یک سری فعالیت های جمعی دست می زنند. حزب گرایی درون استان باعث بروز مشکلاتی شده اشخاص هیچ اعتقادی به تفکر حزب ندارند و بعضا تفکرات خاص درون یک حزب گرد هم می آینده که خود این یک آسیب است ، برخی حزب ها به جای این که با  تفکر یک جناح سیاسی و براساس اساسنامه حزب فعالیت کند بیشتر مسائل قومیتی و مذهبی را در تصمیم گیری دخیل می کنند که خود یک معضل است و در نتیجه جامعه را در لاک سنت فرو می برد، به عنوان مثال حزب موئتلفه اسلامی درون استان سیستان و بلوچستان طرفدار اهل سنت ندارد اگر مبنا رویکرد سیاسی است قاعدتا باید این حزب افراد اهل سنت را نیز در خود جای می داد.

اکثریت مجلس دهم را اصلاح طلبان و اعتدال گرایان تشکیل می دهند ، اصولگرایان که در حوزه انتخابیه تهران هتریک شدند، با توجه به رأی اکثریت اصلاح طلبان در تهران که مرکز قدرت و تصیمیم است ، اصولگرایان در پی جذب و سازمان دهی همفکرانشان که از سایر استان ها به بهارستان راه پیدا کرده اند خواهند رفت تا با این اتحاد به رقابت و مخالف با جناح رقیب بپردازند ،  تجربه ثابت کرده که نمایندگان ما قدرت چندانی در معادلات کشوری ندارند اما دولت تدبیر و امید رویکرد متفاوتی نسبت به سیستان و بلوچستان دارد، نمایندگان اصولگرای سیستان و بلوچستان به جای درگیری ، تنش و ائتلاف با گروه مخالفین دولت رویکرد موافق پیشه کنند و با توجه به پروژه های عظیمی که در استان توسط دولت یازدهم استارت خورده به پیشرفت استان کمک خواهند کرد ، البته اگر پیشرفت سیستان و بلوچستان برایشان اهمیت داشته باشد و برای بازی های جناحی وارد مجلس نشده باشند. نکته بعدی که با مدنظر داشته باشند این است که توسعه سیستان باعث پیشرفت بلوچستان می شود و توسعه بلوچستان باعث پیشرفت سیستان خواهد شد. نمایندگان اصولگرای استان بایداز ائتلاف احتمالی همفکرانشان فاصله بگیرند تا در این دعوای سایسی ذوب نشوند. فعالین سیاسی استان کرمان با تمام اختلاف نظرها و مواضع تندی که نسبت به هم دارند وقتی پای منافع استانشان در میان می آید اختلافات را کنار می گذارند.

با توجه به ورود 4 نماینده  اصلاح طلب و اعتدال گرا  از  استان باید به واسطه ی همسو بودن با دولت از این امکان به جهت افزایش قدرت اجرایی دولت در استان استفاده و برای سیستان و بلوچستان مفید باشند.

تا کنون اکثریت نمایندکان استان هیچ موقع به اتحاد فکر نمی کردند و بعضا وقت خود را صرف انتصاب مدیران و درگیری های بیهوده  حزبی و جناحی تلف می کردند، اگر پیشرفت استان سیستان و بلوچستان دغدغه آن ها است میبایست دعواهای سیاسی جناحی را فراموش کنند و به فکر انتصاب مدیران توانمند باشد تا به آن چه که مدنظر مردم که همان توسعه استان است برسیم.

طرح های بزرگ و زیرساختی  مثل گاز ، خط آهن، جاده ترانزیت، فرودگاه، منطقه ی آزاد، حق آبه تالاب هامون ووو به هیچ عنوان دور از دسترس نیست اما زمانی این ها محقق خواهد شد که نمایندگان استان با هم اتحاد داشته باشند.

نویسنده: فرشید عابدی سرپرست خبرگزاری برنا استان سیستان و بلوچستان

نظر شما