بحران کم آبی در چهارمحال وبختیاری نگران کننده است

۱۳۹۵/۰۲/۰۷ - ۱۴:۲۹:۱۷
کد خبر: ۳۹۷۴۰۰
بحران کم آبی در چهارمحال وبختیاری نگران کننده است
یک کارشناس مسائل آب گفت: تغییر اقلیم، تغییر الگوی بارش ها از برف به باران و برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی، زنگ خطر بحران کم آبی را در استان به صدا درآورده است.

به گزارش برنا از شهرکرد؛ سیدهاشم فاطمی در همایش صدای پای آب در دانشگاه شهرکرد افزود: سطح ایستایی آب در 12 دشت اصلی استان به شدت کاهش یافته و فرونشست دشت ها سبب شده تا میزان نیترات آب بالا برود.

وی ادامه داد: گرم شدن هوا و تغییر اقلیم به شدت منابع آب استان را تحت تاثیر قرار داده و چنانچه تدبیری در این خصوص اندیشیده نشود استان با بحران جدی آب مواجه می شود.

فاطمی، عدم تعادل میان میزان برداشت و منابع موجود آب های زیرزمینی را از عوامل مهم ایجاد بحران آب در استان دانست و گفت: تغییر اقلیم و تغییر نوع بارش ها از برف به باران و شیوه های نادرست کشت محصولات کشاورزی از دیگر عوامل بحران آب در استان است.

این کارشناس مسائل آب، مدیریت مصرف آب را مهمترین راهکار جلوگیری از بحران آب در استان دانست و تصریح کرد: اگر میزان برداشت از آب های زیرزمینی در حدود 30 درصد کاهش یابد، امکان احیای آبخوان های استان وجود دارد.

فاطمی افزود: با توجه به بهره برداری های موجود، منابع آبی استان به شدت کاهش یافته و این یک تهدید جدی برای استان به شمار می رود و تنها با مصرف و مدیریت صحیح می توان از این روند جلوگیری کرد.

وی خاطرنشان کرد: با وجود چنین روندی در استان توجیهی برای انتقال آب به دیگر استان ها وجود ندارد و انتظار می رود تا این موضوع به خوبی مدیریت شود.

یک فعال محیط زیست چهارمحال و بختیاری نیز در این همایش با تاکید بر جلوگیری از اجرای پروژه های انتقال آب که دارای مجوز زیست محیطی نیستند، گفت: یکی از مهمترین دغدغه های مقام معظم رهبری حفظ منابع ملی و محیط زیست است و انتظار می رود مسوولان نسبت به دغدغه معظم له توجه بیشتری داشته باشند.

یوسف فرهادی افزود: بسیاری از اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا در استان خواهان جلوگیری از اجرای پروژه های غیرقانونی انتقال آب هستند و در این خصوص نیز به مسوولان استان و کشور نامه نوشته و خواهان رسیدگی به آن هستند.

وی تصریح کرد: فعالان محیط زیست استان فارغ از هرگونه انگیزه های بومی و منطقه ای به دنبال حفظ محیط زیست هستند.

تریبون آزاد از دیگر برنامه های این همایش بود که دانشجویان حاضر نظرات و دیدگاه های خود را در خصوص مسائل آب استان ارائه کردند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز