رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز:

ایران و بلاروس از ظرفیت تولید مشترک خودرو در کلاس جهانی برخوردار هستند

۱۳۹۵/۰۱/۲۹ - ۰۱:۴۱:۳۲
کد خبر: ۳۹۳۱۳۷
ایران و بلاروس از ظرفیت تولید مشترک خودرو در کلاس جهانی برخوردار هستند
ویکتور ریباک، سفیر بلاروس گفت: در نظر داریم در تولید اتوبوس با واحدهای صنعتی تبریز همکاری و مشارکت داشته باشیم.

سفیر جمهوری بلاروس در تهران در سفر به استان آذربایجان شرقی با هیأت نمایندگان و هیأت رئیسه اتاق بازرگانی تبریز دیدار کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز در این دیدار گفت: کشور بلاروس از قدیم الایام با ایران ارتباط خوبی داشته و ارتباط با بلاروس منحصر به کشورمان نمی شود بلکه بازار 170 میلیونی روسیه و قزاقستان را نیز در بر می گیرد.

 صمد حسن زاده با یادآوری این نکته که ما اعتقاد داریم در تمام زمینه ها از جمله دانشگاهی، اقتصادی، بیمارستانی، گردشگری و جاده سازی همکاری بیشتری می توانیم داشته باشیم، افزود: دولت برای سرمایه گذاران خارجی مشوق ها و معافیت های خوبی در نظر گرفته که فرصت مناسبی برای سرمایه گذاری ایجاد می کند و ما علاقمندیم شرکت های ایرانی در یک یا چند پروژه اولویت دار با شرکت های بلاروس به صورت مشارکتی همکاری و سرمایه گذاری داشته باشند و همکاری های دو جانبه می تواند سکوی پرتابی برای صادرات محصولات مشترک باشد.

وی با اشاره به سیاست های دولت در رفع تحریم ها علیه ایران گفت: حقانیت کشورمان برای دنیا به اثبات رسید که بدون هیچ دلیلی تحریم های ظالمانه ای برای این ملت تحمیل شده بود که با درایت مدیران دیپلماسی کشورمان این مسئله  را حل نمودیم.

حسن زاده با یادآوری این نکته که سیاست های جمهوری اسلامی ایران این است که تکنولوژی های واحدهای تولیدی خود را از طریق کشورهای همسایه و پیشرفته ارتقاء دهد تا بتواند با تولید محصولات با کیفیت  در بازارهای منطقه ای و جهانی حضور مستمر و مقبولی داشته باشد.

رئیس اتاق تبریز با اشاره به این نکته که ایران می تواند پل ارتباطی مناسبی بین بلاروس و کشورهای حوزه خلیج فارس باشد، افزود: کشورمان در زمینه خشکبار، سبزیجات، میوه و اقلام صنعتی می تواند صادرات خوبی به بلاروس داشته باشد.

حسن زاده با بیان اینکه تجار ایرانی در مسائل گمرکی و بانکی در کشور بلاروس با مشکلاتی مواجه هستند، از سفیر بلاروس خواست تا در جهت رفع این مسائل کمک نماید و با معرفی نامه هایی که از طرف اتاق تبریز به تجار و مدیران واحدهای صنعتی ارائه می شود حمایت و پشتیبانی های لازم به منظور تسهیل امور تجاری را ملحوظ داشته باشند.

وی با اشاره به صنعتی بودن تبریز و استان آذربایجان شرقی گفت: تبریز به عنوان یکی از قطب های صنعتی کشور می تواند در ساخت و تولید تریلر، کامیون، خودروهای سواری، قطعه سازی و ... با صنایع بلاروس همکاری کند و با مشارکت صنایع دو کشور یکی از  برندهای مطرح خودرو سواری دنیا را با استفاده از تکنولوژی که در آذربایجان موجود است، تولید کنند تا برای اقتصاد دو کشور موثر باشد.

رئیس اتاق تبریز با اعلام اینکه تبریز در هنر صنعت فرش نیز یک دارای برند جهانی است، افزود: سال گذشته تبریز به عنوان شهر جهانی بافت فرش از طرف شورای جهانی صنایع دستی انتخاب شد.

وی با اشاره به سرآمدی استان در صنایع نساجی، سرامیک که با پیشرفته ترین تکنولوژی های جهانی در حال تولید است، افزود: تحریم های چند ساله باعث شد تا ظرفیت های کشور کمتر در معرض دید جهانی قرار گیرد لذا کمک های کشورهای دوست می تواند این مسئله را تا حد بسیار زیادی در کوتاه ترین زمان ممکن برطرف کند.

رئیس اتاق تبریز با اشاره به برگزاری سالانه 60 نمایشگاه در حوزه های مختلف استان آذربایجان شرقی، ادامه داد: واحدهای صنعتی و تولیدی بلاروس می توانند توانمندی های خود را در این نمایشگاه ها به نمایش بگذارند و اتاق نیز از تمام ظرفیت های خود برای گسترش همکاری های فی ما بین تلاش خواهد کرد.

سفیر جمهوری بلاروس در تهران نیز ضمن قدردانی از هیات نمایندگان و هیات رئیسه اتاق تبریز گفت: بایستی از تجارت به سمت تولیدات مشترک حرکت کنیم و محصولات مشترک می تواند در زمینه اشتغال زائی نقش موثری ایفاء کند.

ویکتور ریباک، با یادآوری این نکته که تبریز قطب صنعتی کشور و صنعت قطعه سازی است، گفت: علاقمندیم پروژه های مشارکتی بیشتری در این شهر اجرا کنیم.

وی اضافه کرد: در حال حاضر در زمینه تولید کشنده ها با طرف ایرانی در تبریز مشارکت داریم.

وی همچنین گفت: در نظر داریم در زمینه تولید اتوبوس نیز با واحدهای صنعتی تبریز همکاری و مشارکت داشته باشیم.

سفیر بلاروس با یادآوری این نکته که به زودی سیزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک دو کشور در شهر مینسک پایتخت بلاروس در سطح وزیران صنایع دو کشور برگزار خواهد شد، خاطرنشان کرد: در دیدار روسای جمهور دو کشور بلاروس و ایران در روسیه مقرر شد برنامه ای برای گسترش روابط فی ما بین تدوین و چند پروژه اولویت دار تعریف شود.

وی با اعلام این نکته که حدود 40 درصدتجارت بلاروس با روسیه است، گفت: می خواهیم با ایران هم روابط خود را تقویت و گسترش دهیم .

ویکتورریباک با یادآوری این مسئله که بین دو کشور در زمینه سیاسی هیچ مانعی برای همکاری دو جانبه وجود ندارد، افزود: مشکلات پیش روی تجار دو کشور اصولاً از عدم اطلاعات کافی آنهاست که بایستی با صبر و تحمل برای برطرف کردن آنها راهکارهای مناسب ارائه دهیم.

وی با اشاره به ثبت جهانی فرش تبریز، گفت: ثبت فرش می بایستی زودتر از اینها اتفاق می افتاد.

او در زمینه همکاری های توریستی خاطر نشان کرد: گسترش توریسم می تواند در توسعه ارتباطات فرهنگی و اقتصادی بین دو کشور موثر واقع شود.

سفیر بلاروس افزود: ما می توانیم در صنایع نساجی و سرامیک همکاری خوبی داشته باشیم.

وی در این خصوص افزود: اگر پیام امسال رهبری ( اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل ) را مدنظر قرار دهیم و در میدان کار و تلاش عمل کنیم، خواهیم توانست نیازمندی های دو کشور را بیشتر تامین کنیم.

وی با یادآوری این نکته که 10 درصد بازار جهانی تراکتور متعلق به صنعتگران بلاروس است، افزود: در این حوزه می توانیم به جای رقابت همکاری کنیم و در سطح جهانی نتایج بهتری را کسب کنیم.

وی در زمینه سایر توانمندیهای بلاروس گفت: 10 درصد شیر خشک جهان تولید این کشور است و در تولید کود پتاس 16 درصد ذخایر جهان را در اختیار داریم که می توانیم در این زمینه ها هم همکاری مناسبی داشته باشیم.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز