وزیر اقتصاد در کرمان عنوان کرد:

لزوم برداشتن قدم های موثر برای تقویت توان تولید کشور/لزوم برداشتن قدم های موثر برای تقویت توان تولید کشور

۱۳۹۵/۰۱/۲۷ - ۰۰:۵۹:۰۲
کد خبر: ۳۹۲۱۲۹
لزوم برداشتن قدم های موثر برای تقویت توان تولید کشور/لزوم برداشتن قدم های موثر برای تقویت توان تولید کشور
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: باید در جهت تقویت توان تولید کشور و افزایش تولید قدم های موثری را برداریم و رسالت دولت می دانیم که شرایط را برای سرمایه گذاری، ارتقای بهره وری و افزایش تولید فراهم کنیم.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ علی طیب نیا روز پنجشنبه در آئین افتتاح کارخانه فولاد سازی بردسیر افزود: برقراری آرامش در اقتصاد، شرط اصلی برای افزایش تولید است و در شرایطی که روزانه شاهد تغییر قیمت ها باشیم، زمینه برای افزایش تولید فراهم نمی شود.

وی تاکید کرد: به دنبال آن هستیم که محدودیت ها و موانع تولید را شناسایی و مرتفع کنیم و این امر در طول فعالیت دولت همواره مد نظر بوده است.

طیب نیا خاطرنشان کرد: در تمام دوران فعالیت دولت تدبیر و امید، اولویت تلاش ها برای ارتقای تولید در کشور بوده است.

وی ادامه داد: در سالهای اخیر دو تکانه بسیار بزرگ و سهمگین را در کشور تجربه کرده ایم که یکی از این موارد تحریم های همه جانبه و ظالمانه بود که مشکلات متعددی را برای کشور ایجاد کرد و به دنبال آن نیز کاهش شدید قیمت نفت مشکلات زیادی را ایجاد کرد.

وی عنوان کرد: اگر چه تحریم ها ظالمانه بود و مشکلات زیادی را ایجاد کرد اما موجب شد که نقاط ضعف و آسیب خود را بهتر بشناسیم.

وی یادآور شد: در دوران پسا تحریم که محدودیت های ناشی از تحریم ها به تدریج در حال برطرف شدن و فرصت ها و شرایط جدیدی برای کشور در حال مهیا شدن است، تصمیم جدی داریم با اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی این آسیب ها را ترمیم کنیم.

طیب نیا گفت: نباید اجازه دهیم مواردی که در گذشته در اقتصاد ما وجود داشته و تولید ما را در برابر تکانه های خارجی آسیب پذیر کرده بود، تکرار شود.

 

***سطح رشد اقتصادی کشور پائین است

وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز سطح بسیار پایین رشد اقتصادی در کشور را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: در 40 سال گذشته متوسط رشد اقتصادی کشور 3.2 درصد بوده است که به زحمت می تواند افزایش جمعیت را جبران کند.

طیب نیا عنوان کرد: برای بهبود زندگی مردم ایران، مقابله با فقر و نداری و برای ارتقای موقعیت ایران در عرصه بین المللی باید به رشدهای اقتصادی بالاتر دست یافت.

وی با تاکید بر اینکه با رشد اقتصادی 3.2 نمی توان از عزت و احترام ایرانی مسلمان حراست کرد، ادامه داد: رشد باید از روند مستمر و پایدار برخوردار باشد که بتواند آرامش را در جامعه ایجاد کند.

وی با اشاره به اینکه سهم پایین بهره وری در رشد اقتصادی یکی دیگر از مشکلات اقتصادی کشور است، عنوان کرد: وابستگی اقتصاد به درآمدهای نفتی، دولتی بودن اقتصاد و نقش بالای دولت در تولید کشور دو بیماری مزمنی است که اقتصاد ما از آن رنج می برد.

وی خاطرنشان کرد: در سیاست های اقتصاد مقاومتی برنامه ریزی شده که با این بیماریها مقابله شده و اقتصاد به رشد اقتصادی مستمر و پایدار دست یابد.

طیب نیا ادامه داد: این رشد باید مبتنی بر ظرفیت های داخلی کشور باشد و بتوانیم از ظرفیت های اقتصاد بین المللی نیز بهره مند شویم.

وی تاکید کرد: کشور ما از مواهب متعددی برخوردار است و امکانات و فرصت های زیادی در آن وجود دارد که باید از آنها به نحو مناسب استفاده شود.

 

***لزوم برداشتن قدم های موثر برای تقویت توان تولید کشور

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: باید در جهت تقویت توان تولید کشور و افزایش تولید قدم های موثری را برداریم و رسالت دولت می دانیم که شرایط را برای سرمایه گذاری، ارتقای بهره وری و افزایش تولید فراهم کنیم.

وی یادآور شد: در ستاد اقتصاد مقاومتی 12 برنامه ملی تنظیم شده تا اهداف اقتصاد مقاومتی محقق شود و رشد اقتصادی پایدار در کشور حاصل شود.

طیب نیا با تاکید بر اینکه شرایط لازم برای ارتقای تولید در کشور فراهم شده است، عنوان کرد: در دوران جدید که شرایط برای سرمایه گذاری در حال انجام است باید شرای ط حضور گسترده مردم در این عرصه نیز فراهم شود.

وی با اشاره به این مطلب که باید مردم خود را در فعالیت های اقتصادی شریک بدانند گفت: بهبود فضای کسب و کار، شرط لازم برای حضور هرچه بیشتر مردم در عرصه توسعه اقتصادی است و دولت این امر را رویکرد اصلی خود انتخاب کرده است وهمه دستگاه ها باید در این حوزه اقدامات موثری را انجام دهند.

وی تاکید کرد: وزارت اقتصادی و دارایی متولی اجرای این برنامه ملی است و باید عوامل محیطی که هزینه سنگینی را بر فعالان بخش خصوصی تحمیل می کند شناسایی شود و تاکنون نیز شناسایی های ارزشمندی در این راستا انجام شده است.

وی با تاکید بر اینکه بزرگترین مشکل توید در کشور وابستگی اقتصاد کشور به نفت است، گفت: ریشه همه مشکلات ما در فرایند رشد در وابستگی به درآمدهای نفتی است و اگر مالیات جایگزین نفت شود، مشکلات صنایع ما برطرف و زمینه برای رشد فراهم می شود.

وی تاکید کرد: اگر دولت از محل نفت ارتزاق کند وضعیت تولید و درآمدهای مالیاتی برای وی مهم نخواهد بود و اگر به درآمدهای مالیاتی وابسته شود، به تولید توجه بیشتری می کند.

طیب نیا گفت: هر چه تولید فربه تر و بهتر شود، پایه بزرگتری برای مالیات در کشور ایجاد می شود.

وی افزود: اگر سیاست های مالیاتی ما در شرایط رکورد به کاهش تولید بیانجامد اولین کسی که ضرر می کند سیستم مالیاتی و دولت خواهد بود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: جهت گیری در طرح جامع این است که شرایط برای فعالان اقتصادی فراهم شده و فشار اقتصادی از پایه تولید برداشته شود و به به پایه مصرف مننتقل شود.

طیب نیا اظهار کرد: شرایط در سیستم مالیاتی به گونه ای بوده که تمام فشار مالیاتی بر عهده تولید کننده بوده است و عمده آن در بخش صنعت و معدن بوده است.

وی خاطرنشان کرد: این شرایط باید تغییر کند و باید بخش عمده مالیات به مصرف منتقل شود و مالیات بر ارزش افزوده با همین هدف مطرح شد که تاکنون کامل اجرایی نشده است.

وی گفت: در برنامه ریزی ها تصمیم بر این است که مالیات بر ارزش افزوده را کامل و صحیح اجرایی کنیم.

وی ادامه داد: در حوزه تولید نیز به دنبال حذف معافیت های بی جا و غیر ضروری هستیم و با فرار مالیاتی نیز به صورت جدی مقابله می کنیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: باید برای حمایت از تولید، سیسم مالیاتی خود را باز آرایی کنیم و امیدواریم در اسرع وقت شاهد تکمیل طرح جامع مالیاتی در کشور باشیم.

 

*** همدلی بسیار خوبی در استان کرمان وجود دارد

طیب نیا با اشاره به اینکه همگرایی و همدلی بسیار خوبی در بین مدیران استان کرمان وجود دارد، گفت: این امر می تواند موجبات شتاب گیری فرایند توسعه در استان کرمان را ایجاد کند.

وی افزود: استان کرمان به عنوان بزرگترین استان کشور در حوزه های کشاورزی و باغی رتبه های اول تا سوم را به خود اختصاص داده است.

وی عنوان کرد: استان کرمان در استخراج معادن نیز از غنی ترین ذخایر ارزشمند کشور برخوردار است و می توان از این ثروت خدادادی به نحو مناسب برای توسعه استان، رفاه و برخوردای مردم استفاده کرد

وی تصریح کرد: اگر از این معادن بهره برداری لازم صورت گیرد و به جای خام فروشی این محصولات در فرایند تولید وارد شوند، قطعا در رشد اقتصادی کشور نقش ویژه ای خواهد داشت.

وی تاکید کرد: کارخانه فولاد سازی بردسیر مواد معدنی را تبدیل به فولاد می کند و این فولاد می تواند در مراحل بعدی به محصولات دیگری تبدیل شود و برای کشور ارزآور باشد.

وی گفت: طرح هایی در قلعه گنج، جیرفت و بم به همت استاندار کرمان اجرایی شده است که در سطح ملی می توادن الگو باشند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز