توسعه صنعت در ایلام مشوق ندارد

۱۳۹۵/۰۱/۲۷ - ۱۰:۵۳:۵۹
کد خبر: ۳۹۱۹۹۲
توسعه صنعت در ایلام مشوق ندارد
معاون امور صنایع و معادن صنعت، معدن و تجارت استان ایلام با بیان اینکه مشوقی برای توسعه صنعت در استان وجود ندارد، گفت: رونق در صنعت استان منوط به همراهی کلیه دستگاه‌های مرتبط و سیستم بانکی است.

به گزارش خبرگزاری برنا- ایلام-معاون امور صنایع و معادن صنعت، معدن و تجارت استان ایلام با بیان اینکه مشوقی برای توسعه صنعت در استان وجود ندارد، گفت: رونق در صنعت استان منوط به همراهی کلیه دستگاه‌های مرتبط و سیستم بانکی است.

مهندس «رضا محمدرحیمی» با اشاره به اینکه در حال حاضر سیمان، محصولات پتروشیمی، صنایع غذایی و معدنی، مصالح ساختمانی و منسوجات پلاستیکی و فلزی از مرز بین‌المللی مهران به عراق صادر می‌شود اظهار کرد: محصولات تولیدی برای صادرات باید قیمت تمام شده پائینی داشته باشند تا توان رقابت با محصولات مشابه و بازاریابی در کشور مقصد را داشته باشد.

وی با بیان اینکه دسترسی به مواد اولیه، مالیات، بیمه، تکنولوژی خط تولید، تعمیر و نگهداری خط و سایر عوامل در تولید یک محصول دخیل هستند، افزود: متاسفانه در برخی از موارد مالیات بر فروش از واحدهای تولیدی بعضا زیان‌ده اخذ می‌شود که همین امر باعث تعطیلی برخی از شرکت‌های تولیدی استان ایلام شده است.

معاون امور صنایع و معادن صنعت، معدن و تجارت استان ایلام اضافه کرد: فرهنگ سرمایه‌گذاری و تکریم سرمایه‌گذار در برخی از دستگاه‌های متولی وجود ندارد که این موضوع به نوعی آسیبی به صنعت استان وارد کرده است.

محمدرحیمی با اشاره به اینکه در طول چند سال گذشته رکودی بر کشور حاکم بوده که این رکود در صادرات نیز خودنمایی کرده است، خاطرنشان کرد: صادراتی که نفت در آن نباشد طراز بسیار پائینی دارد و در سطح استان نیز رونق صادراتی ما از مرز بین‌المللی مهران به عراق به دلیل صدور مصالح ساختمانی بوده است.

وی حضور کشورهای ترکیه و چین و همچنین ناامنی در کشور عراق را به نوعی باعث حضور کم رنگ ما در بازار عراق دانست و گفت: مقوله صادرات برای واحدهای تولیدی، نقدینگی زیادی را می‌طلبد چرا که اگر پول صادرات دیرتر از موعد مورد انتظار به صندوق واحد تولیدی ریخته شد، خط تولید متوقف نشود.

معاون امور صنایع و معادن صنعت، معدن و تجارت استان ایلام با بیان اینکه نظام بانکی ما از سال 89 تقریبا هیچ کمکی به صنعت استان نکرده است، عنوان کرد: بانک‌ها تسهیلات می‌دهند ولی این تسهیلات به بخش غیرمولد اختصاص می‌یابد و عملا صنعت و تولید از این تسهیلات محروم هستند و این نکته را نباید فراموش کرد که اگر سرمایه‌گذاری بخواهد وارد میدان سرمایه‌گذاری در استان شود بانک‌ها حاضر به تامین مالی پروژه مورد نظر آن نیستند.

محمدرحیمی یادآور شد: نباید سخت گیرانه با تولید برخورد شود چرا که حال اقتصاد کشور خوب نیست و به همین خاطر رهبری معظم انقلاب چند سالی است که تاکید ویژه‌ای بر بحث اقتصاد مقاومتی دارند و حتی امسال را به نام «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نامیدند که البته این موضوع برای امسال جای امیدواری دارد.

وی با اشاره به اینکه تنها در 4 استان کشور سرمایه‌گذار خارجی فعالیت دارد، تاکید کرد: فرصت‌ها باید دقیق‌تر بررسی شوند به عنوان مثال سرمایه‌گذار وقتی که به استان می‌آیند و شرایط را برای سرمایه‌گذاری و تامین زیرساخت‌ها نامناسب می‌بیند شوربختانه تمایلی برای کار پیدا نمی‌کند و در اینجا باید گفت که ما در استان ایلام در چه آیتمی جزء 10 استان برتر کشور هستیم که بخواهیم در صنعت باشیم، ما به اصفهان نمی‌رسیم ولی باید در جایگاه خودمان اصفهان کوچکی باشیم.

معاون امور صنایع و معادن صنعت، معدن و تجارت استان ایلام اظهار کرد: در سال جاری از طریق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، واحدهای نیمه فعال و راکد در سطح کشور شناسایی می‌شوند که در این راستا حدود 200 واحد در فاز اول در سطح استان شناسایی شده‌اند که تامین سرمایه در گردش، تامین ماشین‌آلات، افزایش نرخ ارز، فقدان بازار و بدهی‌های معوق بانکی عمده‌ترین عامل شناسایی واحدهاست که باید پیگیری شوند.

محمدرحیمی با بیان اینکه زیرساخت برای توسعه صنعت در استان فراهم نشده است، اضافه کرد: زیرساخت می‌تواند فراهم شود ولی البته باید در نظر گرفت که این زیرساخت با چه قیمتی تامین می‌شود، باید گفت که نیروگاهی در این استان وجود ندارد که برق مورد نیاز واحدها را تامین کند و یا به عبارتی مشوق‌های ملموس به سمت مناطق توسعه یافته برای توسعه صنعت در استان وجود ندارد.

وی تصریح کرد: وضع مالیات‌های سنگین صنعت استان را می‌آزارد. فرهنگ کارگری در استان مشکل دارد چرا که استان ما سابقه‌ای پیشه‌گرانه دارد ما صنعتی نبوده‌ایم و فرهنگ صنعتی نداریم، پتانسیل لازم را داریم ولی نمی‌توانیم از آنها استفاده کنیم.

معاون امور صنایع و معادن صنعت، معدن و تجارت استان ایلام با اشاره به اینکه منابع کشوری بر اساس جمعیت توزیع می‌شود، گفت: در سطح استان 539 واحد صنعتی داریم که از این تعداد 334 واحد فعال بوده که برخی از آنها قابلیت صادرات دارند و 160 واحد تعطیل و 45 واحد نیمه فعال و فصلی وجود دارد.

محمدرحیمی تاکید کرد: عده‌ای از واحدهای صنعتی موجود در استان به دلیل سیاست‌های بانکی و عملکرد خودشان زمین‌گیر شده که نیازمند کمک هستند و نظام بانکی باید با صنعت همکاری داشته باشند، نکته قابل توجه اینکه قراردادهای صنعت و بانک اصلا مشارکتی نیستند چرا که بانک فقط در سود با واحد صنعتی مشارکت دارد و در صورت زیان ده بودن، واحد صنعتی را رها می‌کند.

وی با بیان اینکه بانک باید راه‌انداز اقتصاد باشد، ادامه داد: کارشناسان بانک‌ها همه طرح‌ها را کارشناسی می‌کنند، مگر می‌شود یک کارشناس در همه زمینه‌ها تخصص داشته باشد همین امر ضرباتی را به صنعت استان و سایر بخش‌های اقتصادی وارد کرده که البته باید سهم خود را به صنعت پرداخت کنند.

معاون امور صنایع و معادن صنعت، معدن و تجارت استان ایلام با اشاره به برنامه‌های سال جاری در بخش صنعت، گفت: برای سال جاری طرح پایش واحدهای صنعتی در نظر گرفته شده که تسهیلات سرمایه در گردش ارزی به صورت یوزانس برای مرحله اول در استان ایلام 13 میلیون دلار در نظر گرفته شده است.

محمدرحیمی با ابراز گلایه از اینکه نیازسنجی در بازار عراق به درستی صورت نگرفته است، اظهار کرد: واحدهای صنعتی قدیمی در استان بازار فروش را در نظر نگرفته‌اند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز