سرپرست اداره کل روابط عمومی آستان قدس رضوی اعلام کرد:

«جایگاه زن و مادر در خانواده و اجتماع»؛ محور برنامه های فرهنگی حرم مطهر در نوروز ۹۵

۱۳۹۴/۱۲/۲۷ - ۰۸:۱۱:۰۸
کد خبر: ۳۸۴۹۵۵
«جایگاه زن و مادر در خانواده و اجتماع»؛ محور برنامه های فرهنگی حرم مطهر در نوروز ۹۵
همزمان با فرارسیدن سال نو و حضور زائران نوروزی در بارگاه منور رضوی، ویژه برنامه های فرهنگی و تبلیغی متعدد و متنوعی در حرم مطهر حضرت رضا(ع) برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، سرپرست اداره کل روابط عمومی آستان قدس رضوی در نشست خبری که به منظور شرح برنامه های نوروزی این نهاد با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره آیت الله واعظ طبسی و آرزوی موفقیت برای حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی، این انتخاب را فرصت مناسبی برای پیشبرد اهداف و ایجاد فرصت‌های جدید برای این آستان مقدس عنوان کرد.

سید احمد هاشم‌آبادی با اشاره به محور اصلی برنامه‌های فرهنگی، تبلیغی و مذهبی حرم مطهر رضوی، گفت: با توجه به همزمانی میلاد حضرت زهرا(س) با ایام نوروز، موضوع و محور برنامه‌ها در سال 95 تبیین «جایگاه زن و مادر در خانواده و اجتماع» خواهد بود.

وی ادامه داد: توجه به شعار سال در برنامه‎ها، توجه و تبیین به جایگاه زن و مادر در خانواده و اجتماع، خانواده محور بودن برنامه‏ها و توجه به محوریت تعاملات خانوادگی در ایام نوروز از دیگر رویکردهای برنامه‌های فرهنگی آستان قدس رضوی در نوروز 95 است.

برنامه‌های تحویل سال نو

هاشم‌آبادی با اشاره به ویژه برنامه‌های تحویل سال نو، اظهار کرد: این ویژه برنامه بعد از نماز صبح روز اول فروردین آغاز و تا ساعت 8 صبح با برنامه‌هایی نظیر قرائت قرآن، اقامه نماز جماعت، بیان احکام، سخنرانی حجت الاسلام راشد یزدی و قرائتی، شعرخوانی، مدیحه سرایی و پخش صوت و نقاره‌زنی ادامه خواهد داشت.

وی برگزاری 160 ویژه برنامه سخنرانی و بیان احکام ویژه عموم زائران با سخنرانی حضرات آیات و حجج اسلام  خاتمی، راشدیزدی، رفیعی، عالی، سعیدی و ... را از جمله برنامه‌های شاخص این ایام عنوان کرد و ادامه داد: قرائت 120 زیارت امین الله در رواق‌های دارالحجه و امام خمینی(ره) و مدیحه سرایی مداحان و ذاکران اهل بیت(ع) در 30 ویژه برنامه میلاد بزرگ بانوی اسلام حضرت فاطمه زهرا(س) از دیگر برنامه‌های نوروزی خواهد بود.

پیوند ناگسستنی قرآن و عترت

هاشم‌آبادی، توجه به پیوند ناگسستنی قرآن و عترت را رکن اصلی برنامه‎های قرآنی حرم مطهر ذکر کرد و گفت: برگزاری 45 محفل انس با قرآن، 27 نشست و کارگاه قرآنی ویژه عموم زائران، اجرای 10 جنگ قرآنی ویژه کودکان و نوجوانان، برگزاری 10 نشست تدبر در قرآن و اجرای 20 ختم روزانه قرآن کریم از فعالیت‌های قرآنی ایام نوروز است.

وی بیان کرد: خدمات پاسخگویی به سوالات دینی زائران از طریق دفاتر پاسخگویی به سوالات شرعی در اماکن متبرکه، سامانه تلفنی 32020 و سامانه پیامکی 30002020 نیز در این ایام ارائه می‌شود.

هاشم‌آبادی از برگزاری نشست تخصصی با موضوع «تبیین شعار سال» به همت اداره پاسخگویی به سوالات دینی آستان قدس رضوی خبر داد و گفت: این نشست 4  فروردین با حضور آیت الله خاتمی از ساعت 15 در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار می‌شود.

وی با اشاره به تولیدات و انتشارات ویژه این ایام ادامه داد: کتاب «بهار در بهار»، بسته خانوداه بهشتی، مجموعه صوتی روایت ویژه نوروز و فاطمیه، تقویم کودکانه، مسابقه کتابخوانی «ماه بی نشان»، مجله نورالهدی ویژه گروه سنی کودک و نوجوان و بروشور اطلاع‌رسانی برنامه‌های نوروز از جمله تولیدات این ایام خواهد بود.

ارائه خدمات به کاروان‌های زیارتی

هاشم‌آبادی ارائه خدمات به کاروان‌های زیارتی را از دیگر خدمات فرهنگی و تبلیغی آستان مقدس رضوی ذکر کرد و افزود: در پاسخ به نیاز گروه‌های مخاطب در حرم مطهر و ترویج فرهنگ و آداب صحیح زیارت و گسترش معارف اهل‌بیت(ع) در بین زائران حریم رضوی، خدمات فرهنگی مختلفی به کاروان‌های زیارتی با محوریت رواق‌دارالهدایه ارائه می‌شود.

سرپرست اداره کل روابط عمومی آستان قدس رضوی، بیان کرد: سخنرانی مقام معظم رهبری و برنامه‌های رواق امام خمینی(ره) و صحن جامع رضوی به صورت زنده و مستقیم از نمایشگرهای صحن‌ها و ورودی‌های حرم مطهر رضوی پخش می‌شود.

وی با اشاره به تشرف گسترده زائران غیرایرانی به حرم مطهر و تدبیر لازم برای برگزاری برنامه‌های نوروزی برای این گروه از زائران افزود: پخش سخنرانی مقام معظم رهبری در روز نخست سال از طریق سامانه پالتاک و ترجمه همزمان سخنرانی به زبان‌های عربی، اردو و انگلیسی از برنامه‌های مدیریت زائران غیر ایرانی خواهد بود.

هاشم‌آبادی برگزاری 80 ویژه برنامه سخنرانی و بیان احکام با موضوع «مسائل اخلاقی، خانودگی و اجتماعی» و ارسال 100 هزار ایمیل مناسبتی به زائران عرب، اردو، آذری و انگلیسی زبان حرم مطهر رضوی را از دیگر برنامه‌های نوروزی سال 95 دانست.

سرپرست اداره کل روابط عمومی آستان قدس رضوی خبر داد:

آمادگی آستان قدس رضوی برای پذیرایی از 3 میلیون تشرف روزانه در نوروز 95

سرپرست اداره کل روابط عمومی آستان قدس رضوی با بیان اینکه همه خدام و خدمه حرم مطهر رضوی در ایام نوروزی به صورت فوق العاده به ارائه خدمت خواهند پرداخت، عنوان کرد: در این ایام حرم مطهر رضوی آمادگی پذیرایی از 3 میلیون تشرف را به صورت روزانه دارد و طرح تردد به بهترین شکل برنامه‌ریزی شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس رضوی، سید احمد هاشم‌آبادی در نشستی خبری که به منظور تشریح برنامه های نوروزی آستان قدس رضوی برگزار شد، ادامه داد: از 26 اسفند تا 13 فروردین روزانه 5 هزار تا 11 هزار نیروی خدمتیار و خادم با برنامه ریزی به صورت فوق العاده به زائران علی بن موسی الرضا(ع) ارائه خدمت خواهند کرد.

وی به تدابیر امنیتی موجود در دفاتر امانات حرم مطهر رضوی اشاره کرد و گفت: این دفاتر که به منظور تسریع در خدمت رسانی به زائران با سازه های موقت ایجاد شده، در ایام نوروزی با ظرفیتی افزون بر 5 هزار صندوق امانات، آماده ارائه خدمت رسانی به زائران نوروزی است.

هاشم‌آبادی تصریح کرد: به دلیل پیش‌بینی حضور گسترده زائران در مراسم تحویل سال، گیت‌های بازرسی حرم رضوی به حاشیه خیابان‌های منتهی به حرم منتقل شده و تمامی اماکن متبرکه برای استقرار زائران آماده خدمات رسانی خواهند بود.

گل‌آرایی در ایام نوروز

وی با بیان اینکه حرم نورانی امام رئوف شعیان در ایام نوروزی با گل‌آرایی و فضاسازی ویژه، رنگ و بوی بهاری به خود می‌گیرد، ادامه داد: طبق سنوات گذشته در ایام تحویل سال جدید تمامی سطوح اماکن متبرکه به صورت ویژه با 100 هزار بوته گل‌آرایی و تزئین خواهد شد.

هاشم‌آبادی، شست‌وشوی اماکن متبرکه رضوی توسط 30 دستگاه ماشین مکانیزه، غبارروبی کلیه دیواره‌ها، کاشی کاری‌ها و آیینه کاری‌های صحن ها و رواق‍‌‌ها و عطرافشانی به وسیله با کیفیت‌ترین اسانس‌ها را از دیگر خدمات روزانه معاونت اماکن متبرکه آستان قدس رضوی عنوان کرد.

سرپرست اداره کل روابط عمومی آستان قدس رضوی، از تهیه 6 هزار تخته فرش جدید در ایام نوروزی خبر داد و اضافه کرد: به دلیل نامتعادل بودن شرایط جوی در اوایل فصل بهار و احتمال بارندگی در این ایام، تدابیر لازم برای مواجه با هرگونه شرایط جوی اندیشیده شده و متناسب با شرایط جوی هر روز برنامه مفروش کردن حرم رضوی اجرا خواهد شد.

وی افزود: در این ایام تمامی اماکن حرم مطهر رضوی اعم از صحن ها، دالان ها و ... نیز مفروش می شود و در اختیار زائران قرار می گیرد. ضمنا مسیرهای تردد نیز با فرش های دارای رنگ متفاوت مشخص می شوند تا مشکلی در ارائه خدمت به زائران به وجود نیاید.

پخش زنده برنامه‌ تحویل سال نو از جوار بارگاه رضوی

سرپرست اداره کل روابط عمومی آستان قدس رضوی از پخش زنده برنامه‌های لحظه تحویل سال نو در جوار بارگاه ملکوتی ثامن الحجج(ع) خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس رضوی، سید احمد هاشم آبادی با اشاره به اقدامات تدارک دیده شده در حوزه رسانه و روابط عمومی، عنوان کرد: همچون سال‌های گذشته در لحظه تحویل سال، تصاویر حرم رضوی و ضریح مطهر به صورت زنده و مستقیم از طریق شبکه‌های مختلف تلویزیونی پخش خواهد شد.

وی گفت: برای نخستین بار ویژه برنامه تحویل سال 95 از شبکه قرآن سیما با محوریت حرم مطهر رضوی به صورت زنده و مستقیم پخش می‌شود و همچنین شبکه‌های رادیویی خراسان، ایران، قرآن، معارف، جوان و رادیوهای استانی سراسر کشور نیز در ارتباط‌های جداگانه به انعکاس ویژه برنامه لحظه تحویل سال حرم مطهر خواهند پرداخت.

هاشم‌آبادی تاکید کرد: مقدمات لازم برای پخش کامل سخنرانی مقام معظم رهبری از جوار بارگاه منور رضوی در روز اول فروردین از همه شبکه‌های سراسری فراهم شده و طبق هماهنگی‌های انجام شده شبکه‌های مختلف سیما اعم از شبکه‌های استانی و سراسری به ویژه شبکه قرآن برنامه تحویل سال حرم مطهر رضوی را به صورت زنده انعکاس می‌دهند.

وی همچنین پخش ویژه برنامه «قطار همدلی» از شبکه یک سیما و «دوربین شما» از شبکه مستند سیما را از جمله برنامه‌های تولیدی حرم مطهر در ایام نوروز ذکر کرد.

 سرپرست اداره کل روابط عمومی آستان قدس رضوی اضافه کرد: همه ویژه برنامه‌های نوروزی ضبط شده در حرم مطهر رضوی پس از مانیتورینگ بر روی وب سایت «فیلم رضوی» بارگزاری می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند به منظور دریافت این برنامه‌ها به نشانیfilm.aqr.ir مراجعه کنند.

وی بیان کرد: انتشار مجموعه «گنجینه‌های خورشید» روایتی از موزه‌ها و گنجینه‌های آستان قدس رضوی به دو زبان انگلیسی و عربی، انتشار تقویم و سررسید آستان قدس رضوی در شمارگان 10هزار نسخه، انتشار روزانه نشریه و ویژه نامه حرم سال و کتاب راهنمای زائر تحت عنوان «مسیر بهشت» و حضور در نمایشگاه کتاب نجف از 2 تا 11 فروردین از دیگر فعالیت‎های نوروزی اداره کل روابط عمومی آستان قدس رضوی است.

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز