کما سرمایه‌ای نایاب و ناشناخته در خراسان جنوبی

۱۳۹۵/۰۲/۱۱ - ۱۰:۲۳:۲۶
کد خبر: ۳۸۷۰۳۰
کما سرمایه‌ای نایاب  و ناشناخته در خراسان جنوبی
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی، گفت: کما گیاهی نایاب بوده که از ریشه گیاه "کما"، آنغوزه به دست آمده و شیره آنغوزه از زمان‌های خیلی دور همواره به عنوان دارو شناخته شده و از آن برای معالجه یا تسکین موارد زیادی استفاده شده است

به گزارش خبرگزاری برنا  حبیب الله شریفی اظهار کرد: "کما" گیاهی علفی، کرک‌دار، چند ساله، دارای ریشه کمی ضخیم و گوشتی با ساقه قوی و خشن است.

اوادامه داد: این گیاه جزء گیاهان منو کارپیک بوده و بدین معنی که در طول رویش فقط یک بار به گل می‌رود و سپس دوره رویشی آن خاتمه می‌یابد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با بیان اینکه مرحله رشد گیاه از اوایل بهار شروع و تا اواسط تیرماه ادامه دارد، تصریح کرد: سپس دوره خواب بوته‌های نابالغ آغاز و تا بهار سال بعد ادامه دارد.

وی بیان کرد: حیات گیاه توسط اندام‌های زیرزمینی در ریشه و جوانه انتهایی حفظ شده و زادآوری این گیاه فقط از طریق بذر صورت می‌گیرد.

او افزود: رفع ناراحتی‌ها و بیماری‌های گوارشی، عصبی، تنفسی، انعقاد و پایین آوردن فشار خون، دفع انگل‌های معده‌ای و روده‌ای، تشنج، آسم، قاعده آور، دندان درد، صاف کردن صدا و رفع ناراحتی‌های حنجره از مزایای "کما" است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با اشاره به سایر مصارف" کما"، گفت: ضد عفونی زمین و مبارزه با کرم ریشه خوار، انگل کش برای دام، استفاده بعنوان ادویه غذا، تهیه نوعی آش از برگ‌های تازه روئیده و ساقه‌های جوان و غنچه‌های گل، استفاده در عطر سازی و تهیه ضماد، جلوگیری از فساد گوشت و نیز از پودر آن برای نرم کردن گوشت، دفع برخی از حشرات بعنوان خواص آنغوزه نام برده شده است.

شریفی یادآور شد: برداشت این گیاه در استان غیر قانونی بوده و با توجه به خشکسالی‌ها و برداشت‌های بی‌رویه غیر مجاز این گونه گیاهی در حال انقراض است.

وی خاطر نشان کرد: رویشگاه این گیاه تمام دشت‌های استان بوده و رویشگاه عمده آن دشت زیرکوه و دشت اسفدن قاین است.

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز