تولیت آستان قدس رضوی تبیین کرد:

نقش مقوله زیارت در کاهش ناهنجاری ها و آسیب های اجتماعی

۱۳۹۵/۰۲/۰۵ - ۱۰:۱۳:۳۰
کد خبر: ۳۹۶۲۷۴
نقش مقوله زیارت در کاهش ناهنجاری ها و آسیب های اجتماعی
تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به برکات متعدد زیارت مشاهد مشرفه، تاکید کرد: تشرف به زیارت ائمه معصومان(ع) از جمله اقدامات اثباتی و ایجابی است که می توانند نقش به سزایی در کاهش ناهنجاری ها و آسیب های اجتماعی و به تبع آن پرونده های قضایی ایفا کند.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی طی سخنانی در جمع اعضای شوراهای قضایی و نظارت بر انتخابات استان خراسان رضوی افزود: فردی که به زیارت حضرت رضا(ع) مشرف می شود، تا مدتی رغبت به گناه و کژی ندارد و به برکت آثار زیارت، از نابهنجاری های اجتماعی مصون می ماند.

وی با بیان اینکه حضور در بارگاه منور حضرت رضا(ع) انسان ساز و موجب تحول انسان هاست، اظهار کرد: در سیره ائمه اطهار (ع) نیز شاهدیم که افراد، هر زمان که با مسائل، مشکلات و کج روی ها مواجه می شدند، در محضر این بزرگواران حضور می یافتند و به این وسیله پاک می شدند. امروز نیز اگر حجاب ها برداشته شود، شاهد خواهیم بود که همه ما در محضر امام هستیم.

تولیت آستان قدس رضوی تاکید کرد: بر این اساس ما تسهیل امر زیارت را به عنوان یکی از راهبردها و اولویت ها در دستور کار قرار داده ایم، تا فرصت بهره مندی از این ظرفیت عظیم و انسان ساز برای همگان فراهم شود.

تامین نیاز زائران؛ از مبدأ تا مبدأ

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی سپس با تاکید بر ضرورت نگاه جامع و همه جانبه به نیازهای زائران، گفت: مقوله زیارت حضرت رضا(ع) تنها به محدوده حرم مطهر رضوی محدود نمی شود، بلکه تمام نیازهای زائران از زمان حرکت از مبدأ تا زمان بازگشت باید احصا و تامین شود.

وی افزود: هر خاطره ناخوشایندی که در مسیر تشرف به زیارت حضرت رضا(ع) در ذهن زائر باقی بماند، نقطه ای از خاطره زیارت او به حساب می آید، بازگو می شود و بر دیگران نیز تاثیر می گذارد.

تولیت آستان قدس رضوی با تاکید بر اینکه مسائل امنیتی مشهد مقدس و بارگاه منور رضوی منحصر به فرد هستند، گفت: باید بررسی ها به گونه ای صورت پذیرد که نسبت به همه مسائل قابل پیش بینی، برنامه ریزی و پیشگیری لازم در دستور کار باشد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی این امر را وظیفه همه مسئولان و متولیان امر در همه نهاد های مرتبط دانست و افزود: باید تمام فرایندهای دخیل در امر زیارت شامل جاده، راه، هتل، خیابان و ... در این زمینه مورد توجه باشند.

وی با اشاره به حضور حجم عظیم زائران در مشهد مقدس، تصریح کرد: این جمعیت متغیر و متنوع از اقصی نقاط جهان، در عین برکات بسیار، اقتضائات خاص خود را نیز دارد که باید مد نظر متولیان امور باشد.

ضرورت بازنگری در قانون انتخابات

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری ضمن تقدیر از خدمات و تلاش های هیئت نظارت بر انتخابات استان، گفت: انتخابات در کشور ما دارای سازوکاری اطمینان بخش و مبتنی بر قانون اساسی است که جریان اجرا و نظارت را از یکدیگر جدا کرده و در نهایت نیز امر برگزاری انتخابات را برعهده مردم گذاشته است.

حجت الاسلام والسلمین رئیسی با اشاره به اصلاحات قانون انتخابات در ادوار گوناگون، اظهار کرد: به نظر می آید امروز نیز باید توسط افراد مطلع و صاحب نظر در بخش نظارت و اجرای انتخابات و متناسب با تجربیات به دست آمده، قانون اساسی و اقتضائات جامعه و به دور از نگاه های بخشی و اقلیمی و شتابزدگی، بازنگری هایی در قانون انتخابات صورت پذیرد.

وی در ادامه وجه مشترک دستگاه قضایی و شورای نگهبان را امر داوری دانست و تصریح کرد: هر دو این مجموعه ها داوری و قضاوت را مبتنی بر اسناد و مدارک انجام می دهند.

تولیت آستان قدس رضوی از قانون به عنوان چارچوب اصلی فعالیت های این دو نهاد یاد و عنوان کرد: باید به گونه ای عمل شود که همگان احساس کنند در پناه قانون هستند و کارها بر مدار قانون پیگیری می شود.

قضاوت؛ کاری حساس و ارزشمند

تولیت آستان قدس رضوی در ادامه فعالیت افراد شاغل در قوه قضائیه را بسیار حساس و ارزشمند خواند و گفت: آن طور که در فرمایشات معصومان(ع) مشهود است، خداوند متعال اجر بسیاری برای کار قضا قائل شده و آن را به عنوان یکی از زمینه های تقرب به خویش قرار داده است.

وی با اشاره به سختی های کار قضایی، خاطر نشان کرد: تردید ندارم، برادرانی که در این زمینه مشغول به خدمت هستند با آرای متقن و دقیق خود نقش ویژه ای در امنیت اجتماعی ایفا می کنند.

در ابتدای این دیدار نیز حجت الاسلام والمسلمین مظفری؛ رئیس کل دادگستری خراسان رضوی و حجت الاسلام والمسلمین محرابی؛ رئیس هیئت نظارت بر انتخابات استان به ارائه گزارشی از عملکرد نهادهای متبوع خود پرداختند.

 

 

 

نظر شما