شهردار کرمانشاه:

زمین کرمانشاه امسال نفس می کشد

۱۳۹۵/۰۱/۲۱ - ۱۲:۰۹:۱۴
کد خبر: ۳۸۹۶۶۶
زمین کرمانشاه امسال نفس می کشد

به گزارش  خبرگزاری برنا و به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری، شهردار کرمانشاه با اشاره به در پیش بودن روز جهانی زمین پاک گفت: نامگذاری یک روز به عنوان روز زمین پاک نباید ما را درگیر کلیشه و رفتارهای نمادین و یکروزه به این مناسبت بکند و در دیگر ایام سال به جفای مان در حق زمین ادامه دهیم.

دکتر عبدالرضا شعبانی افزود: مقام معظم رهبری امسال را سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل معرفی نمودند و ما نیز این فرموده رهبر و نامگذاری امسال را که تکلیف را بر همگان روشن کرده است، چراغ راه قرار داده و فعالیتهای مجموعه شهرداری کرمانشاه را بر این اساس تعریف کرده ایم.

وی افزود: امسال بر آن هستیم تا به جای یکروز زمین پاک، از هم اکنون و با این هدف که در سال 95 شهر کرمانشاه را از نخاله ساختمانی پاک کنیم، در طرحی جهادی، در طول سال اقدام به پاکسازی شهر بنماییم.

وی گفت: در آغاز این طرح، با ماشین آلات خدمات شهری و  نیروهای خدماتی منطقه و نفرات و دستگاههای شرکت مدیریت پسماند، جمع آوری و پاکسازی سطح منطقه 3 و حاشیه شهر در شهرک کهریز از نخاله های ساختمانی شهر کرمانشاه شروع شد و نه تنها تا روز زمین پاک(دوم اردیبهشت) بلکه در طول سال ادامه می یابد.

 شهردار کرمانشاه افزود: برنامه پاکسازی مسیرهای ورودی و خروجی و حاشیه شهر از زباله و نخاله های ساختمانی تا زمانیکه همه حاشیه شهر از وجود نخاله و زباله پاک شود ادامه خواهد داشت.

وی گفت: زمین و منابع طبیعی محدود است و باید مراقب این ثروت محدود باشیم و میراث گذشته را با امانتداری به آیندگان انتقال دهیم و از آلودگیهای زیست محیطی بکاهیم.

وی ادامه داد: زندگی شهری چند تهدید بزرگ برای محیط زیست به همراه دارد که تولید زباله های شهری و نخاله های ساختمانی از آن جمله هستند.

دکتر شعبانی تأکید کرد: کمک به حفظ محیط زیست از دو صورت تحقیق می یابد. یکی کاهش استخراج مواد اولیه از منابع طبیعی و دیگری کاهش آلودگی های ناشی از انباشت این مواد در طبیعت است.

وی با بیان اینکه تولید نخاله های ساختمانی اجتناب ناپذیر است، خاطرنشان کرد: باوجود عدم رونق ساخت و ساز، درحال حاضر روزانه حداقل 3 هزار تن نخاله در شهر کرمانشاه تولید می شود.

شهردار کرمانشاه با اشاره به اینکه با استفاده از نخاله های ساختمانی علاوه بر کاهش استخراج از معادن می توان از انباشتگی این نخاله ها نیز جلوگیری کرد، افزود: خاک و ضایعات ساختمانی رها شده  در شهرها و حاشیه آنها خطرات بسیار زیادی برای محیط زیست و سلامت شهروندان در پی دارد که می تواند باعث مشکلاتی برای شهروندان شود و علاوه بر آن سبب نازیبایی منظر شهر و بعضا بروز سانحه نیز خواهد شد.

وی تصریح کرد: متأسفانه در رابطه با مدیریت دورریزهای ساختمانی در ایران، به علت نبود قوانین و مقررات و دستورالعمل های ملی و منطقه ای مشکل مواد زائد جامد به صورت یک معضل درآمده است.

وی با اشاره به اینکه حجم زیاد دورریزهای ساختمانی ناشی از فعالیتهای عمرانی (ساخت و ساز، تعمیر، تخریب و نوسازی) موجب بروز مشکلات زیادی از جمله مشکلات زیست محیطی شده است، گفت: با توجه به محدودیت منابع طبیعی و حفظ محیط زیست، بهینه ترین راهکار استفاده مجدد از دورریزهاست.

به گفته شهردار کرمانشاه، مدیریت مصالح قابل بازیافت دورریز ساختمانی از مهم ترین راهکارهای اقتصادی درکشورهاست. چرا که ضمن کاهش میزان ضایعات بر استفاده مجدد و بازیافت آن تأکید دارد.

وی ادامه داد: بازیافت دورریزهای ساختمانی می تواند احتیاج به انرژی و منابع طبیعی و نیز مقدار زمین مورد نیاز برای استخراج منابع و دفع بهداشتی راکاهش می دهد.

دکتر شعبانی یکی از بهترین برنامه ها در مدیریت دورریزهای ساختمانی را بازیافت آن ها عنوان کرد که به لحاظ صرفه جویی های اقتصادی و فواید محیط زیست مورد توجه قرار گرفته است

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز