سرپرست مدیریت ژئوپارک قشم؛

بازدید افزون بر ۳۲ هزار نفر از ژئوسایت دره ستاره ها در قشم

۱۳۹۵/۰۱/۱۴ - ۰۸:۴۳:۳۵
کد خبر: ۳۸۷۲۷۳
بازدید افزون بر ۳۲ هزار نفر از ژئوسایت دره ستاره ها در قشم
سرپرست مدیریت ژئوپارک قشم گفت: 32 هزار و 400 نفر از 25 اسفند سال گذشته تا پایان دهمین روز فروردین امسال از ژئوسایت دره ستاره ها در این جزیره بازدید کردند.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان، حمیدرضا محسن پور افزود: این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود 1.3 برابر شده است.

وی اضافه کرد: این استقبال در شرایطی صورت می گیرد که در چارچوب رعایت استانداردهای شبکه جهانی ژئوپارک های یونسکو و در جهت پیشگیری از آسیب های ناشی از ازدحام گردشگران، بازدید از جاذبه های ژئوپارک قشم با ملاحظه ظرفیت تحمل ژئوسایت ها و با مدیریت زمان صورت می گیرد.

محسن پور با بیان اینکه دره ستاره ها در روستای «برکه خلف» قشم واقع و این روستا چندین سال به عنوان پاکترین روستای ایران شناخته شده است، از گردشگران و بازدیدکنندگان این ژئوسایت خواست که در نظافت و پاکیزگی این منطقه کوشا باشند.

وی با تاکید بر اینکه بازدیدکنندگان از ژئوسایت های قشم باید به نکات ضروری و هشدارها نیز توجه کافی داشته باشند، از تعطیل شدن سایت ها در موقع بارندگی به دلیل جنس تشکیل دهنده این محوطه ها خبر داد.

وی از غذا ندادن به دلفین ها و جلوگیری از ایجاد صدا و آلودگی نوری به هنگام بازدید از سایت تخم گذاری لاکپشت های پوزه عقابی، به عنوان دیگر مولفه هایی یاد کرد که بازدیدکنندگان باید آنها را رعایت کنند.

محسن پور با اشاره به شرایط خاص اقیلمی جزیره قشم، اظهارکرد: بازدیدکنندگان از ژئوسایت های قشم تلاش کنند از خودروهای کرایه ای استفاده کنند که رانندگان آنها کارت راهنما دارند.

سرپرست مدیریت ژئوپارک قشم با بیان اینکه باید در حفظ ژئوپارک جهانی قشم که افتخار ملی و بین المللی ایران است، کوشا باشیم، افزود: با رعایت ضوابط ژئوپارک جهانی قشم می توان این میراث کهن ایران زمین را برای نسل های آتی حفظ کرد.

محسن پور اظهار کرد: ژئوپارک جهانی قشم جلوه ای از زیبایی های الهی و فرصتی مغتنم برای دوستی و تعامل با مردم جزیره قشم است و می توان آن را پیوندی میان مردم بومی و گردشگران دانست.

وی با بیان اینکه پیدایش حجم های زیبای ژئوپارک جهانی قشم هزاران سال زمان نیاز دارد، بر حفظ این بخش از جاذبه های طبیعی قشم تاکید کرد.

ژئوپارک منطقه ای است با وسعت کافی که مرزهای آن به وضوح مشخص شده و چندین پدیده بارز زمین شناسی در محدوده آن قرار دارد و میراث زمین شناختی آن ناحیه با مدیریتی دقیق و دایمی حفظ و نگهداری شود و این محدوده باید بتواند در توسعه اقتصادی جوامع پیرامون خود نقش مؤثری ایفا کند.

ژئوپارک ممکن است علاوه بر پدیده های زمین شناسی از آثار تاریخی، بوم شناسی، باستان شناسی و میراث فرهنگی و طبیعی دیگر برخوردار باشد که ژئوپارک قشم دارای تمامی ویژگی های یاد شده است.

در صورت ورود دوباره ژئوپارک قشم به شبکه جهانی ژئوپارک ها، این ژئوپارک نخستین ژئوپارک خاورمیانه و شمال آفریقاست که ثبت جهانی می شود.

ژئوپارک قشم به عنوان نخستین و یگانه ژئوپارک خاورمیانه در سال 2006 با وسعتی افزون بر 300 هزار هکتار که محدوده غربی جزیره را در برمی گرفت، در فهرست شبکه جهانی ژئوپارک ها ثبت شد اما به دلیل برخی مشکلات از این فهرست حذف شد.

در آن تاریخ فقط 19 کشور جهان ژئوپارک ثبت شده داشتند که ایران نیز به واسطه ژئوپارک قشم یکی از این 19کشور دارای ژئوپارک در شبکه جهانی ژئوپارک ها قرار داشت.

در این میان ژئوپارک قشم به واسطه واقع شدن در منطقه راهبردی خلیج فارس از اهمیت بالاتری برخوردار است و از طرف دیگر، این ژئوپارک به دلیل قرار گرفتن بین ژئوپارک های شرق آسیا و اروپا جایگاه خاصی در منطقه و بین ژئوپارک ها پیدا کرده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز