مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان :

آسیب شناسی فرهنگی مهم ترین کاستی حوزه فرهنگ است

۱۳۹۵/۰۱/۲۰ - ۱۳:۰۱:۱۱
کد خبر: ۳۸۹۴۷۴
آسیب شناسی فرهنگی مهم ترین کاستی  حوزه فرهنگ است
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان گفت: مهم ترین کاستی حوزه ی کاری دستگاه های متولی امر فرهنگ ، آسیب شناسی فرهنگی است .

به گزارش خبرنگار برنا در پلدختر ، حجت الاسلام حمیدرضا حنان  در جمع مدیران ادارات ارشاد استان لرستان افزود: پایه و اساس تمام برنامه های فرهنگی همین مسئله آسیب شناسی فرهنگی است که متاسفانه در حد شعار باقی مانده و باید این موضوع در سال جدید به اقدام و عمل منجر شود .

وی به نامگذاری سال جاری به عنوان اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل از سوی مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: موضوع اقدام و عمل آن باید در تمام زمینه ها و حوزه ها به ویژه حوزه ی فرهنگ و هنر مد نظر متولیان امر قرار گیرد .

وی  به عدم اقدام عملی دستگاه های متولی امر فرهنگ در راستای آسیب شناسی آن اشاره کرد و افزود: فعالیت های فرهنگی باید دارای کیفیت و محتوی سازنده ای باشند که این موضوع باید به صورت جدی مورد توجه سازمان ها ، نهادها و تشکیلات مجری امر فرهنگ قرار گیرد .

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان با ابراز تاسف گفت: با توجه به تکثر مجریان امر فرهنگ در کشور که حدود 54 سازمان ، نهاد و تشکیلات هستند اما در بخش کمیت فعالیت های فرهنگی شاهد این آسیب هستیم که بودجه مصوب این امر بدون برنامه ریزی و مدیریت لازم هزینه می شود .

حجت الاسلام حنان افزود: بودجه اختصاصی امور فرهنگی در بخش های دیگر هزینه شده و تنها بخش ناچیزی از آن به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که اصلی ترین متولی این امر است اختصاص می یابد .

وی به بخش کیفی فعالیت های فرهنگی اشاره کرد و گفت: در این بخش نیز با آسیب های زیادی مواجه هستیم که نخستین آن عدم توجه به مهارت های تاثیر گذار در فعالیت های فرهنگی است که این موضوع به عدم مدیریت استراتژی فرهنگی بر می گردد .

وی افزود: اگر مدیریت استراتژی نباشد برنامه ریزی و اجرای فعالیت های فرهنگی با مشکل مواجه خواهد شد یعنی این که از آینده و خطرات دشمن در این حوزه پیش نینی درستی نداشته و به همین دلیل نمی توان از فرصت ها ، مهارت ها و ظرفیت ها به درستی استفاده کرد.

وی عدم تنوع فعالیت های فرهنگی را دومین آسیب این حوزه دانست و گفت:

اقوام و خرده فرهنگ های زیادی در تمام کشور و به ویژه استان لرستان وجود دارد که باید تدوین فعالیت های فرهنگی با توجه به نیاز آنها باشد .

وی افزود: متاسفانه برنامه های فرهنگی با نگاه عمومی برگزار می شود که در بسیاری از موارد نمی تواند پاسخگوی نیاز مخاطبان مختلف فعالیت های فرهنگی باشد .

مدیرکل اداره ارشاد استان گفت: باید با برنامه های ویژه به گونه ای عمل شود که همه مخاطبان با خرده فرهنگ های مختلف بتوانند از این برنامه ها استفاده کنند .

حجت الاسلام حنان افزود: عدم مهارت رهبریت فرهنگی سومین آسیب در زمینه کیفیت فعالیت های فرهنگی است که مدیران دستگاه های فرهنگی خود باید به طور ذاتی فرهنگی باشند .

وی تصریح کرد:البته منظور از فرهنگی بودن مدیر در ظاهر به معنای متداول آن یعنی آموزش و پرورش نیست بلکه مدیر فرهنگی باید برنامه های مدیریتی وی به طور کلی و به خوبی جلوه گر شود تا بتواند در مخاطبان دارای نفوذ کلام و موثر واقع شود .

وی گفت: چهارمین آسیب در حوزه فرهنگ ، عدم فضا سازی فرهنگی است که باید مورد توجه ویژه مجریان امر قرار گیرد .

حجت الاسلام حنان افزود: طراحی برنامه های فرهنگی مختلف ، هنری و قرآنی و غیره هر کدام نیازمند فضا سازی مجزا و متناسب خود است تا به افزایش درک مخاطب از موضوع کمک کند .

وی عدم تفکیک بین معضل و مشکلات فرهنگی را پنجمین آسیب در زمینه ی کیفی فرهنگ دانست و گفت:بسیاری از مدیران فرهنگی از موضوعات متنوع فرهنگی درک درستی ندارند و با آنها به یک نگاه می نگرند در حالی که معضل فرهنگی در حوزه ی باورها ، رفتارها و اعتقادات مردم بروز می کند .

وی با بیان این که مشکل فرهنگی کمبود زیر ساخت ها و اعتبارات است افزود:مدیران فرهنگی باید بر معضلات و مشکلات فرهنگی اشراف کاملی بنا به تعاریف ارایه شده ، داشته باشند . 

وی تصریح کرد: به عنوان مثال در حوزه ی رفتار ، باور و اعتقادات جامعه خود ، مشکلات را با پژوهش و تحلیل درست شناسایی و سپس به طراحی برنامه های متناسب بپردازند .

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان گفت: باید از ظرفیت سایر دستگاه های متولی در این رابطه نیز استفاده شود .

حجت الاسلام حنان عدم شناخت نیازهای مخاطبان را یکی دیگر از آسیب های محتوی فعالیت های فرهنگی دانست افزود:جوانان امروز به عنوان مهم ترین مخاطبان فعالیت های فرهنگی و هنری ذائقه آنها مدام در حال تغییر است که باید به آن توجه شود .

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم با اجرای برنامه های محتوا محور جوانان را از وادادگی و سرسپردگی دور کنیم باید به نیازهای این قشر توجه ویژه داشته باشیم .

وی گفت: البته باید به مقوله های مهم در این رابطه مانند هدایت ، حمایت و نظارت توجه شود تا خدای ناکرده به بهانه فعالیت های فرهنگی ، هنری عفت ، حیا و اخلاق در جامعه زیر پا گذاشته نشود .

حجت الاسلام حنان، مهم ترین و هفتمین آسیب های این حوزه را اخلاق اقتصادی در فعالیت های فرهنگی برشمرد و افزود: مرز بین دیدگاه لائیک و مادی گرایی با تفکر اسلامی در این است که آنان قایل به اخلاق اقتصادی هستند و دین مبین اسلام بر رعایت اخلاق در اقتصاد تاکید دارد .

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان گفت: بنابر این رعایت اخلاق در زمینه های مسایل اقتصادی فرهنگ و هنر نیز باید مورد توجه قرار گیرد .

وی افزود: باید برای اجرای برنامه ها و فعالیت ها ی فرهنگی ، هنری از حیف و میل کردن و ریخت و پاش بیت المال به این بهانه جلوگیری شود .

وی عدم توجه مدیران به مسایل درون سازمانی را هشتمین آسیب در حوزه محتوایی فعالیت های فرهنگی دانست و گفت: حمایت معنوی و مادی از کارکنان و خدمتگزاران حوزه ی فرهنگ و هنر می تواند علاوه بر افزایش و ایجاد انگیزه در اجرای فعالیت ها به بروز خلاقیت و بالا بردن کیفیت برنامه ها بیانجامد .

حجت الاسلام حنان افزود: اعتبارات ناچیز موجب شده تا در خصوص حمایت مادی از کارکنان حوزه فرهنگ با مشکل روبرو شده که نباید این مسئله ما را از حمایت معنوی آنها غافل کند .

وی تصریح کرد: تامین نیازهای روحی ، روانی خدمتگزاران فرهنگی در بسیاری از موارد موجب دلگرمی  و افزایش تعامل سازمانی آنها می شود .

وی عدم تحلیل قوی مدیریت نسبت به مسایل فرهنگی را نهمین و آخرین آسیب  های مهم فعالیت های فرهنگی دانست و افزود: مهم ترین ویژگی های یک مدیر فرهنگی داشتن قدرت ، شجاعت ،تدبیر و  تحلیل درست می باشد .

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان گفت: چنانچه مدیر فرهنگی فاقد این ویژگی ها باشد موجب نگاه نادرست وی از مسایل فرهنگی و در نهایت برداشت غلط از نیازها و ملزومات است .

حجت الاسلام حنان به بررسی مشکلات اداری موجود پرداخت و افزود: ما به عنوان یک دستگاه فرهنگی دو نوع وظیفه داریم یکی اجرای برنامه های فرهنگی و هنری و ایاد زمینه های تعالی این امر مهم ودیگری انجام کارهای روز مره اداری است .

وی تصریح کرد:مسوولان نباید در انجام وظایف خود خیلی بودجه محور باشند و به بهانه کسری بودجه از انجام وظایف روزمره خود کوتاهی نکنند .

مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان لرستان گفت:رعایت نظم و انضباط ، دقت در انجام امور محوله و حضور فعال در محل کار از جمله امور مهمی هستند که باید همواره مد نظر کارکنان قرار گیرد و به هیچ بهانه ای این امور را نادیده نگیرند . 

وی از مدیران ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان های استان لرستان خواست که در نوبت بعدازظهر در مجتمع های فرهنگی و هنری حضور پیدا کرده تا بر فعالیت انجمن های فرهنگی و هنری جهت جلوگیری از بروز مسایل حاشیه ای نظارت بیشتری داشته باشند .

حجت الاسلام حنان افزود: واگذاری فضاهای مازاد فرهنگی و هنری به بخش خصوصی از مهم ترین دستور کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است .

وی تصریح کرد: این امر علاوه بر ایجاد شغل در بخش خصوصی به تامین منابع مالی جدید و قانونی توسط ادارات نیز کمک می کند .

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان از مهم ترین وظایف مدیران شهرستان  را نگاه ویژه به اجرای برنامه های مشترک دانست و گفت: مدیر موفق کسی است که با توجه به کمبود بودجه و لزوم اجرای برنامه های فرهنگی ، هنری بتواند از ظرفیت سایر دستگاه های دولتی جهت اجرای برنامه ها بهره گیری کند .

حجت الاسلام حنان با بیان این که تمام فعالیت های فرهنگی ، هنری باید با مجوز و نظارت اداره کل ارشاد اسلامی باشد ،افزود: تمام فعالیت های فرهنگی ، هنری باید با نظارت و مجوز اداره کل ارشاد اسلامی استان باشد و در غیر این صورت مدیران شهرستان پاسخگوی مستقیم انجام فعالیت های غیر قانونی و بدون مجوز در این حوزه هستند .

وی لازمه مدیریت فرهنگی را نگرش همه جانبه مدیران به تمام مسایل فرهنگ و هنر دانست و تصریح کرد:مدیران با نگاه همه جانبه به نیازهای فرهنگی و هنری شهرستان به اجرای برنامه پرداخته و تنها به یک و یا چند زمینه خاص اکتفا نکرده و برنامه های متنوع و متعدد داشته باشند  .

حجت الاسلام حنان افزود: بیان خدمات و کارهای انجام شده در زمینه فرهنگی و هنری یکی از مهم ترین وظایف مجریان سیاست های فرهنگی و هنری دولت است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان گفت: عموم مردم باید از وضعیت موجود و کارهای انجام شده با اطلاع شوند تا در برابر نقدهای غیر کارشناسانه و معاندانه ی برخی افراد بتوانند تصمیم گیری و اقدام درست داشته باشند .

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز