عضو هیئت نمایندگان اتاق تبریز:

تعطیلی واحدهای تولیدی صرفا به علت کمبود منابع مالی نیست

۱۳۹۵/۰۱/۲۵ - ۱۲:۴۷:۲۹
کد خبر: ۳۹۱۸۹۵
تعطیلی واحدهای تولیدی صرفا به علت کمبود منابع مالی نیست
ژائله گفت: هنوز زیرساخت های شهرک سلیمی همچون جاده، کیفیت مناسبی ندارد و هنوز سیستم فاضلاب آن راه اندازی نشده است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق تبریز و مدیرعامل مجموعه شیرین عسل گفت: در شهر ک سلیمی بالغ بر 420 واحد تعطیل هستند ولی آماری که مدیرعامل شهر ک های صنعتی ارائه داده است میزان کمتری را نشان می دهد.

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، یونس ژائله افزود: بحث اصلی این است که درآمد ایجاد شده در این شهرک در سال های قبل به جای اینکه صرف زیرساخت این شهرک بشود در شهرک های دیگری سرمایه گذاری شده که شاید تا صد سال دیگر هم هیچ متقاضی برای سرمایه گذاری و ایجاد واحد تولیدی و صنعتی در آن نباشد.

وی اضافه کرد: هر کس هر کجا توانسته شهرک ایجاد کرده است، هر نماینده ای اصرار کرده که در حوزه انتخاباتی خودش یک شهرک ایجاد کند به جای اینکه زیر ساخت های لازم برای شهرک های موجود را مهیا کنند. وی در این زمینه خاطر نشان کرد که هنوز زیرساخت های شهرک سلیمی همچون جاده، کیفیت مناسبی ندارد و هنوز سیستم فاضلاب آن راه اندازی نشده است.

وی خاطرنشان کرد: برای تولید کالاهای با کیفیت برای رقابت در بازارهای جهانی توجه به زیرساخت های شهرک های صنعتی مهم و ضروری است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق تبریز در خصوص استفاده از فرصت های به عمل آمده بعد از رفع تحریم ها گفت: اقتصاد کشور با بحران بیکاری مواجه است و اگر بعد از رفع تحریم ها نتوانیم از فرصت به دست آمده استفاده بکنیم نمی توانیم خودمان را ببخشیم.

وی ادامه داد: فرصتی برای ارتباط بین المللی ایجاد شده ولی از این فرصت و موفقیت نتوانستیم استفاده مناسبی به عمل آوریم و به عناوین مختلف چه به صورت آگاهانه و چه نا آگاهانه در حال تخریب آن هستیم.  

وی افزود: آمار واحدهای تولیدی که تعطیل شده اند خیلی بیشتر از آمارها و ارقامی است که در گزارش های علی یزدانی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ارائه می شود. باید بررسی شود که چرا این واحدها تعطیل شده اند؟

مدیرعامل مجموعه شیرین عسل علت تعطیلی واحدهای تولیدی و صنعتی را دو عامل مهم؛ ضعف تکنولوژی و عدم اهلیت، خواند و در این خصوص گفت: ضعف تکنولوژی باعث اتلاف انرژی و منابع مالی کشور شده است. وی در خصوص عدم اهلیت افزود: افرادی وارد میدان تولیدی و صنعت شده اند که هرگز تجربه و دانش این کار را نداشته اند و صرفا با روابط اداری ناسالم و از طریق رانت سرمایه های محدود کشور را نابود کرده اند که  قابل جبران نیست.

وی در این خصوص خاطرنشان کرد: همه می دانیم که منابع کشور محدود است و با وجود وزیر دانایی مثل آقای نعمت زاده و فرمانده خوبی مثل آقای جهانگیری انتظار داریم که خطاهای مدیریتی به حداقل ممکن کاهش پیدا کند.

 عضو هیئت نمایندگان اتاق تبریز گفت: می بایستی ریشه مشکلات را پیدا کنیم و برای حل آنها راهکارهای علمی و عملی ارائه دهیم.

 وی ایجاد خوشه های صنعتی و کنسرسیوم های صادراتی را دو عامل مهم در خروج از وضعیت موجود خواند و افزود: اگر در این دو نقطه متمر کز شویم و اختیارات لازم را به مقامات استانی بدهیم تا آنها منابع مورد نیاز  واحدهایی که می توانند کار و اشتغال ایجاد کنند را حمایت کنند، یعنی از این واحدها بخواهند در قبال هر میلیارد تومانی که می گیرند به همان نسبت ایجاد اشتغال بکنند، می توانیم با منابع و امکانات موجود بسیاری از مشکلات را مرتفع کنیم.

وی چنین کاری را یک کار حرفه ای و تخصصی  خواند و افزود: به فرض مثال، اگر در صنایع غذایی استان ما تعداد 200 واحد تعطیل شده داریم علت اینها را تشکل ها و انجمن مربوطه توضیح دهد که چرا تعطیل شده اند؟ آیا ضعف تکنولوژیکی دارد؟ اهلیتش را نداشتند؟ محصولات تولیدی شده بازار ندارد؟ مشکل برند دارند؟  و... بعد باید راهکار بدهند تا جوابگو باشیم.

وی ادامه داد: اگر حمایت های ما بدون علت یابی باشد باز با همان مسائل و مشکلات قبلی مواجه خواهیم شد. وی اعتماد به تشکل های صنفی و انجمن های تخصصی را لازمه خروج از شرایط موجود خواند و افزود: تشکل ها را مردم خودشان ایجاد و مدیریت آنها را خودشان بر اساس تجربه و شناخت انتخاب می کنند که نتیجه منطقی آن جلوگیری از خطا و کمتر شدن اشتباهات فاحش است.

ژائله در خصوص تعطیلی واحدهای تولیدی و صنعتی گفت: تعطیلی واحدهای تولیدی صرفا به علت کمبود منابع مالی نیست.

وی با انتقاد از برخی مقرراتی که وزارت جهاد کشاورزی در بحث واردات تدوین کرده است، افزود: می گویند از گندم کار حمایت می کنیم بدون اینکه آماری از میزان واقعی تولید داشته باشند جلوی کلیه واردات گندم را گرفته اند!

وی افزود: اگر می خواهید از کشاورز و تولیدات آن حمایت بکنید بروید زمین های کشاورزی را شناسنامه دار بکنید و از آن زمین شناسنامه دار و کشاورز حمایت کنید، کسی مخالف حمایت از کشاورز نیست ولی نباید شکر که در دنیا یک هزار تومان قیمت دارد مصرف کننده ایرانی آن را با قیمت دو هزار و سیصد تومان خریداری کند.

وی با اعلام این نکته که با شرایط فعلی و محدودیت های ایجاد شده در واردات شیر خشک، گندم و شکر نمی توان با رقبای خارجی رقابت کرد خواستار تشکیل جلسه ای با اعضای هیئت دولت و وزیر صنعت و معدن و تجارت برای بررسی و حل مشکلات پیش روی واحدهای صنعتی و تولیدی شد. 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز