استاندار گیلان در بازدید از سد سفید رود

سرریز شدن آب سد سفید رود، مانع از صرفه جویی نیست

۱۳۹۵/۰۱/۱۶ - ۱۴:۳۱:۲۶
کد خبر: ۳۸۸۲۱۳
سرریز شدن آب سد سفید رود، مانع از صرفه جویی نیست
استاندار گیلان گفت: سرریز شدن آب سد سفید رود، مانع از نوبت بندی آب کشاورزی و صرفه جویی در مصرف نیست.

به گزارش خبرگزاری برنا از گیلان ، محمدعلی نجفی روز دوشنبه در بازدید از سدسفیدرود در گفت و گو با خبرنگاران گفت: حجم ذخیره آب سد سفیدرود هم اکنون به یک میلیارد و 40میلیون مترمکعب رسیده که این میزان در سال گذشته در همین مدت، 640 میلیون مترمکعب بود.

وی افزود: ظرفیت سدسفیدرود یک میلیارد و 600میلیون مترمکعب است که براثر رسوبی که طی سالیان متمادی انجام شده، این ظرفیت کاهش یافته است .

دکتر نجفی  حجم کنونی آب سد را برای نیاز کشاورزی کافی ندانست و خاطرنشان کرد: با توجه به سرریز شدن و ذخیره مناسب آب این سد، مدیریت بر منابع آب کشاورزی گیلان و نوبت بندی آب همچنان با شدت ادامه خواهد یافت تا سال موفقی از نظر کشاورزی و تولید محصول در استان داشته باشیم.

استاندار گیلان گفت: سرریز شدن آب سدسفیدرود به منظور مدیریت آب برای شخم و خزانه گیری شالیزارها و جلو اندختن زمان کشت برنج صورت گرفته تا کشاورزان بتوانند از این آب، استفاده کنند و از هدر رفت آن به دریا جلوگیری شود.

دکتر نجفی با اشاره به اینکه طی سه سال اخیر پدیده سرریز در آب سد سفیدرود وجود نداشته، افزود: این سرریز شدن آب سد به معنای جلو افتادن زمان شخم مزارع بین 15 تا 20 روز است که این کار هم، 20درصد ذخیره سازی در آب سد را در پی خواهدداشت.

وی اظهار داشت: دولت بدنبال تامین اعتبار و ادامه ساخت سدهای پایین دستی مانند سدشفارود در رضوانشهر و سدهای لاستیکی در استان است و با توجه به دستور رئیس جمهوری، بزودی چهار سد لاستیکی در گیلان به بهره برداری می رسد.

دکتر نجفی یادآور شد: امسال سازمان جهاد کشاورزی استان اقدامات خوبی در زمینه تسطیح و نوسازی اراضی شالیزاری انجام داده که تسطیح 10هزارهکتار از این اراضی، در دستور کار این سازمان قرار دارد که با انجام آن، هم در مصرف آب کشاورزی و هم هزینه های مختلف در تولید محصولات صرفه جویی می شود.

استان گیلان با تولید سالیانه بیش از  700هزارتن برنج سفید 38درصد برنج مرغوب کشور را تولید می کند که معادل غذای 20میلیون نفر می باشد.

سد منجیل یا سفیدرود در سال 1341بر روی رودخانه سفیدرود در منجیل به منظور تامین آب شرب شهرها و کشاورزی جلگه گیلان با ظرفیت بیش از یک میلیارد و 600میلیون مترمکعب به بهره برداری رسید.

استان گیلان 230هزارهکتار اراضی شالیزاری دارد که حدود 80درصد آبیاری اراضی آن از طریق سدسفیدرود در شهرستان رودبار تامین می شوند که اخیراً سد آیت االله بهجت (شهربیجار) جهت آب شرب گیلان جایگزین آب شرب این سد شده است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز