مهیا نبودن ییلاق

دردسر جدید برخی عشایر استان سمنان

۱۳۹۵/۰۱/۲۵ - ۱۶:۱۹:۴۶
کد خبر: ۳۹۰۸۷۶
دردسر  جدید برخی عشایر استان سمنان
مدیر امور عشایری استان سمنان از کوچ زودهنگام و پیش از موعد برخی عشایر این استان در برخی مناطق به‌علت بروز خشکسالی و نبود شرایط مناسب برای چرای دام‌ها خبر داد.

 به گزارش خبرگزاری برنا «حشمت‌الله جدیدی» اظهار کرد: البته همه عشایر استان سمنان با این مشکل مواجه نیستند و تنها در برخی مناطق که پیش از سال بارندگی‌های مناسبی نداشته و مراتع آن‌ها از پوشش گیاهی خوبی برخوردار نیست این معضل گریبان‌گیر عشایر شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به عشایر مستقر در برخی مناطق نظیر بیارجمند، خارتوران و... اشاره کرد.

وی با بیان این‌که عشایر استان سمنان در سال 92 نیز با همین مشکل مواجه شدند، خاطرنشان کرد: متأسفانه خشکسالی سبب شده که به سبب نبود مرتع عشایر این مناطق از هم‌اکنون از قشلاق حرکت کنند.مدیر امور عشایری استان سمنان با اشاره به استقرار برخی عشایر در مناطق تحت نظارت از تلاش محیط‌زیست برای خروج زودتر عشایر از برخی مناطق و درخواست عشایر برخی مناطق خارتوران برای توافق با حضور کوتاه‌مدت آنها در برخی مناطق مستعدتر خبر داد و افزود: خوشبختانه با تعاملی که بوجود آمد منابع‌طبیعی استان مجوزهای لازم را به این عشایر داده و از این‌رو با کمی تأخیر کوچ خواهند کرد.

جدیدی در پاسخ به پرسش ایسنا در خصوص خدمات امور عشایری این استان به عشایر در حال کوچ، تصریح کرد: هم‌اکنون در حال آبرسانی به برخی مناطق پیش‌بینی شده در «میان‌بند»ها هستیم تا عشایر با استقرار در این مناطق بتوانند به شکل پیاده به کوچ خود ادامه دهند و دام‌های آنها نیز از مراتع میان‌بند استفاده کنند.

وی از فراهم بودن بسترها برای کوچی امن برای این دسته از عشایر استان خبر داد و خاطرنشان کرد: همه‌ی ایل‌راه‌ها و جاده‌های عشایری استان آماده شده‌ و عشایر برای کوچ خود با مشکلی روبرو نمی‌شوند. ضمن این‌که در مسیر کوچ از طریق امکاناتی که فراهم شده به‌صورت سیار به عشایر در حال کوچ آبرسانی می‌شود.

مدیر امور عشایری استان سمنان در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا در خصوص تأثیر کوچ زودهنگام از قشلاق و ورود زودهنگام عشایر به ییلاق اظهار کرد: متأسفانه در این شرایط ییلاق نیز آماده نیست و عشایر نمی‌توانند به علت سرمای زیاد ییلاق، عدم آب شدن برف در ارتفاعات ییلاقی و بسیاری موارد دیگر به ییلاقات کوچ کنند.

جدیدی تصریح کرد: از آنجا که مسیر کوچ برخی از این عشایر 200 تا 300 کیلومتر و گاه بیشتر نیز به طول می‌انجامد معمولاً کوچ پیاده نیز به درازا می‌کشد، از این‌رو یکی از راه‌ها استفاده بیشتر از مناطق میان‌بند است ضمن این‌که امور عشایری نیز در مسیر کوچ تمهیداتی برای کمک به عشایر نیز اندیشیده است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز