صندوق رای، ترازوی افکار جامعه است

۱۳۹۵/۰۲/۰۸ - ۰۶:۴۵:۲۵
کد خبر: ۳۹۷۴۹۱
صندوق رای، ترازوی افکار جامعه است
تبلور عینی و واقعی آن در انتخابات 24 محسن رستمی/ خرم‌آبادخرداد 1392 در یک حرکت سیاسی و مشارکت‌جویانه مردم توانستند صلح‌طلبی و اعتدال را یک‌صدا و هماهنگ برگزیده و آن را انتخاب کنند.
 به گزارش خبرگزاری برنا از لرستان ،از برق و تلفن به عنوان دو گونه اختراعات آدمی نام می‌برند که در صدر اختراعات انسان به شمار می‌روند. داشتن این نعمت‌ها و البته استفاده درست و به اندازه حق همه و فراهم نمودن استفاده همه مردم از آن‌ها از وظایف حکومت‌ها است.
 اما فصل دیگری هم هست که بشر توانسته برای تمشیت امور و ایجاد توازن و تعادل در جامعه به نحو بارزی آن را به کار گیرد و آن ابزاری جز صندوق رای نیست که البته نوع نگاه و نگرش به آن در جوامع انسانی متفاوت است.
در جوامع پیشرفته هر چند ماه  یک بار در موضوعات ملی برای سنجش نظر مردم در غالب همه‌پرسی به کارش می‌گیرند که خروجی آن به عنوان بازتاب رای و اجماع ملی و پشتوانه‌ای برای دولت‌مردان‌شان غنیمت شمرده و با اتکا به آن برای حل مشکلات و برون رفت از آن تدبیر می‌کنند و جامعه‌ای نیست که به قدر و منزلت این صندوق پی نبرده باشد. صندوقی که نقش ترازوی جوامع را بر عهده دارد و فکرها و اندیشه‌ها و برنامه‌ها بر آن وضع می‌شوند.
اولین بار بر اثر مبارزات روحانیت نو‌اندیش و روشن‌فکران و طبقات اجتماعی توانستند استبداد قجری را را وادار به پذیرش موجودیت مردم تحت عنوان مجلس شورای ملی در کنار فره ایزدی که خود را مالک‌الرقاب و ظل‌الله می‌دانست، نمایند.
مجلس؛ گشایش و تحولی بدیع در عرصه حکومت در جامعه آن روز ایران بود، حال بعد از آن تاریخ و فرازو فردوهای فرآوان و استفاده ابزاری از آن توسط حکومت پهلوی که جهت  تثبیت حاکمیت نامشروع خود فقط به صورت صوری و قلب واقعیت و فلسفه وجوی آن نقش واقعی صندوق رای را به حاشیه برده و فقط و فقط اراده و منویات آن‌ها در صندوق رای تعیین کننده بود.
 حال با پیروزی انقلاب اسلامی ارزش و منزلت صندوق رای نیز نزد مردم بازسازی و مورد وثوق قرار گرفت و جامعه در برهه‌ها و بزنگاه‌های حساس و مختلف توانست از ظرفیت و پتانسیل این صندوق به طرز معجزه‌گونه استفاده نماید که تبلور عینی و واقعی آن در انتخابات 24 خرداد 1392 در یک حرکت سیاسی و مشارکت‌جویانه مردم توانستند صلح‌طلبی و اعتدال را یک‌صدا و هماهنگ برگزیده و آن را انتخاب کنند.
محسن رستمی/ خرم‌آباد

 

 حال نیز با توجه به در پیش بودن انتخابات مجلس که نقش مهم و اساسی می‌تواند در تحولات و شرایط آینده کشور بازی نماید و مردم می‌توانند با شرکت و مشارکت گسترده در سطح کلان به گفتمان و جریانی که می‌تواند در عرصه عمل و نظر حامی دولتی باشد که خودشان 2 سال قبل آن را برگزینند، یاری بنمایند و دولت را در جهت به سامان رساندن امور و عبور از شرایط رکود و تورم یاری کنند.
 
محسن رستمی/ خرم‌آباد
 

 

نظر شما