در جلسه علنی شورا صورت پذیرفت؛

تصویب کلیات بودجه سال ۹۵ شهرداری مشهد

۱۳۹۴/۱۲/۱۸ - ۱۵:۵۱:۰۳
کد خبر: ۳۸۲۵۰۶
تصویب کلیات بودجه سال ۹۵ شهرداری مشهد
اعضای شورای اسلامی شهر مشهد در جلسه علنی امروز خود با کلیات بودجه سال 95 شهرداری مشهد موافقت کردند.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، در صد و نهمین جلسه علنی چهارمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد،بررسی لایحه بودجه سال 95 شهرداری در دستور کار قرار گرفت که اعضا با کلیات آن موافقت کردند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا در ادامه به تشریح نظریه کمیسیون تلفیق پرداخت و گفت:300 میلیارد تومان به واگذاری دارایی های سرمایه ای اضافه شده که مربوط به قلعه وکیل آباد و طرح میدان شهدا است.

 محمد سهیلی بیان کرد:در سال آینده هیچگونه افزایش عوارض نداریم و افزایش تعرفه ها هم پیشنهاد دادیم در نیمه دوم سال انجام شود.

وی گفت:افزایش درآمدهای پایدار،تعیین تکلیف سهم شهرداری در پروژه های مشارکتی و بهای بلیت اتوبوس از جمله موارد دیگر است که باید طی روزهای آینده شورا در خصوص آن تصمیم گیری نماید.

محمدرضا دیمه کار نیز در ادامه بیان کرد: باید لایحه بودجه به صورت کامل در اختیار شهروندان قرار گیرد زیرا برخی از عوارض در سال آینده افزایش خواهد یافت.

متن تبصره های مصوب

تبصره های مصوبه بودجه در این جلسه به شرح زیر است:

- دریافت هرگونه عوارض و بهای خدمات و سایر وجوه توسط شهرداری مشهد مقدس و سازمانها ، شرکتها و موسسات وابسته مستلزم داشتن مصوبه های قانونی و یا مجوز شورای اسلامی شهر مشهد مقدس خواهد بود .

- شهرداری مشهد مقدس موظف است در راستای اجرای قانون نوسازی و عمران شهری در سال 95 ( و بعد از آن حداقل هر 5 سال یکبار) نسبت به ممیزی املاک و ساختمان ها اقدام و مطابق قانون، درصد مقرر را در قالب بهای خدمات زیرساختی پس از تصویب شورای اسلامی شهر دریافت و عواید حاصله را منحصراً در خصوص توسعه زیرساخت های شهری هزینه نماید.

- شهرداری مشهد مقدس موظف است به منظور تحقق مصوبه هیأت وزیران در خصوص تبصره جایگزین تبصره 3 آیین نامه اجرایی تبصره ماده 6 قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا ، لایحه پیشنهادی برای عوارض و بهای خدمات تردد وسایل نقلیه مجاز در محدوده ممنوعه تردد در شهر را ظرف مدت شش ماه  به شورای اسلامی شهر مشهد مقدس ارائه نماید.

- شهرداری مشهد مقدس مجاز است در راستای ساخت و توسعه مساجد مورد نیاز شهر با همکاری نهادها ، متولیان ، خیرین و مراکز فرهنگی برای احداث مساجد تا سقف اعتبار مصوب کمک نماید. سهم نقدی کمک شهرداری برای ساخت مساجد تا مرحله بهره برداری برای مساجدی که زمین آن توسط شهرداری اهدا شده است مبلغ دو میلیارد و پانصد میلیون ریال و در غیر آن حداکثر سه میلیارد ریال می باشد. همچنین اگر مرکز فرهنگی در مسجد یا همجوار آن پیش بینی شود ، مبلغ پانصد میلیون ریال به سهم آن مسجد افزوده می شود و در توسعه ، بهسازی و تجهیز مساجد ( ردیف 060104 ) با تصویب کمیته اجرایی حداکثر کمک یک میلیارد ریال می باشد .

شهرداری مشهد مقدس موظف است لایحه مربوط به ساخت مساجد شهر به ویژه مساجد محوری را همراه با انجام مطالعات حداکثر در سه ماهه اول سال 95 به شورای اسلامی شهر مشهد مقدس ارائه نماید.

به شهرداری مشهد مقدس اجازه داده می شود جذب سرمایه های خرد را با استفاده از ابزارهای مالی از جمله سهام پروژه و سایر روشها و عقود اقتصادی اسلامی با رعایت مقررات مربوط در دستور کار قرار دهد و لایحه آنرا ظرف مدت سه ماه برای تصویب به شورای اسلامی شهر مشهد مقدس ارائه نماید.

- به شهرداری مشهد مقدس اجازه داده می شود تا نیم درصد  وصولی درآمدهای عمومی بودجه شهرداری و سازمانهای وابسته را از طریق قرارداد با مراکز علمی و پژوهشی با اولویت مراکز رشد و دانش بنیان به منظور بهینه سازی روش های اجرایی هزینه نماید و گزارش عملکرد را هر سه ماه یکبار به شورای اسلامی شهر مشهد مقدس ارائه نماید.

- به شهرداری مشهد مقدس اجازه داده می شود حداکثر تا سقف 50.000.000.000 ریال از درآمدهای عمومی شهرداری را به منظور تأمین نیازهای اقشار آسیب پذیر با تشخیص و دستور شهردار مشهد مقدس به عنوان کمک بلاعوض و بر اساس دستورالعملی که به تصویب کمیسیون‌ مشترک فرهنگی، اجتماعی و زیارت و برنامه ، بودجه ، فناوری اطلاعات و امور اداری با حق حضور و رأی اعضای محترم شورای اسلامی شهر مشهد مقدس خواهد رسید ، پرداخت نماید.

- شهرداری مشهد مقدس مجاز  است به منظور ایجاد هماهنگی و یکپارچگی در ارائه خدمات پشتیبانی و رفاهی به کارکنان شاغل و بازنشسته شهرداری، سازمانها، شرکت ها و موسسات وابسته ، انجام خدمات رفاهی از قبیل صندوق حامی ، صندوق تسهیلات داخلی ، صندوق ذخیره سنوات کارکنان و سایر خدمات رفاهی در چهارچوب مصوبات شورای اسلامی شهر مشهد مقدس.

شهرداری مشهد مقدس موظف است در راستای متناسب و چابک سازی سازمانی در سطح ستاد ، مناطق و  سازمان ها مطالعه و بررسی های لازم را انجام و گزارش یا لایحه آن را حداکثر در مدت شش ماه به شورای اسلامی شهر مشهد مقدس ارائه نماید.

- شهرداری مشهد مقدس موظف است مهندسی ارزش را در پروژه های عمرانی که هزینه تمام شده آن بیش از 50  میلیارد ریال می باشد ( با تأکید بر انجام مهندسی ارزش بعد از مطالعه فاز اول و قبل از اجرا ) انجام دهد . گزارش اقدامات پروژه‌های مصوب هر سال برای بررسی در کمیسیون‌های ذیربط به شورای اسلامی شهر ارائه شود.

شهرداری مشهد مقدس موظف است در راستای اصلاح الکوی مصرف و استفاده بهینه از منابع در سال 95 ، اقدامات لازم را معمول و گزارش اجرای این تبصره هر شش ماه یکبار به شورای اسلامی شهر مشهد مقدس ارائه شود. آیین‌نامه اجرایی این تبصره طرف مدت سه ماه برای تصویب به کمیسیون تلفیق ( با حق حضور و رای اعضا ) ارائه شود .

- شهرداری مشهد مقدس موظف است طی مدت 3 ماه نسبت به طراحی نظام نگهداری ، تعمیر و حفاظت از پروژه های خاتمه یافته و امکانات و تاسیسات شهرداری اقدام و گزارش اجرای آن را هر شش ماه یکبار به شورای اسلامی شهر شهر مشهد مقدس ارائه نماید.

شهرداری مشهد مقدس موظف است ترتیبی اتخاذ نماید تا در فروشگاههای منتسب به شهرداری اعم از تعاونی مصرف کارکنان و فروشگاه های سازمان میادین میوه و تره بار و ساماندهی مشاغل شهری ، محصولات و کالاهای غیر ایرانی (به استثنای مصوبات ستاد تنظیم بازار) بفروش نرسد و گزارش عملکرد را هرسه ماه یکبار به اطلاع شورای اسلامی شهر مشهد مقدس برساند .

- شهرداری مشهد مقدس مکلف است در راستای ارتقای کمی و کیفی و تنوع تراکنش ها ، لایحه جامع مدیریت کارت شهروندی(مشهد کارت) را با لحاظ مشوق های لازم ، برای شهروندان و اقشار خاص ، ظرف م شهرداری مشهد مقدس مجاز شهرداری مشهد مقدس مجاز شهرداری مشهد مقدس مجاز شهرداری مشهد مقدس مجاز دت شش ماه به شورای اسلامی شهر مشهد مقدس ارائه نماید.

- شهرداری مشهد مقدس موظف است مطالعات لازم را در مورد بهره مندی حداکثری از ظرفیت های فرهنگی و اقتصادی حضور زائران حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) را با همکاری و بهره برداری از تجارب سایر نهادهای فرهنگی در مشهد را به عمل آورده و لایحه پیشنهادی مربوط را ظرف مدت شش ماه به شورای اسلامی شهر مشهد مقدس ارائه نماید.

- شهرداری مشهد مقدس موظف است حداکثر ظرف مدت سه ماه لایحه تشویقی را در زمینه شهروندانی که از نماهای مصوب شورای اسلامی شهر مشهد مقدس  (الهام گرفته از معماری اسلامی ایرانی ) استفاده نمایند، به شورای اسلامی شهر مشهد مقدس ارائه نماید.

شهرداری مشهد مقدس موظف است هر گونه پرداخت کارانه را صرفا مبتنی برآیین نامه پرداخت کارانه مصوب انجام داده و گزارش آن را  هر شش ماه به شورای اسلامی شهر مشهد مقدس ارائه نماید .

- شهرداری مشهد مقدس موظف است به منظور بهبود وضعیت مناطق کم برخوردار شهر مشهد، مبلغ 500 میلیارد ریال به منظور اجرای تملک ، تعریض و بازگشایی معابر در این مناطق اختصاص دهد . 

حذف تبصره کمک مالی

در ادامه جلسه،بررسی تبصره کمک مالی به تشکل ها در دستور کار قرار گرفت که حجت الاسلام فاطمی در این خصوص گفت:برای حمایت مالی از مجموعه های فرهنگی آیین نامه ای تهیه و به کمیسیون فرهنگی شورا ارئه گردید که مقرر شد بعد از انجام اصلاحاتی دوباره مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود:متاسفانه برخی با شبه افکنی در خصوص مصوبات شورا از جمله کمک به برگزاری جشن های مهدویت در صدد کم رنگ کردن این اقدامات هستند.

غلامحسین صاحبی،رئیس کمیسیون خدمات شهری نیز گفت:همه ما دغدغه حمایت از تشکل های فرهنگی را داریم زیرا این تشکل ها می توانند با حمایت اندک چند برابر شهرداری در حوزه فرهنگی کار انجام دهند.

محمدرضا دیمه کار نیز گفت:طی دو سال گذشته بودجه معاونت فرهنگی را از 90 به 150 میلیارد افزایش داده ایم که اگر این معاونت بودجه را در سرفصل های مصوب هزینه نماید دیگر نیاز اقدامات دیگر نیست.

نخعی راد نیز گفت:هدف ما کمک به تشکل های فرهنگی و مردمی ثبت شده برای انجام کارهای فرهنگی در شهر هستند و متاسفانه برخی با ایجاد شائبه می خواهند جلوی حمایت از تشکل های مردمی را بگیرند.

انسیه غفوری شعرباف نیز گفت:اولویت کمک مالی باید به تشکل هایی باشد که در اهداف مورد نظر شورا از جمله ترویج فرهنگ ایرانی و اسلامی تلاش می کنند باشد.

در پایان با رای اعضا، تبصره کمک به تشکل های فعال شهر از بودجه95 حذف گردید.

تغییر نام «من کارت»

بررسی تبصره تغییر رییس شورای اسلامی شهر مشهد در این مورد گفت: شهرداری نامه‌ای داده است تا فعلا بحث تغییر نام من‌کارت به مشهد کارت از دستور خارج شود.

محسن انتظاری هروی تصریح کرد: شهرداری در نامه خود دلیل مخالفت با تغییر نام من کارت را هزینه 25 میلیارد تومانی تعویض 5 میلیون من کارت در دست مردم اعلام کرده است.

حسن قدیری طرقی،عضو شورای اسلامی شهر نیز در این رابطه به عنوان موافق اظهار داشت: در این تبصره، بحث تعویض من کارت‌ها مطرح نیست بلکه تاکید داریم تا کارت‌های جدید با عنوان مشهد کارت چاپ شود.

وی ادامه داد: کارت‌های موجود در دست مردم نیز به مرور تعویض می‌شود و بر خلاف گفته مخالفان، تلفظ مشهد کارت نسبت به من کارت سخت‌تر نیست.

واکنش به سخنان رئیس جمهور

همچنین در جلسه روز گذشته محمدحسین جهانبخش در سخنانی نسبت به سخنان روز دوشنبه رئیس جمهور که گفته بود دولت یازدهم هیچ اقدامی در ایجاد اشتغال انجام نداده واکنش نشان داد.

لایحه دو فوریتی

در ادامه جلسه علنی بررسی لایحه دوفوریت در دستور کار قرار گرفت که به تصویب اعضا رسید.

طبق ین لایحه،به شهرداری مشهد اجازه داده شد در صورت پرداخت مبلغ هر یک از چک‌های سر رسید نشده به صورت نقدی در سال 94 به ازای هر ماه تعجیل در پرداخت چک‌های یاد شده 2 درصد و مجموعا حداکثر 24 درصد مبلغ چک را هبه نماید.

در تبصره این مصوبه آمده است در صورت پرداخت نقدی مبلغ هر یک از چک‌های سررسید نشده بعد از سال 94 به ازای هر ماه تعجیل در پرداخت چک‌های یادشده تنها مشمول 1.5 درصد هبه حداکثر به میزان حداکثر سقف مجاز تخفیف آن دوره از مبلغ همان چک بخشیده می‌شود.

همچنین در جلسه روز گذشته موضوع انتخاب رییس مرکز پژوهش های شورا در دستور کار قرار گرفت که با درخواست چند نفر از اعضا از دستور کار خارج شد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز