رئیس سازمان جنگلها ، مراتع و آبخیزداری کشور:

هشت هزار گونه گیاهی و درختی در ایران رشد می کنند .

۱۳۹۵/۰۲/۰۲ - ۱۰:۵۰:۳۷
کد خبر: ۳۹۵۲۴۷
هشت هزار گونه گیاهی و درختی در ایران رشد می کنند .
99میلیون هکتار از عرصه های آب ، خاک و گونه های گیاهی کشور نیازمند عملیات آبخیزداری هستند .

به گزارش خبرگزاری برنا ؛ رئیس سازمان جنگلها ، مراتع و آبخیرداری کشور در یازدهمین همایش ملی علوم مهندسی آبخیزداری ایران در یاسوج گفت: تا کنون باید در سطح 125 میلیون هکتار از عرصه های جنگلی و مرتعی کشور عملیات آبخیزداری انجام می شد این در حالی است که تنها در 25 میلیون هکتار از این عرصه ها عملیات آبخیزداری انجام شد و برای اجرای این طرح در همه عرصه ها به صدها سال ، زمان نیاز است .

خداکرم جلالی افزود: فرسایش خاک ، سیل و افت آبهای زیرزمینی سالانه حدود 40 میلیارد تومان خسارت به کشور وارد می کند که از این میزان خسارت ، 18 هزار میلیارد تومان مربوط به فرسایش خاک ، هزارو600 میلیارد تومان مربوط به سیل و بقیه نیز ناشی از آبهای زیرزمینی است و رفع این مشکل تنها با مدیریت جامع دستگاه های مرتبط و مشارکت مردم امکان پذیر است .

وی گفت :برای این که بتوانیم سالانه در سه میلیون هکتار از اراضی کشور عملیات آبخیزداری ایجاد کنیم نیازمند نهضت آبخیزداری در سراسر کشور هستیم این در حالی است که در حال حاضر سالانه تنها در 300 هزار هکتار از اراضی طبیعی عملیات آبخیزداری را انجام می دهیم .

جلالی با اشاره به اینکه ایران جزو پنج کشور برتر دنیا از نظر تنوع ژنتیکی گونه های گیاهی و جانوری است گفت: هشت هزار گونه گیاهی و درختی در ایران رشد می کنند .

وی افزود: پنج میلیون هکتار از جنگل ها و مراتع بر اساس مشارکت مردم اداره و بهره برداری و محافظت می شوند که در این عرصه ها ، میزان تصرفات و آتش سوزی ها به حداقل رسیده است .

رئیس سازمان جنگلها ، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: شعار امسال سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری کشور «مدیریت مشارکتی یا مشارکت مردمی» است.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز