گفتگو با محمود ابراهیمی، مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان

۱۳۹۴/۱۲/۲۹ - ۱۰:۲۵:۱۵
کد خبر: ۳۸۵۳۱۶

 

اصفهان شهری فرهنگی است، در طول چند ماهی که مسئولیت اداره کل اجتماعی و فرهنگی اصفهان را بر عهده داشتید، وضعیت فرهنگ را در این شهر چگونه دیدید؟

در این که شهر و استان اصفهان، شهری با مولفه ها و پیبشینه های فرهنگی قابل توجهی است شکی نیست. گذشته ی پر افتخار این شهر در طول تاریخ و پیدایش مکاتب مختلف فرهنگی و هنری در این شهر نشانه ی غنای فرهنگی شهر و استان اصفهان است. اما با همه این مسایل باید همچنان در رشد مردم در حوزه فرهنگ تلاش شود. شهر نشینی، احترام به قوانین راهنمایی و رانندگی، دوستی با طبیعت و حفظ محیط زیست، کتابخوانی و مواردی از این دست نیز فرهنگ خاص خودشان را دارند که باید در جهت تقویت و رشد آنها هم برنامه ریزی کرد و هم آموزش داد.

در بدو شروع فعالیتهایتان از انجام کار با پشتوانه ی علمی سخن گفتید، برای این کار چه نمهیداتی اندیشیده اید؟

بنده معتقدم که باید از سرمایه اجتماعی برای پیشرفت کارهای اجتماعی و فرهنگی استفاده مناشب شود. برنامه ریزی‌های کوتاه مدت و بلند مدت همیشه وجود داشته است. اما اینکه چقدر این برنامه ریزی ها منطبق بر واقعیات انجام شده و چه پشتوانه فکری و علمی داشته بسیار مهم است. ما سعی کردیم که از سرمایه های اجتماعی شهر و استان در جهت فکر و برنامه ریزی فعالیتها استفاده کنیم. برای مثال افتتاح خانه‌ی تشکل ها تلاشی در این زمینه است تا از این سرمایه عظیم که در لایه های مختلف اجتماع است در جهت بهره برداری فکری از نظر و توان نخبگان استفاده کرد.

از تشکل ها و سازمان های مردمی سخن گفتید در سال 94 در این زمینه چه فعالیتی انجام گرفت؟

یکی از بخش های بسیار مهمی که بازوهای کمک رسان به دولت در کشور را تشکیل می دهند، سازمان های مردم نهاد یا سمن ها هستند. در کنار سمن ها مراکز خیریه هم هرکدام به نوبه‌ی خود بار عظیمی از فعالیتهایی را که دولت نمی تواند به دوش بکشد به دوش می کشند. در سال 94 با برگزاری جلسات منظم با سمن ها و خیریه ها سعی کردیم تا وجوه اشتراک این نهادها را یکدیگر پیدا کنیم و با آسیب شناسی های مختلفی که انجام شد سعی کردیم بعضی از دغدغه ها و مشکلات آنها را برطرف کنیم.

همچنین ایجاد پرتال جامع سمن ها و خیریه های استان اصفهان از جمله کارهایی بود که در سال 1394 انجام شد و باعث ایجاد یک زیر ساخت بسیار قوی در جهت خدمات رسانی بهتر این سازمان ها به مردم گردید.

نمایشگاه بزرگ تشکل های مردم نهاد استان در اوایل اسفندماه به مدت 4 روز برگزار شد که در سطحی بسیار وسیع توانمدی های سازمان ها و تشکل های مردم نهاد و خیریه های متفاوت اصفهان در معرض دید و قضاوت مردم قرار گرفت که استقبال چشمگیر و بی نظیر مردم مهر تاییدی بود بر تاثیر و نفوذ این سازمان ها در فعالیتهایی که در سطح استان اصفهان انجام می دهند.

در حوزه اجتماعی مسایل و مشکلاتی وجود دارد که نیازمند همراهی وهمکاری اداره کل امور اجتماعی با سایر دستگاه‌هاست، در این زمینه چه فعالیتهایی انجام شده است؟

فعالیتهای زیادی در زیر مجموعه این اداره کل باید انجام شود که بسیاری از آنها نیازمند همکاری و همراهی سایر نهاد هاست. برای مثال آسیب های اجتماعی و فرهنگی موضوعاتی است که به جد باید برای آنها برنامه ریزی شود و در مورد آنها با همکاری های بین بخشی فعالیتهای موثر انجام شود. موضوعاتی مثل معضل مواد مخدر و آسیب هایی که در حوزه فردی، خانواده و اجتماع به دنبال دارد نیازمند برنامخه ریزی های فراوانی است و دستگاههای بسیاری را درگیر کار و برنامه ریزی می کند. دستگاههایی مانند سازمان بهزیستی، اداره مبارزه با مواد مخدر، نیروی انتظامی، سازمان زندانها و ... دستگاههایی هستند که به صورت مستقیم و غیر مستقیم با معضلی به نام مواد مخدر دست به گریبان هستند که به حمد الله با همکاری نزدیکی که بین این اداره کل و این دستگاهها وجود داشته و خواهد داشت سعی خواهیم کرد که آسیب شناسی در این زمینه انجام بدهیم تا بتوانیم در جهت مرتفع کردن معضلات و مشکلات در این مورد و مواردی از اینگونه قدم برداریم. البته موضوعات دیگری هم هست که همانند موضوع مواد مخدر باید با همکاری سایر نهادها و دستگاهها در مورد آنها تصمیم گیری و برنامه ریزی شود که مواد مخدر را به عنوان مشتی نمونه خروار مطرح شد.

در فعالیتهایی که باید در حوزه فرهنگ و مسائل اجتماعی شود چه جایگاهی را برای زنان در نظر گرفته اید؟

زنان به عنوان نیمی از جمعیت جامعه که بیش از نیمی از جمعیت فعال جامعه نیز هستند، نقش بسیار پر رنگی در پیشبرد فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی دارند. دولت کاملا مصر است که زنان در حوزه های مختلف علی الخصوص فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی نقش پررنگ تری را برعهده بگیرند. برای این کار خود بانوان باید با جدیت بیشتری به دنبال بروز استعدادها و توانمندی های خود باشند. به نظر من سمن ها و خیریه ها یک جایگاه بسیار مناسب برای بروز خلاقیتها و پتانسیلهای این بخش عظیم از جوامع هستند و اگر بانوان بیش از گذشته در این گونه فعالیتها مشارکت کنند قطعا خود به خود در تثبیت جایگاه زنان در فعالیتهای اجتماعی تاثیر شگفتی خواهند گذاشت. البته که این اداره کل از فعالیت بانوان در تمام حوزه ها به خصوص فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی حمایت خواهد کرد.

و نوروز در حال رسیدن است، سخنتان در این باره چیست؟

یکی از اعیاد قابل توجه برای ما ایرانیان نوروز و سال جدید است. درایت و ذکاوت و خوش طبعی ایرانیان به خاطر اینکه تحول زمین و آسمان را به عنوان مبدا سال جدید در نظر گرفته اند بسیار ستایش آمیز است. در روز نوشدن زمین و درختان سال کهنه را تحویل می دهیم و سال جدید را آغاز می کنیم، این موضوع منحصر به ما ایرانی ها و کشورهای حوزه‌ی نوروز است که نشان دهنده ی یک فرهنگ متفاوت و غنی در این حوزه است.

پیشاپیش فرا رسیدن سال 1395 هجری خورشیدی را به همه هموطنان و هم استانی های عزیز و شهروندان اصفهانی شادباش می گویم و برای همه سالی سرشار از شادی و نیکبختی آرزو می کنم. امیدوارم سال جدید، سال تحکیم پیوندهای دوستی بین همه هموطنان باشد. ان شاء الله که سال آینده موفقیتهای حاصل از تلاش های دولت در موضوع حل مناقشه هسته ای بین ایران و دول غربی به نتایج قابل بروز و ظهور برسد و با رونق اقتصادی شاهد پیشرفت در فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی نیز باشیم. امیدوارم سال آینده علاوه بر توفیق در رونق اقتصادی سال توفیق در اشاعه فرهنگهای خوب، موفقیت در پیشبرد فعالیتهای اجتماعی و کاهش معضلات اجتماعی باشد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز