بازسازی بقعه امامزاده حمزه علی بلداجی باگذشت یکسال ازتخریب

۱۳۹۵/۰۲/۰۸ - ۱۳:۳۳:۴۷
کد خبر: ۳۹۷۹۳۵
بازسازی بقعه امامزاده حمزه علی بلداجی باگذشت یکسال ازتخریب
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال وبختیاری گفت: بقعه امامزاده حمزه علی شهر بلداجی پس از گذشت یک سال از تخریب آن، از اواسط اردیبهشت ماه جاری بازسازی می شود.

به گزارش برنا از شهرکرد؛ بهمن عسگری با اعلام این خبر به رسانه های استان افزود: بنابه دستور معاون میراث فرهنگی کشور، بازسازی بقعه امامزاده حمزه علی شهر بلداجی در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قرار گرفته است.

وی گفت: ساخت این بقعه بر مبنای صورت جلسه های شورای فنی وکارشناسی های به عمل آمده به حالت اولیه، در مقیاس یک به یک و طبق طرح اورجینال اثر بر طبق شواهد، عکس های هوایی و مستندات موجود انجام می شود.

وی اظهار داشت: بازسازی این بنا با نظارت عالیه استان و به سرپرستی معاون میراث فرهنگی این اداره کل انجام می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان افزود: نقشه این بقعه براساس طرح قدیمی تهیه شده و در ساخت آن از مصالحی که در قدیم برای ساخت بقعه به کار رفته بود، استفاده می شود.

عسگری اظهارداشت: بقعه امامزاده حمزه علی بلداجی شهرستان بروجن از دوره تیموری بوده که به شماره 8218 به سال 1382 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

گفتنی است، این بقعه دارای یک شبستان و گنبدخانه و چهار ایوانچه در اطراف گنبدخانه بوده و با استفاده از سبک معماری دوره اسلامی و با طاق های جناغی تیزه دار بنا شده بود.

بقعه تاریخی امامزاده حمزه بن علی بلداجی واقع در شهرستان بروجن با سابقه 400 ساله در 19اردیبهشت ماه سال گذشته به مظنور توسعه، تخریب شد.

ایوان قدیمی و حسینیه های جدید اطراف این بقعه اوایل بهمن سال 93 تخریب شد که خسارت زیادی را به ساختمان خشت گلی و تاریخی آن وارده کرد که در اردیبهشت ماه سال گذشته به تخریب کل بقعه منجر شد.

بقعه این امامزاده بر روی کوهی به نام حمزه علی در پنج کیلومتری شهر بلداجی و 65 کیلومتری شهرکرد واقع شده و بدلیل موقعیت طبیعی، آب و هوای مطبوع و نزدیکی به تالاب بین المللی چغاخور، از مهمترین جاذبه های مذهبی و گردشگری استان است.

شهر بلداجی از توابع شهرستان بروجن و در حدود 50 کیلومتری مرکز استان قرار گرفته است.

 

نظر شما