گردش نوروزی در موزه های لرستان

۱۳۹۵/۰۱/۰۲ - ۲۳:۵۰:۲۰
کد خبر: ۳۸۵۵۸۹
موزه های این استان کهن وباستانی از جمله عناصر قلمرو گردشگری در لرستان محسوب می شوند که در این موزه ها گردشگر با برگهای زرینی از میراث باستانی ، فرهنگ ونشانه های مردمشناسانه قوم باستانی لر ومردم کهنسال این استان آشنا می شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از لرستان ، موزه های این استان کهن وباستانی از جمله عناصر قلمرو گردشگری در لرستان محسوب می شوند که در این موزه ها گردشگر با برگهای زرینی از میراث باستانی ، فرهنگ ونشانه های مردمشناسانه قوم باستانی لر ومردم کهنسال این استان آشنا می شود.

 

 بزرگترین موزه لرستان در قلعه معروف فلک الافلاک یا دژ شاپورخواست خرم آباد وجود دارد:

این موزه در دوران حکومت پهلوی با قرار دادن مدارک فرهنگی  در درون آن تاسیس شد ولی با پیروزی انقلاب اسلامی  در سال 1357 فعالیت آن  متوقف شد تا اینکه در سال 1368 وپس از جنگ فعالیت خود را از سر گرفت وبه مرور بر بار میراث تاریخی و مردمشناسی آن افزوده شد.

این موزه به دو موزه باستانشناسی وموزه مردم شناسی تقسیم می شود:

موزه باستان شناسی در تالارهای شمالی و غربی پیرامون حیاط دوم قلعه فلک الافلاک واقع در خیابان امام (ره) - دوازده برجی خرم آباد راه اندازی گردیده است. ودرآن  مجموعه ای از سفالینه های دوره های مختلف تاریخی و پیش از تاریخ و نیز اشیاء نفیس تاریخی و فرهنگی از جمله اشیاء کلماکره به نمایش درآمده است.

همچنین موزه مردم شناسی نیز که در تالارهای شرقی و جنوبی حیاط دوم قلعه فلک الافلاک واقع در خیابان امام (ره) - دوازده برجی خرم آباد راه اندازی گردیده است. در این موزه مجموعه ای از صنایع دستی بومی، معرفی آداب و رسوم در قالب ماکت و عکس و صدا، پوشش و نحوه زندگی سنتی و ... به نمایش درآمده است.

موزه علوم طبیعی خرم آباد

این موزه در جنب ساختمان آموزش و پرورش ناحیه یک خرم آباد واقع در کنار میدان تختی واقع شده است. در این موزه مجموعه ای از گونه های نادر حیوانات به نمایش درآمده است.

 

 

از دیگر موزه های لرستان که در شهر های استان  گردشگران را با میراث تاریخی وفرهنگی لرستان آشنا می کند می توان به این موزه ها در این شهرها اشاره کرد:

موزه تاریخی بروجرد: خیابان صفا - کوچه هلال احمر

موزه مردم شناسی الیگودرز در انتهای بلوار شرقی - کوچه شقایق

موزه مردم شناسی درنور آباد - بلوار شهید بهشتی - خ میراث فرهنگی

موزه مردم شناسی کوهدشت در میدان فرمانداری - خیابان 15 خرداد

گزارش وگرداوری : رضا جودکی نژاد – خبرگزاری برنای لرستان

.

 

 

 

نظر شما