عضو شورای شهر همدان

کمپین «پل‌سازی» الگوی اشتباه شهرداران است

۱۳۹۴/۱۲/۱۸ - ۱۲:۵۷:۴۳
کد خبر: ۳۸۲۲۶۴
کمپین «پل‌سازی» الگوی اشتباه شهرداران است
الیاسی گفت: متاسفانه کمپین پل‌سازی در شهرهای کشور اتفاق افتاده و یکی از آیتم‌هایی که به زعم شهرداران جز کارهای شهردار موفق است دیده می‌شود که الگوی اشتباهی بوده و جامعه باید به سمتی برود که نیازی به تقاطع غیرهمسطح احساس نشود.

عضو شورای شهر همدان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: یکی از روش‌های اصلاح مشکلات و کاهش تاخیرهای ترافیکی تبدیل تقاطع‌های همسطح به غیرهمسطح است که سبب می‌شود تاخیر کاهش و راحتی سفر افزایش یابد.

محمدرضا الیاسی بیان کرد: اما یک آیتم بسیار مهم در تصمیم‌گیری برای احداث تقاطع  غیرهمسطح این است که از نظر اقتصادی مقرون به صرفه بوده و توجیه اقتصادی داشته باشد تا بتوان آن را اجرایی کرد.

وی با اشاره به اینکه هر تقاطع غیرهمسطح باید حداقل استانداردهایی را داشته باشد تا اهداف موردنظر را برآورده کند، افزود: انتظار داشتیم شهرداری قبل از شروع آزمایش و طرح موضوع برای ساخت تقاطع غیرهمسطح در میدان پیشاهنگی(میدان 13 آبان) حداقل موضوعات مطالعاتی و طراحی خود را انجام دهد چراکه این موضوع هزینه‌ای هم ندارد.

الیاسی عنوان کرد: در بودجه سال 95 پیش‌بینی 100 میلیون تومانی برای مطالعه این پروژه دیده شده و این در حالی است که در گذشته مبلغی برای اجرای پروژه تقاطع غیرهمسطح پیشاهنگی بدون در نظر گرفتن مطالعات در نظر گرفته شده بود.

وی با اشاره به اینکه فاصله بین خروجی زیرگذر بعثت تا ورودی پل رسالت 960 متر است و یک اختلاف ارتفاع 30 متری بین این دو نقطه وجود دارد، گفت: حداقل طول موردنیاز مناسب برای سبقت گرفتن حدود 975 متر بوده که از طول موجود بیشتر است و این در حالی بوده که در آیین‌نامه 415 طرح هندسی راه‌های ایران توصیه شده که حداقل فاصله بین دو تقاطع سه کیلومتر باشد.

عضو کمیسیون فنی و عمرانی شورای شهر همدان بیان کرد: برای فواصل کمتر از 450 متر برای احداث تقاطع غیرهمسطح باید تمهیداتی خاصی پیش‌بینی شود که متاسفانه در این مکان امکان ایجاد فضاهای اضافی وجود ندارد.

الیاسی با بیان اینکه برای تامین ایمنی کافی برای ایجاد تقاطع غیرهمسطح 975 متر بین میدان بعثت تا پیشاهنگی و 195 متر بین خروجی زیرگذر پیشاهنگی تا ورودی رسالت طول نیاز است، گفت: این میزان طول از فاصله طولی موجود بین این دو تقاطع بیشتر بوده و به هیچ عنوان امکان ایجاد یک تقاطع غیرهمسطح به صورت اصولی و با رعایت آیین‌نامه‌های مصوب کشور در منطقه پیشاهنگی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه پروژه تقاطع غیرهمسطح پیشاهنگی در طرح جامع حمل و نقل ترافیک شهر همدان دیده نشده است، بیان کرد: 100 میلیون تومان برای مطالعه پروژه تقاطع غیرهمسطح پیشاهنگی در نظر گرفته شده بود که با طرح این مسائل مشخص شد نیازی به اجرای این پروزه نیست، این موضوع زمانی دارای اهمیت است که در بحث درآمدهای شهری دچار مشکل هستیم و خیلی بیشتر از قبل درباره هزینه‌های شهرداری همدان باید دقت شود تا بدون مطالعه پروژه‌ای در شهر همدان تعریف نشود.

عضو شورای شهر همدان با اشاره به اینکه اجرای آزمایش‌های مکانیک خاک که در حال حاضر در این منطقه انجام می‌شود باید پس از مطالعات و در زمان طراحی سازه باشد، گفت: شهرداری همدان باید ابتدا بررسی لازم را داشته باشد که امکان احداث چنین پروژه‌ای در شهر وجود دارد که در صورت وجود این امکان اقدام به انجام آزمایش مکانیک خاک کند.

وی با بیان اینکه براساس نظر کارشناسی اجرای چنین طرحی در منطقه پیشاهنگی همدان اشتباه بوده و امکان پذیر نیست، عنوان کرد: باید در حوزه نظارتی در شهرداری به صورت تخصصی ورود پیدا کرده و کار شهرداری را به صورت ویژه نظارت کنیم.

الیاسی با اشاره به اینکه ممکن است برخی اوقات تعدادی از پروژه‌ها به سبب مباحث اجتماعی انجام شود در صورتی که از نظر اجرایی در اولویت نیستند، گفت: متاسفانه کمپین پل‌سازی در شهرهای کشور اتفاق افتاده و یکی از آیتم‌هایی که به زعم شهرداران جز کارهای شهردار موفق است دیده می‌شود که الگوی اشتباهی بوده و جامعه باید به سمتی برود که نیازی به تقاطع غیرهمسطح احساس نشود.

وی با تاکید بر اینکه نیازی نیست شهرداری همدان قبل از انجام مطالعات، آزمایشهای مکانیک خاک داشته باشد و هزینه‌های اضافی صرف انجام آزمایشات کند، تصریح کرد: برای اینکه تقاطع غیرهمسطح کاملی در شهر ایجاد شود باید در طراحی و اجرای این تقاطع‌ها 12 رویکرد لحاظ شود که با توجه به فضای موجود، در تقاطع‌های همدان این امکان وجود ندارد و معمولا دو یا چهار رویکرد را جدا کرده و در تقاطع‌ها اجرایی می‌شود.

عضو شورای شهر همدان بیان کرد: یکی از مشکلاتی که وجود دارد این است که بعد از احداث تقاطع غیرهمسطح، اصلاحات هندسی موردنیاز است در مورد یک تقاطع انجام نمی‌شود که برای نمونه باید امکان حرکت از روگذر را برای کسانی که می‌خواهند از سمت بلوار بعثت به سمت بلوار احمدی روشن حرکت کنند مسدود کنیم تا تقاطع غیرهمسطح پژوهش مورد استفاده قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه این امر سبب می‌شود تا بخشی از الگوی رفتار ترافیکی مردم اصلاح شود، تصریح کرد: برخی از این مسیرها باید مسدود شود تا برای رسیدن به مقصد از مسیرهایی که مدیریت شهری تعریف می‌کند عبور شود، این امر در رفتار ترافیکی شهروندان تاثیرگذار است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز